2035: az EU gazdaságának megsemmisítése
2022. július 22. írta: fofilozofus

2035: az EU gazdaságának megsemmisítése

Avagy:

--Mit mondott, bíró úr? Elmehetek?

--Nem, elmebeteg.

 

Olvastuk a hírt, miszerint az EU-ban 2035-től nem lehet belsőégésű motorral rendelkező autókat forgalomba helyezni. Pontosítsuk egy kicsit, hogy ez mit is jelent! Először is ez az EU Parlament döntése volt, de talán már a tagállamok is hozzájárultak. Nem gugliztam sokat,nem találtam meg, hogy végleges-e az ügy, de úgy tűnik, hogy végül meglesz a bevezetése. Annyit puhítottak rajta, hogy szintetikus üzemanyaggal hajtott jármű mégiscsak forgalomba helyezhető lesz. Ez olyan üzemanyag, amit CO2 megkötésével állítottak elő, azaz a végegyenleg nulla lesz szén-dioxid szempontjából.

Mindig tudtuk, hogy Európát ostoba elmebetegek vezetik, és egyszer csak romba döntik az egészet. Az ősbűn az I. világháború kirobbantása volt, mikor Európa még maga volt a világ (Nagy-Britannia pl. a Föld negyedét birtokolta). És négy év múlva egy USÁ-nak eladósodott, 10 millió halott férfival, és további min. 10 millió spanyolnáthában elhunyttal, kiirtott királyi családokkal, kommunizmussal rendelkező romhalmaz volt. Nagyon kísértetiesen hasonló a helyzet a mostani ukrajnai háborúval kapcsolatban: mi, azaz Európa fog rajtaveszteni. Gyakorlatilag saját magunk alól golyózzuk ki az energiaforrásokat. Mintha Bismarkkal eltűnt volna a józan politizálás is a földrészről.

 

Akkor most szedjük pontokba, hogy mit jelent ez, milyen következményei lesznek, milyen érdekességet  érdemes tudni.

1. A kisembernek nem lehet autója

Már most is jól látszik, hogy részben a hülye EU-s szabályok miatt egyre drágábbak az új autók. De ez kismiska ahhoz képest, ami 2035 felé közeledve jön. A lítium és kobalt az akkumulátorok alapvető nyersanyaga. Ezek ára 5-7-szeresére ment fel már 2020-ig is, pedig a világon eladott gépkocsik 0,2%-a lehetett tisztán elektromos. Ha mondjuk 20%-a lenne az, azaz százszorosára megy fel a termelés, akkor mennyivel változna az áruk vajon? Mennyi egy új, teljesen használhatatlan elektromos autó ára? 10 millió? Egy több száz kilométeres hatótávúé meg 25 millió? És majd ha mindenki csak olyat vehet? Jó, ha beletörődünk, hogy vissza fog térni a Kádár-rendszer, vagy inkább a szovjet rendszer, mikor a párttitkároknak meg tanácselnököknek lehetett Volgája, a többségnek meg kuss volt.

2. Az elektromos autó nem létezik

Mielőtt tovább mennénk, tisztázni kell egy fontos tényt: elektromos autó nem létezik. Ugyanis nem attól autó valami, hogy van rajta duda, kormány meg 4 kerék. Az csak olyan, mint a postarablásnál a fegyvernek látszó tárgy. Mitől autó az autó: beülsz, lemész a horvát tengerpartra (Bp.-Split, 750 km), útközben egyszer 10 perc alatt megtankolod, majd hazamész. Ilyen (tisztán) elektromos autó nem létezik. (Találtam egy ilyet. Tesla Model S Plaid, hatótáv 840 km (azért ezt nem kell készpénznek venni), új ár: 46 M forint :-))) )

3. Mély gazdasági válságot generál

Nem voltak túl pontosak a híradások, de úgy értelmeztem, hogy csak a személyautókra vonatkozik majd a döntés. Mondjuk ha a traktor nem mehetne dízellel, meg a kamion, akkor az tényleg a vég lenne. És tegyük fel, hogy a kisáruszállítók is teherautónak fognak minősülni, mert akkor a csomagkiszállítás, az üzletek ellátása lehetetlenülne el. Pár marginális példát fel tudok sorolni, amihez személyautó kell, pl. a taxis szolgáltatás, de azt meg ki lehet váltani elektromos autóval. Amit teljességgel tönkre fog tenni ez a döntés az a TURIZMUS. Ki a fene fog egy kis olasz faluba elmenni olívaolajat kóstolni busszal? Falusi turizmus? Kampó. Balatoni nyaralók fent a hegyen? Kampó. Síelés busszal? Király ötlet. Szerencsére a modern gazdaságban a a turizmus jelentéktelen :-) részét teszi ki a GDP-nek, nálunk olyan 6 százalékát, de rengeteg ember él belőle. Biztosan lehetne gondolkozni, hogy milyen szerteágazó hatásai lesznek, de szerintem fel sem tudjuk mérni. Egyszerűen a mobilitást veszítjük majd el, miközben a világ természetesen nem, csak röhög majd rajtunk. Úgy kell majd versenyeznünk Indiával meg Kínával meg az USÁ-val, mintha mi zsákban ugrálva állnánk fel a futóversenyre.

4. Elveszik a tudás

Az európai gazdaság oszlopa az autóipar. Ebben még mindig hatalmas előnye van az itteni autógyártóknak. És elsősorban a száz év alatt felhalmozott tudás miatt. Persze lehet majd a világ normálisabb felére autót gyártanunk (azaz itt lehetnek gyárak, ha külföldön adják el), de vélhetően jóval kevesebbet, mint addig. Nagy ötlet: építsd le azt az iparágat, amiben versenyelőnyöd van a világon. Gratulálok.

5. A döntés sandasága

Persze mondhatjuk, hogy a jóemberek a világ megmentését akarják elérni, de felsejlik a döntés mögött egy igazán sanda szándék. Arról van szó, hogy a dízelbotrány után az európai politikusok sok céget belehajszoltak egy olyan utcába, hogy erőltetetten fejlesszék az elektromobilitást. Ami rengeteg pénzbe és még annál is többe került. Mivel ezek a cégek már más technológiát nem akarnak még egyszer megfinanszírozni, ezért azt szeretnék, hogy más gyártókkal már ne kelljen versenyezniük. Ugye, ha már ők egyszer bejelentették, hogy csak elektromos autót gyártanak, akkor nekik az nem annyira fáj, hogy csak olyat lehet eladni :-). Ez szakértők szerint rettenetesen ellustítja majd a gyártókat. Rövid távon nagyon kellemes lesz, de a végén egy leépült autóipar jön majd ki, ami iszonyatosan le fog maradni a világ többi részéhez képest. Szóval ezt a jóemberkedést (is :-) ) lehet, hogy cégek fizették.

6. Szintetikus üzemanyag

Ugye végül beletették kibúvóként (igaz, hogy nehezen), hogy szintetikus üzemanyaggal is lehet majd üzemeltetni a gépkocsikat. Ez elméletileg kiválthatná a benzines és gázolajos kocsikat, azaz a nagy hatótáv gyors feltöltéssel meglenne. De itt senki sem beszélt még ÁRRÓL. Mennyiért fogják tudni előállítani ezt a csodaanyagot? 1000 Ft/ liter? 1500? És akkor azt hagyjuk is igazából ilyen anyag még nincs. Nem tudom, hogy hogy állnak ezek a kutatások. A németek a háborúban már szénből talán állítottak elő benzint a tankjaikhoz, de hogy a CO2-ot hogy lehet kivonni a légkörből, főleg gazdaságosan, arról a növényeket kéne megkérdezni. De mondjuk van még 13 év addig, talán kitalálnak valamit.

7. Nem vétóztunk

Manapság meglepő dolog, hogy az EU valamely döntését Magyarország nem vétózza meg. :-) Itt ez történt. Azonban az oka ennek nyilvánvaló: a magyar kormány is az elektromobiltásra tett. A világon mi vagyunk a 3.-ak Kína és az USA mögött akkumulátorgyártó kapacitásban. A stratégia helyes: a kialakult dolgokban rettentő nehéz előre jutni, de ha bejön egy új technológia és arra lecsapunk, akkor abban már az elsők között lehetünk a világon. Persze szerintem ez a végén nem jön be, mert az elektromos autó tévút. De ezt nem lehet tudni biztosan, próbálkozni kell. Emlékszem, mikor olvasni tanultam, volt egy kis tanmese: két egérke belesik a tejbe, és nem tudnak onnan kimászni.Az egyik azt mondja, hogy úgyis mindegy, nincs mit tenni, és belefullad. A másik elkezd iszonyatos erővel a lábaival csapkodni. És a tej vajjá köpülődik, és ő ki tud ugrani az edényből. Próbálkozni kell, hátha bejön valami, más esélyünk nincs.

8 Használt autó = arany

Nem mondok meglepőt, hogy a 2040-es években egy jó állapotú autó (itt igazi autóról van szó) aranyat fog érni. Úgyhogy mindenki vegyen 2033 környékén új autót, és használja, ameddig bírja. Az utak tele lesznek 20-30 éves autókkal, mert azokkal még lehet közlekedni. Ebben is szocializmusra fogunk hasonlítani, ahol a használt autó drágább volt, mint az új.

9 Az elvek

Tudjuk, az elvek olyan mint a fing: az ember tartja, amíg bírja, aztán elengedi. Ahogy a németek bezárták a szénerőműveiket meg atomerőműveiket, ugyanúgy fogják betiltani a benzines kocsikat is. Majd vélhetően 2040 körül elkezdik felhígítani a szent elveket. Persze addigra már rohadt sok kárt fognak nekünk okozni. Olvastam egy olyan elméletet, hogy minden földrész a méretéhez hasonló szerepet kap a világ történetében. Ebben csak ideiglenes kilengések lehetnek, mint például Európa kiemelkedő súlya az 1500-as évektől, ami persze a gyarmatosításnak köszönhető. És most csak annyi történik, hogy visszaáll a súlya oda, ahová való. Nem véletlenül jön a kormány a keleti nyitással, tudja, hogy Európa hanyatló entitás. Persze egyelőre még oda éri meg tartozni, de majd a lakosság is el fog gondolkozni, hogy szereti-e a nyugatot, ha miatta nem lesz télen fűtés, és járhat lóval autó helyett. Akkor már nem biztos, hogy annyira szeretnék bevezetni az EUR-t meg feladni az ország szuverenitását. De ha mindent átadunk Brüsszelnek (pénz, ügyészség, határellenőrzés stb.), akkor velük együtt fogunk majd a mélybe zuhanni.

 

Ja, és gondolom, azzal mindenki tisztában van, hogy a 2035-ös átállás után a világ CO2 kibocsátása nem fog változni. :-)))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

Csak hogy helyre tegyük a szerepünket: a sárga részen él a világ lakosságáak a fele. :-)

https://novekedes.hu/media//a9a/a9aa2f4d03c305ac6c5ebe66855ec885b75206d0.png?fbclid=IwAR2wVgzIodBAB5LCKDEfA35T7ugzRY6AYQj8jxawkgHNZaWUQxqgrQg9Qfg

 

Ez meg csak gondolatébresztő az első világháborús hasonlathoz :-)

Nem érhető el leírás a fényképhez.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://megmondomhogymihulyeseg.blog.hu/api/trackback/id/tr1017888993

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

clemens 2022.07.23. 04:49:08

Én nem problémának, hanem a megoldásnak tartom hogy a személyautó újra luxuscikk legyen. Az elmúlt évtizedek bebizonyították a tömegautózás fenntarthatatlanságát, hiába építünk bármennyi új utat, pillanatokon belül megtelnek azok is.
Vége. Szép volt, jó volt, de felejtsük el!
Fel kell építeni egy autó nélkül is élvezhető életstílust, és egy autógyártás nélkül is működőképes gazdasági modellt.

midnight coder 2022.07.23. 10:13:02

@clemens: Ez a probléma amerikában nem probléma. Csak európában túl sok régi város van amit még lovaskocsira terveztek, illetve túl sok ember él, túl nagy a népsűrűség.

midnight coder 2022.07.23. 10:13:49

@clemens: De szerencsére a népesség fogy. Arra kell vigyázni, hogy ez így is maradjon.

midnight coder 2022.07.23. 10:36:59

1. Nem is biztos, hogy minden jómunkásembernek autóval kellene járnia WC-t pucolni. Másrészt akkumlátort (pontosabban áramtároló eszközt) nagyon sok mindenből nagyon sok technológiával lehet gyártani. Ma kb. olyan a helyzet, mintha a robbanómotor használhatóságát a 20-as évek autóinak motorjai alapján akarnád megítélni. A robbanómotor mögött akkor is 100 év fejlesztés van, ha zsákutca. Az autázás elején pedig ugyan voltak elektromos modellek, de aztán nagyon-nagyon sokáig nem foglalkozott ezzel érdemben senki. Most kezdenek el a gyártók vakarózni, ami azt jelenti hogy úgy 2-3 év múlva már picit kevésbé lesz szar a helyzet, 10 év múlva már egész jó modellek lesznek jóárasítva, 20 év múlva pedig már azon csodálkozunk hogy ki volt az a hülye, akinek 2022-ben még hiányoztak a belsőégésű motorok. Kb. olyan ez, mint a CRT monitorok voltak a 90-es évek elején. Soha nem gondoltad volna, hogy pár év múlva még a TV-k közül is eltűnnek a CRT-k.
2. Az autók 90%-a napi 50 kilométert megy a munkahely és a lakás között.
3. A tömegturista ma is busszal megy, az egyedi meg menjen biciklivel.
A turizmus mint iparág amúgy is halálra van ítélve. Pláne egy olyan országban mint a miénk ahol a klíma is szar, látnivaló sincs és az emberek is bunkók, ezért aztán az ország úgy néz ki mint egy szemétlerakó.
4. Igen, nem fogunk tudni petróleumlámpát építeni, tényleg tragédia.
Amúgy robbanómotort csinálni ma már kb. az afrikai nyam-nyamok is tudnak.
5. Az elektromobilitás még messze sincs kész. Egyszerűen arról van szó, hogy a pénzt ezentúl a gyárak nem a zsákutcás robbanómotorba teszik és készítenek lassan 10 év után kidobható, egy teljes számítóközpontot tartalmazó motorokat csak azért, hogy 1 gramm CO2-vel kevesebb legyen a levegőben 100 kilométeren, hanem a következő 20 év az akksik fejlesztéséről szól majd.
6. Ez ma tényleg zsákutca. Elsősorban azért, mert hidrogént ma gazdaságosan csak szénhidrogén bontásával tudunk előállítani. Ergo ez tényleg rohadt drága lesz. Ez igazából a hoztunk is ajándékot meg nem is esete, az avítt technológiák híveinek dobtak egy csontot.
7. Ebben az is benne van, hogy a globális felmelegedést is mi szívjuk meg leginkább, Pl. a mezőgazdaságunk gallyra megy miatta. És amikor Gipsz Jakabkának nem lesz mit enni, kevésbé fogja érdekelni hogy de autózni sem tud.
8. Ezzel az ameddig bírja a probéma. Az modern motorok már nem az örökkévalóságnak készülnek hanem a kibocsájtási teszteknek. Egyszerűen arról van szó, hogy egy-egy technológiának megvannak a határai. A robbanómotor kb. úgy 20 éve elérte azt, amit ezen a téren meg lehet csinálni. Onnantól kezdve vagy az ár vagy az élettartam rovására lehetett volna fejlődni. Az árat pedig nem lehetett emelni.
9. 2040 körülre már lesz olcsó akkumlátor.

midnight coder 2022.07.23. 10:39:54

A nagyobbik probléma az, hogy ezek a bizonyos új akksik jó eséllyel a kicsi kínaiktól jönnek majd. De ez a probléma egy másik probléma: Európa hajtómotorja az elmúlt években a németek voltak - akik igazán abban jók, hogy nagydarab vasakat tudnak megmunkálni ezredmilliméteres pontossággal. A gond csak az, hogy erre már a világ más részein is képesek. Viszont a világ más részein a suliban nem az a legfőbb szempont, hogy nehogy lelki sérülés érje a kis hópelyhet ha csúnyán néz rá a tanárbácsi és nem az a cél hogy profi genderszakikat képezzenek.

juletræ 2022.07.24. 08:48:34

Eløttem szolok mar elmondtak a lenyeget.
4. (Elveszø tudas)
Valoban, a gyertyaøntøk meg a locsiszarok tudasa is elveszett. Jøtt helyette mas.

Nezd csak meg : a VW konszern viharsebesen hozza be az IT lemaradasat. A BMW i4es meg øsszevethetø a Tedla 3mal-hatotav nagysagaban. A BMW kb 5 eve kezdett el elektromos cuccokkal foglalkozni.

2. (Nincs elektromos auto) Valoban a 800 km hatotavu meg igen draga (Merci EQS az 110.000 eur nal nyit.)
Akku ugyben evente van fejlødes, van ra esely h a szilardtest akku kb az evtized vegere kijøn.

juletræ 2022.07.24. 08:59:21

Vegezetul 10:
"Nem véletlenül jön a kormány a keleti nyitással, tudja, hogy Európa hanyatló entitás"

1. Mi is jøtt Keletrøl az elmult 3 evben?
Kinabol a betegseg es
A ruszkiktol a haboru.
Hol is tartanak?
Kina a SEMMITERØ VAKCINAI miatt nem tudta beoltani a nepesseget. A MAKACSSAGA miatt nem hasznal mRNS alspu NYUGATI valcinat. Køvetkezmeny: zero korona szabalyok, karanten=> nulla %os kinai nøvekedes iden.
Ruszkik: marsdjunk annyiban h Ukrsjna denacifikacioja nem a tervek szerint halad :) Kb 10 NYUGATI Sztalin orgona is nagy kihivas ele allitja a mintegy 200 (ruszki) Sztalin orgonaval felvonulo Nagy Vørøs Hadsereget.

A Nyugat hanyatlasarol: elgondolkodtal e azon h. Annak ellenere h Kina 5000 eve letezik, megis a
NYUGAT
hozota letre az elmult 400 evben az

juletræ 2022.07.24. 09:07:05

... azokat a tudomanyos alapokat (diff szamitas, elektrodinamika, kvantumelmelet, relativitas elmelet, anyagtudomany, ICT stb) amelyeken a mai vilag alapsxik?

Es tudod miert? Az individualizmus es az egyeni feleløsseg eløterbe helyezese miatt.
Tudod az nem ugy megy h a kutato egyeni øtletekkel all elø a szakmajaban, DE a politikaban utangondolas nelkul elhiszi azokat az ostobasagokat amiket a Nagy Karizmatikus Vezetøk ( Csuti, Szergej, Micimacko, Hitler) kibøføgnek?

Na szerintem ezert a (zseb)diktatorok vagyalma a Nyugat hanyatlasarol beszelni - føleg most h a Nyugat felebredt a naivitasabol (Wandel durch Handel, a kapitalizmus demokraciat hoz, stb).

midnight coder 2022.07.24. 12:17:36

@juletræ: Azért európában is az utóbbi pár száz évben volt csak érdemi fejlődés. És az is az egész világ tudására alapozva: a római számokat felváltották az arab számok - amik igazából indiaiak, az arabok csak közvetítettek. Kínából jött a puskapor, a rakéták alapjai, a kőszén használata, az iránytű. Egy rakás dolgot pedig az ókori egyiptomiak, görögök, rómaiak hagytak ránk.

fofilozofus · http://megmondomhogymihulyeseg.blog.hu/ 2022.07.24. 21:25:28

Most szabin vagyok, de majd jól megválaszolom ezeket a felvetéseket.

juletræ 2022.07.24. 22:34:00

@midnight coder:
Kinabol jøn a puskapor - a jenkiktøl a joldra szallas
Kinabol jøn az iranytu - a jenkiktøl a GPS (a Nyugatrol meg minden ami ezzel jar: mechanika, elektrodinamika, aerodinamika, anyagtudomany stb)
Kinabol jøn a talicska - Nemetorszagbol a BMW.
Kinabol jøn a papirsarkany - aBoeing jenki az Airbus meg europai.

Azert lepjunk egy lepest hatra es csodalkozzunk ra hogy mi mindent slkotott a nyugati kultura es tudomany az elmult 400 ev alatt.
Ha ez "hanyatlas" (mar Spengler ota) akkor nem tudom mi a "fejlødes". Egesz megyek szetløvese? Kisebbsegek tømeges megfigyelese & internalasa?

juletræ 2022.07.24. 22:43:44

A szemelyes velemenyem szerint az embetiseg tørtenelmeben leginkabb emberhez melto eletet MOST, Eszaknyugat-Europaban lehet elni.
A technologia fejlettsege, a tarsadalmi berendzezkedes es az emberek egymashoz & tarsadalomhoz valo viszonya miatt.
Minel delebbre es minel keletebbre megyunk annal kevesbe elhetø videkre jutunk az autonom, gondolkodo & alkotni akaro emberek szempontjabol.

Sipi81 · http://www.egalizer.hu 2022.07.26. 10:49:52

"De mondjuk van még 13 év addig, talán kitalálnak valamit."
Hiszen a németek az energiewendét is milyen jól kitalálták 2011-ben hogy most 11 év elteltével mikor leáll az oroszoktól érkező energiahordozó szállítás, a megújulókból már mindent el lehet látni!

Billy Hill 2022.08.14. 23:14:19

@juletræ: "Minel delebbre es minel keletebbre megyunk annal kevesbe elhetø videkre jutunk" - szegény Ausztrália meg Új-Zéland...! ;-)

Billy Hill 2022.08.14. 23:17:50

@juletræ: "Azert lepjunk egy lepest hatra es csodalkozzunk ra hogy mi mindent slkotott a nyugati kultura es tudomany az elmult 400 ev alatt.
Ha ez "hanyatlas" (mar Spengler ota) akkor nem tudom mi a "fejlødes"."

Mondjuk az lett volna a fejlődés, ha mindez a sok csoda nem úgy jön létre , BMW-stül meg holdraszállásostul, hogy közben szétcsesszük a bolygónkat. Haladás az volt - csak milyen irányba?

Billy Hill 2022.08.14. 23:20:10

@poszt: "Az utak tele lesznek 20-30 éves autókkal, mert azokkal még lehet közlekedni. Ebben is szocializmusra fogunk hasonlítani, ahol a használt autó drágább volt, mint az új."

Egye fene, ha lesz hozzá rum és jóféle kubai zene is, mint Havannában, ahol most is a fenti a helyzet. :-)
süti beállítások módosítása