Sokszor elköveti az emberiség azt a hibát, hogy egy dolgot pontosan úgy akar megvalósítani, mint addig, csak egy kicsit máshogy. Olyan a helyzet, mintha a fénymásoló kifejlesztésekor egy olyan írógépet akartak volna készíteni, ami először elolvassa a másolni kívánt szöveget. Sosem sikerült volna (vagy csak mostanában). De nem, teljesen gyökeresen máshogy álltak a dolgokhoz, a képet akarták lemásolni pontonként, így pedig már meg lehetett oldani a problémát. (A fénymásoló kapcsán jó poén, hogy az IBM, akinek fel lett ajánlva a találmány, végeztetett egy felmérést, ahol az jött ki, hogy nem kell ilyen drága készülék (az 1930-as évekről beszélünk!), mert legfeljebb még egy indigót is beraknak a jegyzetfüzetbe, ha kell másolat :-) ) Vagy mondjuk gőzökröt terveztek volna anno, és azt kötötték volna a szekerek elé. :-) De nem, kiépítették a vasutat. És az sem volt baj, hogy irdatlan tőke kellett hozzá. Mert ha hasznos, akkor lesz pénz.
Sokáig úgy gondoltam, hogy az önvezető autózás ugyanúgy megvalósíthatatlan, mint az elektromos autózás. (Sokan félreértették azt a cikket, ezért tisztáznám: nem azt állítottam, hogy az elektromos autózás lehetetlen és sosem lesz, hanem azt, hogy nem fog elterjedni, ha nem találnak fel valami nagy újdonságot. És mivel már negyven éve azt hallom, hogy mindjárt jön a nagy találmány, hadd legyek már kétkedő!) Mindazonáltal az önvezető autó is megvalósíthatatlan a jelenlegi technikai tudásszinten, de szerencsére van megoldás, amit később felvázolok.
De előbb arról, hogy milyen távlatokat nyitna, ha sikerülne!
Először is nem nagyon kellenének parkolók a városokba. Hiszen odahívhatnánk az indulási helyre a járművet pontos időpontra, majd mikor kiszállunk, az elmenne magától egy megfelelő helyre. Pl. a másik fuvarhoz vagy egy félreeső pontra. De aki nem gondolkodik előre, az is hívhatna kocsit, csak drágábban. A piac ezt biztosan megoldaná. Ráadásul sosem lenne hideg a motor, kisebb lenne a környezetszennyezés. De saját kocsi sem kellene, ha mindig elvisznek haza. (És akkor kereskedés sem nagyon fog kelleni, legalábbis ennyi.) És ittas vezetés sem lenne. De balesetek sem lennének vagy nagyságrendekkel kevesebb, mert a gépek nem alszanak el vezetés közben, meg mindig betartják a szabályokat. De dugó is kevesebb lenne, hiszen sokkal kisebb követési távolság is elég lenne, mondjuk 10 centi, mert a gép reakcióideje sokkal nagyobb az emberénél. [Köszönöm a megjegyzést, kisebb, de ez a mondandóból kikövetkeztethető, hogy elírtam.] (Sokszor megfigyeltem, hogy a lámpánál elindulásnál ilyen sok idő, mire mondjuk 10 autó átmegy a zöldön, és akkor már vált is. Rájöttem, hogy ez azért van, mert ki kell alakítani a kocsinként 2-3 méteres követési távolságot, ami összesen olyan 25 méter, de ezt nagyon alacsony sebességgel tesszük. Mondjuk átlagosan 10 km/h-val, ami 2,7 m/s, ami azt jelenti, hogy 10 másodpercig tart megtenni. Ha mondjuk az összes előtted álló autót egy feszülő kötéllel összekötnének, akkor ők egyből elindulnának, és nekem 10 másodpercig csak állnom kéne, hogy kialakulhasson a 25-30 méter követési távolság. Érdekes.) De a boltok is megszűnhetnének, mert most a legdrágább dolog az internetes vásárlásnál a kiszállítás. Egy kocsi emberrel együtt naponta relatíven kevés csomagot tud kivinni. És tudjuk, hogy manapság (szerencsére) mindent egyre jobban a munkaerőköltség határoz meg. Ha nincsenek balesetek, akkor nem kell törésteszt sem, azaz minden kocsi olyan könnyű lehetne, mint az EURONCAP bevezetése előtt, minimum 2-3 száz kilóval kisebb. Szóval messzire vezet, majdnem olyan robbanás lenne, mint a vasút feltalálása. (Egy szociológiai könyvben olvastam, hogy utoljára 1870-es években volt éhínség Magyarországon, de nem sok, csak olyan 100 ezer ember halt éhen. De nem azért, mert nem volt étel, hanem azért, mert ott nem volt. A vasút kiépülésével szűnt meg az éhhalál. Nem tudtam, de jó.)
Ezek után már érthető, hogy miért szeretnék annyira. De ugye megint a vágyvezérelt gondolkodásnál tartunk: azért mert jó lenne, még nem jelenti azt, hogy lesz is. Jó lett volna a kommunizmus is. :-)))) (Persze nem.)
Akkor most arról, hogy miért nem lehet megcsinálni.
Az MI (mesterséges intelligencia) mindig is az érdeklődés homlokterében állt. (A hájas tőkések mindig ki akarták rúgni a munkásokat, vagy: az "ördög" el akarja tüntetni az embert a Földről. Mindegy, mi mindig valakinek az útjában állunk. Csak azt nem értik, hogy az embertől működik jól... ) Így mikor a hatvanas években az első MI-forradalom volt, akkor már mindenféle scifiszintű dolog megjelent a sajtóban. De hihetetlenül primitív algoritmusok voltak ezek. Max. sakkozni tudtak egyre jobban. Chomsky is belátta, hogy nyelvek közötti fordítóprogramot így nem fog tudni csinálni. Pedig egyetemi katedrák, konferenciák, cégek támogatták. Rengeteg pénzt elköltöttek rájuk. A középkorban is költöttek a királyok rengeteget aranycsinálásra. Már nagyon közel jártak. :-) Legalábbis mikor a támogatási pénzekről kellett érvelni. Aztán most már tudunk, csak nem éri meg. És mikor a technológia ugrik egy kicsit, megint megpróbálják az MI-t. Jobbak lettek a számítógépek és olcsóbbak is, beletesznek hát erősebbet meg többet. Szerintem intelligenciában már közelítik a légy szintjét. :-) Az se megy neki semminek. (Akkor még nem érték el. :-) ) Egy barátom mesélte, hogy a 90-es években volt egy előadáson, ahol filozófusok azt boncolgatták, hogy ki szabad-e kapcsolni egy számítógépet, amely MI-programot futtat, mert az gyilkosság. :-))) Ha valakinek el tudnám mondani, hogy milyen primitív semmi ez a mostani MI-világ, hogy csak if-ek és ciklusok vannak mögötte. A nemrég vásárolt elektromos porszívórobot is rohadt jó, sok mindenen átmegy, de bizonyos csapdákat el kell előle venni, mert azokban elakad. Nem véletlenül hallunk elütött kerékpárosokról meg a többi balesetről. Mert a gép NEM TUD GONDOLKODNI. Bizonyos apróságokat megtesz, de 100%-os biztonsággal nem merik kiereszteni az utakra. De ne felejtsük el, hogy az USÁ-ban többnyire tőzsdei cégek vannak, és ők hihetetlenül rá vannak utalva a szenzációs médiahíresztelésekre. Ha történik egy baleset, akkor egyből lemegy a részvény, és akkor Musk bedobja, hogy önvezető autóban szexeltek és lebuktak. :-) Akkor meg felmegy. Tehát nekik létérdekük a cirkuszi szintű önreklám. De azért mi ne erre alapozzunk. Nem fog nekik sikerülni. Legalábbis egyelőre. Ha valaki bizonyítást vár, akkor gondolja meg, hogy ők mivel bizonyították, hogy sikerülni fog. Semmivel, csak hisznek benne. (Persze a problémák 70%-át már megoldották, csak a kérdés az, hogy a maradék 30-at sikerül-e valaha is. Ismerjük a 80-20-as szabályt, a neheze most jön még. ) Én meg azt mondom, hogy a pénzünket ne fektessük ilyen kétes dologba, amit egyelőre nem lehet megoldani.
Azonban azt mondom, hogy nem is kell, mert van jó megoldás.
Ahogyan nem gőzökörrel vontatunk, úgy az önvezető autónak sem kell a jelenlegi úthálózaton futnia. Persze iszonyatosan jó lenne, mert nem kellene rengeteg plusz beruházás, csak mindent ugyanúgy kéne csinálni, mint eddig. De nem lehet. Mikor pár száz milliárd dollár után rájönnek majd, hogy nem tudják megoldani, akkor kezdenek majd el gondolkozni: miért nem az utat alakítjuk a kocsikhoz???? Képfeldolgozással azonosítani az elsőbbségadás táblát? Mikor az algoritmusok pontossága sosem 100%? Minek, mikor letehetsz egy jeladót. Vagy az út alatt lehetnek jeladóhuzalok, amelyek pontosan mutatják az utat, a szétválásoknál pedig arra is meglenne a jelzés. Csak nem tábla kék alapon kis nyilacskákkal, ami az embereknek lett kitalálva, hanem rádióhullámmal. Vagy centiméteres pontosságú GPS-t kell bevezetni, és persze az utaknak PONTOSAN ott kellene lenniük. Meg mondjuk kerékpárost nem engedünk oda. Ezek irdatlan nagy előnye, hogy ezeket játszi könnyedséggel le lehetne programozni. nem kell feltalálni semmit, csak a jól ismert technikákat alkalmazni. Az én elképzelésem a működő önvezető autóról a következő:
Lennének minden országban tanúsított, bevizsgált utak, amelyeken speciális jeladók és SZABÁLYOK vannak érvényben. Mondjuk az autópályák és a főbb utak. Ezeken bárki mehetne önvezető autóval is. A kamionos bejön Röszkénél, rávág ostorral a kocsira, ami elmegy Tatabánya határáig. Ott jelez, hogy vége az önvezető üzemmódnak, és egy központból a sofőr az 5G hálózaton keresztül elvezetgeti a kijelölt úticélig a járművet, de amíg pakolják, addig másik kocsit visz be Székesfehérvárra. Szép lassan, ahogy az emberek hozzászoknak, lehetne bővíteni az ilyen utak listáját. Nem kellene egyszerre átállni az új rendszerre, de a gazdasági előnyeinek egy nagy része már jelentkezhetne egyből. És akkor több cég is ráállna a fejlesztésre.
Ne legyünk olyanok, mint a titkárnő, aki egész életében vár a szőke hercegre fehér lovon, és közben meg nem veszi észre a mellette ülő kicsit szeplős, de jóravaló karbantartó srácot! (Avagy: aki sokat markol, az keveset fog!)