Már bocs, de elegem van belőlük, ma kiakadtam.
Sétálok az utcán karácsonyi hangulatban, kellemesen, és elpöfög mellettem egy ilyen fostalicska. De legalább valami ócskaság lenne! De nem, 7-8 millióért ilyet adnak. Az orrodba megy a rák. Ennyi erővel sétálhatnánk jó levegőn is, de nekünk ez nem jár, kell a profit a Renault-nak meg a többinek.
Akkor tisztázzuk a tényeket (ha már a levegőt nem tudjuk)!
Mi jön ki a benzinmotorokból ( olyan jó húsz éve, mióta katalizátorosak): víz + CO2. A többit olyan mértékben megszűrik a katalizátorok, hogy szinte semmi sem marad. Hidegen meg esetleg az öregebb darabokból, azaz az esetek kis részében van pár gonosz molekula, de azt kibírnánk. A CO2 (cokettő, ahogy Elena Ceausescu mondta, a kémia professzora) meg belőlünk is kijön, az annyira káros, mint a víz.
De mi jön ki a "KORSZERŰ" (ugye olyan, mint a kor: kor-szerű) dízelekből? Először is a nem annyira korszerűekből a K1 meg a K2. Mikor régen zöldkártyára kellett vinni a kocsimat, tűnődtem, hogy látom ám a benzineseknél, a CH-t meg a CO-t mérik, de az olajkályháknál mi az a K1, K2? Igen, a korom. Míg minket, benzineseket szívattak a mikrogrammos baromságokkal, addig a másiknak megengedték a K1-et meg K2-t, hogy kilószám ömöljön ki. Le se mernénk írni képlettel, olyan hosszú aromás szénlánchegyeket kapnánk (jó rákkeltő, ha valaki nem tudná). De a mai korszerűekből nem nagyon dől ez a cucc. Azonban azt vettem észre, hogy ha utánuk megyek, akkor Hypo-szag lesz az orromban. Ugye a működési elvből adódóan (légfeleslegben dolgozik többnyire) rohadt sok lesz a nitrogén-oxidok aránya, ami okozza a savas esőket, meg az orromban is a savat. Erre kitalálták az AdBlue nevű adalékot, ami semlegesíti ezeket valamennyire, de ez is egy újabb bonyolult rendszer a motorban. Egy kis tartályból adagolja. (Megjegyzem, hogy az AdBlue nagy része karbamid, azaz húgy :-) ).
Menjünk csak végig a kérdéseken, hogy egy gonosz rendszer bontakozzon ki előttünk!
Miért drága a dízelautó? Alapvetően egy végtelenül egyszerű szerkezetről beszélünk, amit Rudolf bácsi (mármint Rudolf Diesel) azért talált ki,hogy a mogyoróvajat, meg minden szart is lehessen felhasználni mozgásra. Igen ám, de ezen kívül van egy csomó hátránya, pl nehéz, hangos, rossz a dinamikája. Ezért voltak többnyire benzinesek a kocsik a 90-es évek közepéig. Emlékszem, Svájcban be is tiltották a dízelkocsikat, nem tudták a butusok, hogy ez a "jövő". Persze utána nekik is meg kellett engedni újból. Szóval ezt a sok hibát elkezdték kiküszöbölni, de eközben egyre több kütyüt be kellett építeni a hátrányok orvoslására: turbó, a hírhedt kettős tömegű lendkerék (gatyaletépés, ha elromlik, a dízelesek tudnának róla sokat mesélni), és végül a hugyos tartály. De amint Besenyő Pista bácsi mondta: finomodik, finomodik, de ami a végén kijön még mindig nagyon rossz. És nagyon drága.
Akkor miért veszik? Elvileg azért, mert olcsó tankolás, amiben van is valami. De ugye mint minden dolog, ez is állami szabályzóktól függ. Ha a két üzemanyag árarányát befolyásoltuk volna, akkor meg lehetett volna akadályozni, hogy olcsóbbnak tűnjön. Mert a kezdeti nagyobb beruházás és a sok szervizelés, nem beszélve a környezeti károkról végső soron drágább is lehet. A társadalomnak mindenképp. De mint mindenben, ebben is marketingé a főszerep: úgy megmagyarázták, hogy ez MENŐ, hogy el is hitték az emberek.
És itt jön a legfőbb kérdés: miért gyártják őket????
Két lehetséges választ azonosítottam. Az egyik az, hogy egyszerűen belementek egy zsákutcás fejlesztésbe, és annyi pénz volt már benne, hogy nem érte meg visszafordulni. A másik válasz az, hogy így szorították ki a piacról a nem európai gyártókat. A dízelekben ők voltak a jobbak, mert ők erre költöttek, és utána megmagyarázták, hogy ez a jó. Ezután otthon jobban el tudták adni a saját kocsijaikat, tehát bejött a trükk. A Toyota tűnődött is sokáig, hogy miért akarják ezek annyira ezt a szart, de szerintem végül rájöttek. Ők sosem feküdtek rá igazán erre a vonalra, és elkezdték a hibridet nyomatni. Az igazság a kettő megoldás keveréke lehet.
Európában ők írják a törvényeket, így a kocsik CO2-kibocsátása lett az isten, hiszen a dízel abban egy kicsit jobb. De Amerikában nem ők írják a törvényeket, hanem a General Motors, így ott a tisztaság lett a fontos. (Egy kivételes helyzet, mikor az amiknak van igazuk.) Úgyhogy nagy hibát követett el a VW, mikor úgy gondolta, hogy meghódítja Amerikát. Egyszerűen NEM TUDTÁK betartani az előírásokat. Valószínűleg a dízellel nem is lehetséges, ezért kellett csalniuk. De az amiknak volt erejük kipukkasztani a dízellufit.
OK, akkor mi kellett volna a zsákutcás fejlesztés helyett? Nem én vagyok a nagyokos, hanem Carlo Rubbia, aki összedobott már egy fizikai Nobelt egy olyan témában, aminek a címét sem érteném. Ő mondta, hogy ha rövid időn belül áttérnénk a földgázhajtásra (amihez nem kellenek további felfedezések, csak a mai technika fejlesztése), akkor a 2050-re vállalt klímaegyezményt másnap végrehajthatnánk. (A metánból egységnyi energiára kevesebb cokettő jut.) És lehetne egy kicsit olcsóbb a benzinnél, és akkor a dízelhívők nem anyáznának engem, mint most. Ugyanis csak azért szeretik, mert olcsóbb.
Az egyik legdühítőbb dolog a szmogriadó: bár ritkán van, de ilyenkor előírják, hogy csak a páros vagy páratlan rendszámú kocsikkal lehet közlekedni. Pedig a szmogot a por csinálja, a port meg a K1. Elég lenne csak az olajkályhákat kitiltani ilyenkor, de persze ez csak álom.
Végül keservesen, időt és főleg pénzt nem kímélve visszatértünk a Kádár-rendszer levegőjéhez: akkor a Trabantok meg Wartburgok csinálták a bűzt. Utána kezdett a helyzet normalizálódni, és akkor beütött a dízelkorszak: most ugyanott vagyunk bűzben, mint akkor. Csak sokkal többért.
Rohadjon meg az összes dízel.