Megfizethető lakhatás
2025. január 28. írta: fofilozofus

Megfizethető lakhatás

Olvasom, hogy a Rákosrendezőre majd megfizethető lakásokat szeretne Karácsony, a kormány pedig 150 eFt havi támogatást engedélyez a fiataloknak lakbérre.

Mert nem megfizethető a lakhatás.

Pedig nem drága Magyarországon a lakás, nézzünk is egy hirdetést!

Teljesen megfizethetőek a mai fizetések szemszögéből. Akkor mi a baj?

:-)

Nyilván nem kérdeztem komolyan. Ugyanis nem az a baj, hogy drága a lakás, hanem az, hogy drága a lakás Budapesten (és a vonzáskörzetében)

Akkor tegyük tisztába, hogy mi lehet a megoldás!

Röviden: semmi. Nem lehet megoldani. Ha megnézzük a világon bárhol, de tényleg bárhol, legyen az egy Dél-Amerika, Afrika, Észak-Amerika, Svájc, mindenütt sokkal, de sokkal drágább egy lakás egy jó helyen, mint egy vacakabbon. De ez a Római Birodalomban is így volt, azt kifelejtettem. Azért persze meg lehet ígérni, és keményen lehet vele kampányokat nyeri is, de nem fog soha megoldódni ez a kérdés.

De mi ennek az oka?

A válasz nagyon egyszerű. Minden dolognak a világon általában több szerepe van. Itt vannak a pénzfunkciók pl. A pénz ugye lehet az értékmérés, felhalmozás stb. eszköze. Itt vannak a nők, akik egyszerre munkaerők és a társadalom megújításáért felelős emberek is. A közlekedési táblák, amik egyszerre mutatják az utat, és alumíniumból vannak (már nem), tehát le lehet őket adni a telepen. Itt vannak az emberek, akik komoly tudósok lehetnek, de jó a húsuk, tehát meg is lehet enni őket. (Itt most egy medvére gondoltam konkrétan. :-) )

És itt vannak a lakások, amelyek egyszerre a családi élet színterei és termelési eszközök. Bizony ám! Egy Budapest melletti ingatlan azért ér többet, mint egy szennai, mert gyorsabban el lehet onnan utazni olyan helyekre, ahol nagyobb értéket lehet előállítani.Szennáról beutazhatsz minden nap egy húsüzembe dolgozni, legfeljebb egy jogi irodába tyúkperes ügyeket intézni, Fótról meg a XY multicég regionális központjába, ahonnan egy nap alatt milliárdos ügyleteket intézhetsz. Amin ugye a haszon is nagyobb egy emberre vetítve. Egy budapesti lakás birtoklása nagyobb haszonnal kecsegtető bevételhez juttat, mint egy vidékié. Olyan ez pl. , mintha lenne 2 fuvarozó, az egyiknek lenne egy kisteherautója, a másiknak meg egy kamionja. Az egyik 1 tonna árut tudna elvinni, a másik meg 10-et. Nyilván egy kamion drágább lenne a piacon, mint egy kisteherautó, hiszen nagyobb hasznot lehet vele elérni. A lakásokkal is ugyanez a helyzet. Budapesten többet lehet keresni, ezért drágább minden -- leegyszerűsítve.

Itt beszúrnék egy gondolatot. Mint minden társadalmi törvény, ez is csak részben igaz. Ott vannak pl. a köz által fizetett emberek: tanár, rendőr, tűzoltó stb. Ők hiába élnek Budapesten, nagyjából ugyanannyi a jövedelmük, mint vidéken. Csak minden sokkal drágább. Van egy tanár barátom, még fiatal, elköltözhetne, de Budapesten bérel elég drágán lakást. Kérdeztem tőle, hogy miért nem megy el egy olyan helyre, ahol feleannyi a lakhatás, de ugyanannyi a bére? Nem mondott meggyőző választ, érzelmi okok miatt röviden.

Érdemes rákeresni a New York-i kis lakásokra. Hát nem élnék ott! Széthajtanak a munkában és közben fizetheted a magas bérleti díjakat egy lukért. Erről beszéltem, hogy mindenhol így van. De mégiscsak lehet tenni valamit, nem?

Persze mindenkinek az jut eszébe, hogy akkor építsen az állam/önkormányzat olcsó lakásokat! Hát igen, nagyon jó ötlet a kommunizmus, de még sehol nem jött be igazán. Emlékszem, még kis gyerek voltam, mikor apámék egy vállalati kiránduláson beszélgettek egy csepeli esztergályossal (nem tudom pontosan, apám mivel foglalkozott a gyárban, de fémmegmunkálással), aki majdnem duplaannyit keresett, mint ő. (Akkoriban még megmondták ezt az emberek.) Jó, akkor költözzünk oda! Hehe. Persze, majd ha kapsz ott lakást. Mert ami olcsó, abból ugye sok kell. 3 lehetőség van:

1. ingyen adod,

2. valaki eldönti, hogy ki kapja meg a támogatást,

3. piaci áron adod.

Az első esetben a legerősebb kapja vagy aki először odaér. Most gondolhatunk egyébként nyugodtan a köztéri parkolásra. 90 után gyakorlatilag lehetetlen volt parkolni, mert aki odaállt, az volt hogy évekig ott rohasztotta. Hisz ingyen van. Ebből is látszik, hogy igazságtalan és pazarló ez a rendszer. Aztán jön a "bölcs" bürokrata. Na az aztán rohadt igazságosan fog dönteni. Egy büdös szájú párttitkár (de inkább az egyik beosztottja) eldönti, hogy elvtárs, maga nem szeretne Budapesten lakni. Oszt ennyi. Korrupció, hatékonytalanság stb.És ne feledjük, hogy mivel az olcsóból kevés van, párhuzamosan megjelenik az a jelenség, hogy az egyik olcsó lakásban lakik, minden pénzét elmulatja, nyaralni megy stb., a másik meg gürizik, hogy egy ugyanolyan lakásban élhessen. Hát ez rohadt igazságos. És nyilván mindenkinek meg nem adhatsz, mert MINDENKI Budapestre költözne végül.

Nem meglepő, hogy én a 3. megoldás mellett érvelek: mindenki eldöntheti, hogy mi fontos neki: elnyaralom a pénzem, vagy fontos, hogy jó helyen lakjak, hogy jó fizetésem legyen, és ezért spórolok egy évtizedig. Láthattuk, hogy valójában a dolgok természete miatt drága a budapesti lakás, akkor ebbe miért avatkozzunk bele? Persze sokan panaszkodnak, hogy a vállalkozók mennyit lenyúlnak a lakások áraiból, azokat kéne megregulázni! Tényleg, milyen jó is volt, hogy maximálták a benzin árát nemrég, oszt a végén a vállalkozók beintettek, hogy jó, nekünk már ennyiért nem éri meg szopni ezzel. És végül a kormány visszakozott. Mert az élettel nem lehet tartósan szembe menni. Csak annyi lehetne a vége, hogy nem építenének semmit. És ne feledjük, hogy telek sincs már sok.

Két megoldás van ennek a helyzetnek a kezelésére.

A kör területének képlete ugye r2 x pi (r négyzet szer pí). Azaz ha mondjuk négyszeres távolságra mész a központtól, akkor ott 16-szor több területet találsz. Tehát egyetlen jó megoldás van, a minőségi vasút. Igen, lassan épül, ezermilliárdokat visz el (meg akadályozzák a "civilek", ahol tudják), de nagy területet lehet bevonni.

A másik megoldás, hogy ne csak Budapest legyen az erős központ, hanem vidéken is legyenek nagyvárosok (Kína első városa, ami kisebb, mint 1 millió fő a 108. az országban, szóval ez relatív nagyvárost jelent). Nem véletlenül nyomja a kormány a külföldi befektetőknek a vidéki nagyvárosokat: Debrecen, Kecskemét, Győr, Szeged nagy autógyártó központok (lesznek), de megpróbálnak mindenhová valami fontosat telepíteni. Ez sok idő, de szerencsére itt a magántőke is segíteni fog, Talán pár évtized múlva ezek is 3-4 százezres városok lesznek, és akkor Budapesten csökkenni fog a nyomás. Akkor talán egy cég el fog gondolkodni azon, hogy mondjuk Székesfehérvárra költözzön és ne automatikusan Budapestre.

Addig is vegyük elő a zsebkendőt és töröljük le a szemünkről a könnyet, mikor a politikusok a lakhatást akarják majd megoldani, de azért tudjuk, hogy ez lehetetlen feladat. Ahogy egy ismerősöm szokta mondogatni, minden nehéz problémára van egy egyszerű, gyors és rossz megoldás.

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://megmondomhogymihulyeseg.blog.hu/api/trackback/id/tr2518783976

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2025.01.28. 13:54:34

Van aki meg faluról is el tudja látni a feladatát...

fofilozofus · http://megmondomhogymihulyeseg.blog.hu/ 2025.01.28. 14:25:20

@gigabursch: Nem az a lényeg, hogy falu, hanem az, hogy hol van, milyen távol a központtól. Debrecen, Győr szatelitfalujai elég drága helyek, de mondjuk Vilmány nem annyira. Ott ért elég nagy kulturális sokk, mikor vasárnap délután fel akart szállni vagy 50 cigány a buszra. Erre még a buszon lévő cigányok is felsóhajtottak, hogy ez már túlzás. :-) Mondjuk ők is dolgozni mentek, csak egy hétre, vonattal, a Dunántúlra.

gigabursch 2025.01.28. 17:14:08

@fofilozofus:
Több, mint 200 km.
Elég lesz?
:-)
süti beállítások módosítása