Elektromos autó
2011. október 21. írta: fofilozofus

Elektromos autó

Egyszerűen bele vannak zúgva. Mindenhol erről a kreténségről áradoznak. A kapzsiságuk miatt.

Van ez az izé, ez az elektromos autó. Ami persze nincs, mert nem lehet kapni. Ha mégis van egy-egy autógyártónak, akkor jó mélyen eldugja a pult alá, nehogy vegyen valaki. Ha mégis van kitartó, magát zöldszínűnek marketingelő, akkor meg jól megkérik az árát.

 

Nagy hirtelen ezeket találtam:

http://www.vezess.hu/teszt/autoval_900_forintol_100_km/31180/

http://www.vezess.hu/teszt/villanyautoval_varosban/31915/

 

Bátran keressünk rá a Mindenhatoooo-ban, kidob egy csomó tesztet. Ezekben a leírásokban egy közös pont akad: kénytelen-kelletlen elismerik, hogy nem sok értelme van ilyet venni. A hatótávolságuk katasztrófális, ennél már csak az áruk "jobb".

 

Ha Besenyő Pista bácsi szavait szeretném idézni, akkor ezt mondanám: "nem fog nekik sikerülni". (Lásd a bevezető cikket. http://megmondomhogymihulyeseg.blog.hu/megmondom_mi_hulyeseg_es_mi_nem_az_nyito)

 

Ha már kidühöngtem magam a villanyautókon, akkor megpróbálom megmagyarázni, hogy mi a baj velük.

1. "Nem fog nekik sikerülni"

Egyszerűen a mai technológia nem alkalmas a megvalósítására. Annyian próbálkoztak már vele, annyi ötletet kipróbáltak már, hogy nem valószínű, hogy egyhamar áttörést fognak elérni. Nincs olyan akkumulátor, ami olcsó, könnyű, nagy energiatárolású lenne.  Emlékszem, már a hetvenes években is olvastam az IPM-ben, hogy most már mingyá jönnek ezek a szuper akkumulátorok, már pont éppen felfedeztek valami biztatót. Azóta ezt a cikket olyan ötévente elolvasom valamelyik orgánumban, de valahogy sose jönnek. Ha nagy szomorúsággal töltené el az igazság, akkor megnyugtatom a Kedves Olvasót: ez nem is baj.

2. Nem is kell

Mert miért is olyan vonzó a villanyautó? Mert olcsónak tűnik a benzinhez képest a villanyáram.

Nem az.

Gondoljanak bele, hogy mennyi a jövedéki adó a benzinen. Ha ezt rászámolnák a villanyáramra is, nem lenne egyáltalán kedvező. Addig ilyen olcsó, amíg nem jó semmire. Ha lenne egy esetleges áttörés az akkumulátorok terén, higgyék el, megoldaná az állam az adóztatását.

3. Nem old meg semmit

Emlékszünk még, mikor Kovács Lászlót nem vette be az EU gyomra, nem kellett energiaügyi biztosnak? Összekeverte az energiaforrást és az energiahordozót. Vélhetően azóta sem tudja, mi a különbség, de azért mi ismerjük: egyik azt jelenti, hogy honnan származik az energia, a másik, hogy hogyan jut el a rendeltetési helyére. A villanyautó estetében elektromos áramként jut el a kocsinkba, de KŐOLAJBÓL származik az energia maga. Akkor meg minek a sok hűhó?

 

Akkor meg mégis minek foglalkoznak vele, minek fejlesztik?

 

Valószínűleg több oka lehet:

-pl. marketingnek jó, arra meg ennél többet is elköltenek,

-a fejlesztési költségek közül csak aprópénzt csoportosítanak erre a területre hátha egyszer jó lesz valamire felszólítással. Ebből az "aprópénzből" elkészülhet ötévente egy-egy típus

-a nagyvállalatok vezetői sem fogják fel a lényeget, ők is elhiszik, hogy ez zöld

-egyéb.

 

Ez most tömény volt annak, aki az elektromosautók bűvkörében élt eddig és én sem fejtettem ki minden apróságot, de gondolatébresztőnek jó volt.

 

Ja! És egy történet arról, hogy milyen olcsó a benzin:

Egy mai közepesnél nagyobb autó mondjuk 10 litert fogyszt 100 km alatt, amely mai áron kb. 4000 Ft. Akkor 1 km-t 40 Ft-ból tesz meg. (Ráadásul ennek nagy része adó, azaz kórházra, tűzoltóságra, rendőrre, oktatásra megy). Ha a Kedves Olvasó szerint drága a benzin, akkor adok neki 40 Ft-ot, tolja el legyen szíves a kocsimat egy kilométerre. De nem kell százzal, elég lesz 2 km/h-val!

 

 Frissítés:

Mivel ezt még 2011-ben írtam, változott azóta a világ:

 1. Tesla: ezek már viszonylag nagy hatótávolságú autók, de továbbra is méregdrágán. Ha veszünk egy 1000 cm3-es kocsit (újonnan 3 M körül), azzal az élethosszig történő tankolás is olcsóbb, mint a Teslából egy darab. Ez van városban. Mindegy is, ezt is a marketingkategóriába sorolom, pár gazdag ember szórakozása, de k. jól meg fogják magyarázni, hogy ez a jövő, mint ahogy 2008 előtt magyarázták a Mindenttudás Egyetemén, hogy mibe kell fektetni a pénzt, mert az a tuti, és "tudományosan" be is bizonyították. (kötvényalapok, CDO-k stb., ma már csak röhögünk rajta)

2. Paks II: lokálisan jó lesz nekünk, de akkor sem változtat a helyzeten, hogy a világon fosszilissel termelik az áram nagy részét.

 

A szél-, nap stb. erőműveket meg már látjuk (sokan már régebben is látták), hogy csak addig versenyképesek, míg hátulról tolja beléjük a sok lóvét az EJU.

 

 

 

 

 

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://megmondomhogymihulyeseg.blog.hu/api/trackback/id/tr893319165

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása