Avagy:
--Mit mondott, bíró úr? Elmehetek?
--Nem, elmebeteg.
Olvastuk a hírt, miszerint az EU-ban 2035-től nem lehet belsőégésű motorral rendelkező autókat forgalomba helyezni. Pontosítsuk egy kicsit, hogy ez mit is jelent! Először is ez az EU Parlament döntése volt, de talán már a tagállamok is hozzájárultak. Nem gugliztam sokat,nem találtam meg, hogy végleges-e az ügy, de úgy tűnik, hogy végül meglesz a bevezetése. Annyit puhítottak rajta, hogy szintetikus üzemanyaggal hajtott jármű mégiscsak forgalomba helyezhető lesz. Ez olyan üzemanyag, amit CO2 megkötésével állítottak elő, azaz a végegyenleg nulla lesz szén-dioxid szempontjából.
Mindig tudtuk, hogy Európát ostoba elmebetegek vezetik, és egyszer csak romba döntik az egészet. Az ősbűn az I. világháború kirobbantása volt, mikor Európa még maga volt a világ (Nagy-Britannia pl. a Föld negyedét birtokolta). És négy év múlva egy USÁ-nak eladósodott, 10 millió halott férfival, és további min. 10 millió spanyolnáthában elhunyttal, kiirtott királyi családokkal, kommunizmussal rendelkező romhalmaz volt. Nagyon kísértetiesen hasonló a helyzet a mostani ukrajnai háborúval kapcsolatban: mi, azaz Európa fog rajtaveszteni. Gyakorlatilag saját magunk alól golyózzuk ki az energiaforrásokat. Mintha Bismarkkal eltűnt volna a józan politizálás is a földrészről.
Akkor most szedjük pontokba, hogy mit jelent ez, milyen következményei lesznek, milyen érdekességet érdemes tudni.
1. A kisembernek nem lehet autója
Már most is jól látszik, hogy részben a hülye EU-s szabályok miatt egyre drágábbak az új autók. De ez kismiska ahhoz képest, ami 2035 felé közeledve jön. A lítium és kobalt az akkumulátorok alapvető nyersanyaga. Ezek ára 5-7-szeresére ment fel már 2020-ig is, pedig a világon eladott gépkocsik 0,2%-a lehetett tisztán elektromos. Ha mondjuk 20%-a lenne az, azaz százszorosára megy fel a termelés, akkor mennyivel változna az áruk vajon? Mennyi egy új, teljesen használhatatlan elektromos autó ára? 10 millió? Egy több száz kilométeres hatótávúé meg 25 millió? És majd ha mindenki csak olyat vehet? Jó, ha beletörődünk, hogy vissza fog térni a Kádár-rendszer, vagy inkább a szovjet rendszer, mikor a párttitkároknak meg tanácselnököknek lehetett Volgája, a többségnek meg kuss volt.
2. Az elektromos autó nem létezik
Mielőtt tovább mennénk, tisztázni kell egy fontos tényt: elektromos autó nem létezik. Ugyanis nem attól autó valami, hogy van rajta duda, kormány meg 4 kerék. Az csak olyan, mint a postarablásnál a fegyvernek látszó tárgy. Mitől autó az autó: beülsz, lemész a horvát tengerpartra (Bp.-Split, 750 km), útközben egyszer 10 perc alatt megtankolod, majd hazamész. Ilyen (tisztán) elektromos autó nem létezik. (Találtam egy ilyet. Tesla Model S Plaid, hatótáv 840 km (azért ezt nem kell készpénznek venni), új ár: 46 M forint :-))) )
3. Mély gazdasági válságot generál
Nem voltak túl pontosak a híradások, de úgy értelmeztem, hogy csak a személyautókra vonatkozik majd a döntés. Mondjuk ha a traktor nem mehetne dízellel, meg a kamion, akkor az tényleg a vég lenne. És tegyük fel, hogy a kisáruszállítók is teherautónak fognak minősülni, mert akkor a csomagkiszállítás, az üzletek ellátása lehetetlenülne el. Pár marginális példát fel tudok sorolni, amihez személyautó kell, pl. a taxis szolgáltatás, de azt meg ki lehet váltani elektromos autóval. Amit teljességgel tönkre fog tenni ez a döntés az a TURIZMUS. Ki a fene fog egy kis olasz faluba elmenni olívaolajat kóstolni busszal? Falusi turizmus? Kampó. Balatoni nyaralók fent a hegyen? Kampó. Síelés busszal? Király ötlet. Szerencsére a modern gazdaságban a a turizmus jelentéktelen :-) részét teszi ki a GDP-nek, nálunk olyan 6 százalékát, de rengeteg ember él belőle. Biztosan lehetne gondolkozni, hogy milyen szerteágazó hatásai lesznek, de szerintem fel sem tudjuk mérni. Egyszerűen a mobilitást veszítjük majd el, miközben a világ természetesen nem, csak röhög majd rajtunk. Úgy kell majd versenyeznünk Indiával meg Kínával meg az USÁ-val, mintha mi zsákban ugrálva állnánk fel a futóversenyre.
4. Elveszik a tudás
Az európai gazdaság oszlopa az autóipar. Ebben még mindig hatalmas előnye van az itteni autógyártóknak. És elsősorban a száz év alatt felhalmozott tudás miatt. Persze lehet majd a világ normálisabb felére autót gyártanunk (azaz itt lehetnek gyárak, ha külföldön adják el), de vélhetően jóval kevesebbet, mint addig. Nagy ötlet: építsd le azt az iparágat, amiben versenyelőnyöd van a világon. Gratulálok.
5. A döntés sandasága
Persze mondhatjuk, hogy a jóemberek a világ megmentését akarják elérni, de felsejlik a döntés mögött egy igazán sanda szándék. Arról van szó, hogy a dízelbotrány után az európai politikusok sok céget belehajszoltak egy olyan utcába, hogy erőltetetten fejlesszék az elektromobilitást. Ami rengeteg pénzbe és még annál is többe került. Mivel ezek a cégek már más technológiát nem akarnak még egyszer megfinanszírozni, ezért azt szeretnék, hogy más gyártókkal már ne kelljen versenyezniük. Ugye, ha már ők egyszer bejelentették, hogy csak elektromos autót gyártanak, akkor nekik az nem annyira fáj, hogy csak olyat lehet eladni :-). Ez szakértők szerint rettenetesen ellustítja majd a gyártókat. Rövid távon nagyon kellemes lesz, de a végén egy leépült autóipar jön majd ki, ami iszonyatosan le fog maradni a világ többi részéhez képest. Szóval ezt a jóemberkedést (is :-) ) lehet, hogy cégek fizették.
6. Szintetikus üzemanyag
Ugye végül beletették kibúvóként (igaz, hogy nehezen), hogy szintetikus üzemanyaggal is lehet majd üzemeltetni a gépkocsikat. Ez elméletileg kiválthatná a benzines és gázolajos kocsikat, azaz a nagy hatótáv gyors feltöltéssel meglenne. De itt senki sem beszélt még ÁRRÓL. Mennyiért fogják tudni előállítani ezt a csodaanyagot? 1000 Ft/ liter? 1500? És akkor azt hagyjuk is igazából ilyen anyag még nincs. Nem tudom, hogy hogy állnak ezek a kutatások. A németek a háborúban már szénből talán állítottak elő benzint a tankjaikhoz, de hogy a CO2-ot hogy lehet kivonni a légkörből, főleg gazdaságosan, arról a növényeket kéne megkérdezni. De mondjuk van még 13 év addig, talán kitalálnak valamit.
7. Nem vétóztunk
Manapság meglepő dolog, hogy az EU valamely döntését Magyarország nem vétózza meg. :-) Itt ez történt. Azonban az oka ennek nyilvánvaló: a magyar kormány is az elektromobiltásra tett. A világon mi vagyunk a 3.-ak Kína és az USA mögött akkumulátorgyártó kapacitásban. A stratégia helyes: a kialakult dolgokban rettentő nehéz előre jutni, de ha bejön egy új technológia és arra lecsapunk, akkor abban már az elsők között lehetünk a világon. Persze szerintem ez a végén nem jön be, mert az elektromos autó tévút. De ezt nem lehet tudni biztosan, próbálkozni kell. Emlékszem, mikor olvasni tanultam, volt egy kis tanmese: két egérke belesik a tejbe, és nem tudnak onnan kimászni.Az egyik azt mondja, hogy úgyis mindegy, nincs mit tenni, és belefullad. A másik elkezd iszonyatos erővel a lábaival csapkodni. És a tej vajjá köpülődik, és ő ki tud ugrani az edényből. Próbálkozni kell, hátha bejön valami, más esélyünk nincs.
8 Használt autó = arany
Nem mondok meglepőt, hogy a 2040-es években egy jó állapotú autó (itt igazi autóról van szó) aranyat fog érni. Úgyhogy mindenki vegyen 2033 környékén új autót, és használja, ameddig bírja. Az utak tele lesznek 20-30 éves autókkal, mert azokkal még lehet közlekedni. Ebben is szocializmusra fogunk hasonlítani, ahol a használt autó drágább volt, mint az új.
9 Az elvek
Tudjuk, az elvek olyan mint a fing: az ember tartja, amíg bírja, aztán elengedi. Ahogy a németek bezárták a szénerőműveiket meg atomerőműveiket, ugyanúgy fogják betiltani a benzines kocsikat is. Majd vélhetően 2040 körül elkezdik felhígítani a szent elveket. Persze addigra már rohadt sok kárt fognak nekünk okozni. Olvastam egy olyan elméletet, hogy minden földrész a méretéhez hasonló szerepet kap a világ történetében. Ebben csak ideiglenes kilengések lehetnek, mint például Európa kiemelkedő súlya az 1500-as évektől, ami persze a gyarmatosításnak köszönhető. És most csak annyi történik, hogy visszaáll a súlya oda, ahová való. Nem véletlenül jön a kormány a keleti nyitással, tudja, hogy Európa hanyatló entitás. Persze egyelőre még oda éri meg tartozni, de majd a lakosság is el fog gondolkozni, hogy szereti-e a nyugatot, ha miatta nem lesz télen fűtés, és járhat lóval autó helyett. Akkor már nem biztos, hogy annyira szeretnék bevezetni az EUR-t meg feladni az ország szuverenitását. De ha mindent átadunk Brüsszelnek (pénz, ügyészség, határellenőrzés stb.), akkor velük együtt fogunk majd a mélybe zuhanni.
Ja, és gondolom, azzal mindenki tisztában van, hogy a 2035-ös átállás után a világ CO2 kibocsátása nem fog változni. :-)))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))
Csak hogy helyre tegyük a szerepünket: a sárga részen él a világ lakosságáak a fele. :-)
Ez meg csak gondolatébresztő az első világháborús hasonlathoz :-)