Mit kezdjünk a Balatonnal?
2016. augusztus 02. írta: fofilozofus

Mit kezdjünk a Balatonnal?

Nemrég jártam a Balatonnál és sokat gondolkoztam erről. Inspiráló volt a szocializmusból itt maradt környezet. Főleg az igényes nyaralóépületek. Valahogy nekem a kommunizmus= sárga drótüveg. (A zöld már nem annyira)

 

Mindjárt leírom, hogy szerintem mi a jövő, de van egy nagyon fontos állításom arról, hogy mi nem az.

A Balatonnál egy dolgot nem érdemes erőltetni: a tóban fürdést. Mert arra nem alkalmas.

WTF???????????????????????

Igen, erre jöttem rá, de majd árnyalom egy kicsit. Azért mert 30, de inkább 40 évvel ezelőtt ez volt a hasznosítás módja, nem jelenti azt, hogy ma is ez lenne. Nem véletlenül nem megy úgy, mint a "régi szép időkben". Kedvenc példám a szemfelszedő kisiparos, aki régen szénné kereste magát, de ma már azt se tudjuk, hogy mi az. Meg a gőzmozdonyfűtő meg a jegesember stb. Gondolkozzunk, emberek, és ne csak menjünk előre, mint a birkák. Soha nem jönnek vissza az NDK-s turisták, nem lehet már többé romlott gulyáslevesből és 1 molekula vastagságú palacsintából villánk a Rózsadombon. A mai repülőjegyárak mellett nem versenyezhetünk a tengerpartokkal sem. Azért az iszapos, rohadt vízre senki sem kíváncsi.

Szóval, akkor mit kéne ott csinálni?

Erre jutottam (nem fontossági sorrendben):

1. Vitorlázás

Magas hozzáadott értékű tevékenység. Egyre népszerűbb, és még akár külföldiek is eljöhetnek egy-egy hétre emiatt. Ebből lehet értelmes bevételre szert tenni, erre már lehetne egy-két szolgáltatást alapozni. Feltétele viszont, hogy jóval több kikötő legyen. Nemrég Matolcsyné települése épített egyet (amiért meg is kapta a libsi sajtótól a magáét a kedves férje), de az érezhető GDP-növeléshez sokkal több kellene.

2. Horgászat

Erre kiválóan jó a tó. Hála a jó Istennek, a kormányzat beszüntette a Balatoni Halászati Zrt. áldásos tevékenységét. Az elmélet az volt régen, hogy ők kifogják a halakat, az árából meg irtják a busákat meg a betelepített káros halakat. A horgászok elől jól kifogták az értékes halakat, a busák meg alig érezték meg a bizonyára óriási hatékonysággal végrehajtott irtást. Horgászok szerint azóta érezhetően nőtt a kifogható értékes halak száma. Ők valószínűleg sokkal többet költenek a tónál, mint amennyi hasznot a BH Zrt. hozott a konyhára. (Sőt, most már a többi élővizünkön is megszűnik a halászat.) Pár ócska cég viszonylag kis nyereségéért akadályoztuk a sokkal jobban fizető turizmust. Egy újabb példa arra, hogy nem úgy működik a világ, hogy azt kell csinálni, mint a dédapáink (300 éve még talán így volt), hanem már azt sem lehet, amit apáink: mindig újat kell kitalálni. Ez egy ilyen világ. Egy probléma van csak: a balatoni éttermekből kifogytak a balatoni értékes halak. Azért azt érezzük, hogy ez elég égő. Ezt orvosolni kéne valahogy, de fogalmam sincs hogyan. És persze nem ártana az ipari mértékű orvhorgászattal is csinálni valamit. (Most adjak ötletet? Online pénztárgép, de nem folytatom, mert megvernek:-))) )

3. Kerékpározás

Most is van, egyre népszerűbb, de sajnos próbáltam az egyik részét: lehangolóbb az állapota, mint Csernobilé. Rengeteg folt van rajta, és a túl sokszor alkalmaztak kompromisszumos megoldást a kialakításakor (azaz az olcsóbb megoldást választották, a jobb helyett). Készül már a Budapest-Balaton kerékpárút (terve :-) ) is, az sokat fog dobni rajta. Tudjuk, hogy sok pénzt fog kapi a Balaton az EU-s forrásokból (bár pár hónapja visszavonták a döntést, de valószínűsítem, hogy a lobbihiénák kicsit eltérítették az eredeti szándékokat, azért, de majd újból megkapja), jó lenne értelmes célokra költeni.

4. Bor

Ez már most is működik valamennyire, de Badacsonyból lefelé jövet eléggé ótvar borokba botlottam. ( Sajnos ezt a szomorú helyzetet csak érzéstelenítéssel tudtam orvosolni :-) ) Itt is emelni kéne a színvonalat. Délen sosem lesz igazán magas minőségű a termés, de jó marketinggel már most is jól eltudják adni. A turista mindent megvesz, ha azt érzi, hogy menő.

Amit eddig leírtam, nagyon feljavítaná a Balaton gazdaságosságát, de nem orvosolná (vagy csak kis részben) a legnagyobb problémáját: 2 hónap a szezon. Egy jó meleg, szép napos, nyári szeptemberi hétvégén jártam ott pár éve, és olyan volt az egész, mint ahová egy neutronbombát dobtak le: ember egy szál se. Pedig ha az év egyhatoda a szezon, akkor egyetlen egy beruházásnak sincs esélye a megtérülésre. Ha valahogy ki lehetne tolni a szezont, akkor megélénkülne az egész. Akkor mindjárt megérné felújítani vagy ledózerolni a Kádár-villákat.

Egyetlen megoldást látok, ez pedig a meleg vizű, fedett fürdők kiépítése. Gyerekkoromban azt hittem, hogy a világ legtermészetesebb dolga, hogy MINDEN városban van meleg vizű strand. Aztán láttam, hogy külföldön ez nem annyira természetes. Geológus ismerősömtől tudom, hogy itt volt régen a Pannon-tenger, ezért a földkéreg elég vékony. Azaz szinte bárhol lefúrunk, meleg víz fog feljönni. Azaz:

5. Árasszuk el termálfürdőkkel a Balatont.

Igen, ne egyet építsünk, hanem annyit, hogy öt kilométerenként legyen egy. Ezeknél, ha télen nem is, de ősszel és tavasszal el lehetne tölteni az időt. Ugyanis a Balaton legnagyobb baja a nyári két hónapban, hogy az időjárás kiszámíthatatlan. A cégeknél év elején kell kiírni a nyaralásokat. Ki meri lefogadni januárban, hogy azon a héten pont jó idő lesz? Inkább elmegy Horvátországba, az a biztos. De ha tudná, hogy legfeljebb fürdőzik egyet, lehet, hogy szívesebben menne a Balatonhoz.
 

Egy kiegészítő beruházás is sokat javítana a helyzeten. Ez pedig a vonatközlekedés. Mikor az üdülőben hajnalban egy harminc szerelvényből álló, hangja alapján dúsítatlan uránt szállító tehervonat átvágtatott az agyamon, megbántam, hogy oda mentem nyaralni. Nem tudom, hogy van-e fizikai lehetőség, és megérné-e egy alternatív teherszállítási útvonalat kiépíteni, de nagyon sokat dobna a helyzeten. A vasúti közlekedést pedig megszüntetni, és a vágányokon villamosféle forgalmat kiépíteni, ami cserében sűrűbben járna. A legjobb lenne körjáratokat kiépíteni. Hogy ez megvalósítható-e, nem tudom, az álmodozások kategóriája, de baromi jó lenne.

Visszatérve a tóban fürdéshez: nem olyan rossz dolog az, a budapesti és általában a pár órás közelben lévő belföldieknek jó hétvégi választási lehetőség, amit akár pénteken is eldönthetnek az időjárásjelentés alapján. De gazdaságot alapozni rá nem lehet.

 

Fogalmam sincs, hogy megvalósíthatóak-e a fentiek, főleg a termálvizes javaslat. Azonban ha nem, akkor egy tanácsom marad: ne foglalkozzunk a Balatonnal, mert a szezon kitolása nélkül nem sok mindenre jó. Maradjon meg az eddigi szinten, és a pénzt költsük értelmesebb dolgokra. A nosztalgia nem gazdasági indok.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://megmondomhogymihulyeseg.blog.hu/api/trackback/id/tr588931354

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ricamaca 2016.08.27. 09:26:12

Nincsenek hozzászólások... Kb. ennyire tényező manapság a Balaton, amikor az ember évi rendes szabadságának a nagyobbik hányadát ki szeretné venni...

Nagykorú 2021.11.01. 07:12:15

Lényegében bejöttek az óhajok...
.
És ami nincs a posztban, de a szerző témáiból adta volna magát: Balatonon enni! Most ez megy, és az online blokkolás miatt jön is a látható bevétel!

Andy73 2022.07.09. 11:17:50

Az időjárás valóban kiszámíthatatlan, ezért olyan helyre érdemes menni, ahol van wellness. Ezek persze nem olcsók, de sokkal közelebb van, mint a tenger, és jó időben a tóban is lehet fürdeni, a víz sem sós, és elég tiszta, fürdésre alkalmas. Horgászni, vízisportokat űzni, enni és inni sok más helyen lehet az országban. Ezek is fontosak, de csak ezekért nem kell oda utazni. A többség azért megy, hogy furodjon is a tóban. Ahhoz elég nagy pech kell, hogy egy egész hétig rossz idő legyen, viszont néhány hűvösebb napon is sokat segít, ha van wellness, ami a szezont is kitolja, akár egész évre.
süti beállítások módosítása