Önvezető autózás: így nem fog menni
2019. június 13. írta: fofilozofus

Önvezető autózás: így nem fog menni

Sokszor elköveti az emberiség azt a hibát, hogy egy dolgot pontosan úgy akar megvalósítani, mint addig, csak egy kicsit máshogy. Olyan a helyzet, mintha a fénymásoló kifejlesztésekor egy olyan írógépet akartak volna készíteni, ami először elolvassa a másolni kívánt szöveget. Sosem sikerült volna (vagy csak mostanában). De nem, teljesen gyökeresen máshogy álltak a dolgokhoz, a képet akarták lemásolni pontonként, így pedig már meg lehetett oldani a problémát. (A fénymásoló kapcsán jó poén, hogy az IBM, akinek fel lett ajánlva a találmány, végeztetett egy felmérést, ahol az jött ki, hogy nem kell ilyen drága készülék (az 1930-as évekről beszélünk!), mert legfeljebb még egy indigót is beraknak a jegyzetfüzetbe, ha kell másolat :-) ) Vagy mondjuk gőzökröt terveztek volna anno, és azt kötötték volna a szekerek elé. :-) De nem, kiépítették a vasutat. És az sem volt baj, hogy irdatlan tőke kellett hozzá. Mert ha hasznos, akkor lesz pénz.

Sokáig úgy gondoltam, hogy az önvezető autózás ugyanúgy megvalósíthatatlan, mint az elektromos autózás. (Sokan félreértették azt a cikket, ezért tisztáznám: nem azt állítottam, hogy az elektromos autózás lehetetlen és sosem lesz, hanem azt, hogy nem fog elterjedni, ha nem találnak fel valami nagy újdonságot. És mivel már negyven éve azt hallom, hogy mindjárt jön a nagy találmány, hadd legyek már kétkedő!) Mindazonáltal az önvezető autó is megvalósíthatatlan a jelenlegi technikai tudásszinten, de szerencsére van megoldás, amit később felvázolok.

De előbb arról, hogy milyen távlatokat nyitna, ha sikerülne!

Először is nem nagyon kellenének parkolók a városokba. Hiszen odahívhatnánk az indulási helyre a járművet pontos időpontra, majd mikor kiszállunk, az elmenne magától egy megfelelő helyre. Pl. a másik fuvarhoz vagy egy félreeső pontra. De aki nem gondolkodik előre, az is hívhatna kocsit, csak drágábban.  A piac ezt biztosan megoldaná. Ráadásul sosem lenne hideg a motor, kisebb lenne a környezetszennyezés. De saját kocsi sem kellene, ha mindig elvisznek haza. (És akkor kereskedés sem nagyon fog kelleni, legalábbis ennyi.) És ittas vezetés sem lenne. De balesetek sem lennének vagy nagyságrendekkel kevesebb, mert a gépek nem alszanak el vezetés közben, meg mindig betartják a szabályokat. De dugó is kevesebb lenne, hiszen sokkal kisebb követési távolság is elég lenne, mondjuk 10 centi, mert a gép reakcióideje sokkal nagyobb az emberénél. [Köszönöm a megjegyzést, kisebb, de ez a mondandóból kikövetkeztethető, hogy elírtam.] (Sokszor megfigyeltem, hogy a lámpánál elindulásnál ilyen sok idő, mire mondjuk 10 autó átmegy a zöldön, és akkor már vált is. Rájöttem, hogy ez azért van, mert ki kell alakítani a kocsinként 2-3 méteres követési távolságot, ami összesen olyan 25 méter, de ezt nagyon alacsony sebességgel tesszük. Mondjuk átlagosan 10 km/h-val, ami 2,7 m/s, ami azt jelenti, hogy 10 másodpercig tart megtenni. Ha mondjuk az összes előtted álló autót egy feszülő kötéllel összekötnének, akkor ők egyből elindulnának, és nekem 10 másodpercig csak állnom kéne, hogy kialakulhasson a  25-30 méter követési távolság. Érdekes.) De a boltok is megszűnhetnének, mert most a legdrágább dolog az internetes vásárlásnál a kiszállítás. Egy kocsi emberrel együtt naponta relatíven kevés csomagot tud kivinni. És tudjuk, hogy manapság (szerencsére) mindent egyre jobban a munkaerőköltség határoz meg. Ha nincsenek balesetek, akkor nem kell törésteszt sem, azaz minden kocsi olyan könnyű lehetne, mint az EURONCAP bevezetése előtt, minimum 2-3 száz kilóval kisebb. Szóval messzire vezet, majdnem olyan robbanás lenne, mint a vasút feltalálása. (Egy szociológiai könyvben olvastam, hogy utoljára 1870-es években volt éhínség Magyarországon, de nem sok, csak olyan 100 ezer ember halt éhen. De nem azért, mert nem volt étel, hanem azért, mert ott nem volt. A vasút kiépülésével szűnt meg az éhhalál. Nem tudtam, de jó.)

Ezek után már érthető, hogy miért szeretnék annyira. De ugye megint a vágyvezérelt gondolkodásnál tartunk: azért mert jó lenne, még nem jelenti azt, hogy lesz is. Jó lett volna a kommunizmus is. :-)))) (Persze nem.)

Akkor most arról, hogy miért nem lehet megcsinálni.

Az MI (mesterséges intelligencia) mindig is az érdeklődés homlokterében állt. (A hájas tőkések mindig ki akarták rúgni a munkásokat, vagy: az "ördög" el akarja tüntetni az embert a Földről. Mindegy, mi mindig valakinek az útjában állunk. Csak azt nem értik, hogy az embertől működik jól... ) Így mikor a hatvanas években az első MI-forradalom volt, akkor már mindenféle scifiszintű dolog megjelent a sajtóban. De hihetetlenül primitív algoritmusok voltak ezek. Max. sakkozni tudtak egyre jobban. Chomsky is belátta, hogy nyelvek közötti fordítóprogramot így nem fog tudni csinálni. Pedig egyetemi katedrák, konferenciák, cégek támogatták. Rengeteg pénzt elköltöttek rájuk. A középkorban is költöttek a királyok rengeteget aranycsinálásra. Már nagyon közel jártak. :-) Legalábbis mikor a támogatási pénzekről kellett érvelni. Aztán most már tudunk, csak nem éri meg. És mikor a technológia ugrik egy kicsit, megint megpróbálják az MI-t. Jobbak lettek a számítógépek és olcsóbbak is, beletesznek hát erősebbet meg többet. Szerintem intelligenciában már közelítik a légy szintjét. :-) Az se megy neki semminek. (Akkor még nem érték el. :-) ) Egy barátom mesélte, hogy a 90-es években volt egy előadáson, ahol filozófusok azt boncolgatták, hogy ki szabad-e kapcsolni egy számítógépet, amely MI-programot futtat, mert az gyilkosság. :-))) Ha valakinek el tudnám mondani, hogy milyen primitív semmi ez a mostani MI-világ, hogy csak if-ek és ciklusok vannak mögötte. A nemrég vásárolt elektromos porszívórobot is rohadt jó, sok mindenen átmegy, de bizonyos csapdákat el kell előle venni, mert azokban elakad. Nem véletlenül hallunk elütött kerékpárosokról meg a többi balesetről. Mert a gép NEM TUD GONDOLKODNI. Bizonyos apróságokat megtesz, de 100%-os biztonsággal nem merik kiereszteni az utakra. De ne felejtsük el, hogy az USÁ-ban többnyire tőzsdei cégek vannak, és ők hihetetlenül rá vannak utalva a szenzációs médiahíresztelésekre. Ha történik egy baleset, akkor egyből lemegy a részvény, és akkor Musk bedobja, hogy önvezető autóban szexeltek és lebuktak. :-)  Akkor meg felmegy. Tehát nekik létérdekük a cirkuszi szintű önreklám. De azért mi ne erre alapozzunk. Nem fog nekik sikerülni. Legalábbis egyelőre. Ha valaki bizonyítást vár, akkor gondolja meg, hogy ők mivel bizonyították, hogy sikerülni fog. Semmivel, csak hisznek benne. (Persze a problémák 70%-át már megoldották, csak a kérdés az, hogy a maradék 30-at sikerül-e valaha is. Ismerjük a 80-20-as szabályt, a neheze most jön még. ) Én meg azt mondom, hogy a pénzünket ne fektessük ilyen kétes dologba, amit egyelőre nem lehet megoldani.

Azonban azt mondom, hogy nem is kell, mert van jó megoldás.

Ahogyan nem gőzökörrel vontatunk, úgy az önvezető autónak sem kell a jelenlegi úthálózaton futnia. Persze iszonyatosan jó lenne, mert nem kellene rengeteg plusz beruházás, csak mindent ugyanúgy kéne csinálni, mint eddig. De nem lehet. Mikor pár száz milliárd dollár után rájönnek majd, hogy nem tudják megoldani, akkor kezdenek majd el gondolkozni: miért nem az utat alakítjuk a kocsikhoz???? Képfeldolgozással azonosítani az elsőbbségadás táblát? Mikor az algoritmusok pontossága sosem 100%? Minek, mikor letehetsz egy jeladót. Vagy az út alatt lehetnek  jeladóhuzalok, amelyek pontosan mutatják az utat, a szétválásoknál pedig arra is meglenne a jelzés. Csak nem tábla kék alapon kis nyilacskákkal, ami az embereknek lett kitalálva, hanem rádióhullámmal. Vagy centiméteres pontosságú GPS-t kell bevezetni, és persze az utaknak PONTOSAN ott kellene lenniük. Meg mondjuk kerékpárost nem engedünk oda. Ezek irdatlan nagy előnye, hogy ezeket játszi könnyedséggel le lehetne programozni. nem kell feltalálni semmit, csak a jól ismert technikákat alkalmazni. Az én elképzelésem a működő önvezető autóról a következő:

Lennének minden országban tanúsított, bevizsgált utak, amelyeken speciális jeladók és SZABÁLYOK vannak érvényben. Mondjuk az autópályák és a főbb utak. Ezeken bárki mehetne önvezető autóval is. A kamionos bejön Röszkénél, rávág ostorral a kocsira, ami elmegy Tatabánya határáig. Ott jelez, hogy vége az önvezető üzemmódnak, és egy központból a sofőr az 5G hálózaton keresztül elvezetgeti a kijelölt úticélig a járművet, de amíg pakolják, addig másik kocsit visz be Székesfehérvárra. Szép lassan, ahogy az emberek hozzászoknak, lehetne bővíteni az ilyen utak listáját. Nem kellene egyszerre átállni az új rendszerre, de a gazdasági előnyeinek egy nagy része már jelentkezhetne egyből. És akkor több cég is ráállna a fejlesztésre.

Ne legyünk olyanok, mint a titkárnő, aki egész életében vár a szőke hercegre fehér lovon, és közben meg nem veszi észre a mellette ülő kicsit szeplős, de jóravaló karbantartó srácot! (Avagy: aki sokat markol, az keveset fog!)

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://megmondomhogymihulyeseg.blog.hu/api/trackback/id/tr7114892206

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ubul80 2019.06.13. 18:06:21

Nekem az önvezető autó mint kifejezés nem tetszik. Miért gondoljuk hogy az autó kell vezesse magát? Lásd 4-es metró: A szerelvényt központilag vezetik, a szenzorok, kamerák pedig tudtommal leginkább a pálya mellett, az állomásokon vannak. Az autókba nem feltétlen kellene komoly technika, csak távolról vezérelhető legyen. A megbízható infrastruktúra az utakra és köréjük kellene, ami pontosan érzékelni a dolgok helyzetét, mozgását. A járművek mozgását központi számítógép irányítaná. Én csak beadom hogy hova akarok menni, a szg. odaküld egy autót majd eljuttatja a célállomásra, kiszálloko és megy a köv. útjára. Az elektromos autókhoz: A probléma jelenleg az energia tárolása. Villamos 140 éve van. Ott megoldották a problémát: áramszedő. Lehet hogy autóknál is ez lesz a megoldás: Biztonságos áramszedés. Nem kell tárolni, nem kell tölteni, menet közben venné fel.

fantomasz85 2019.06.14. 16:33:21

@Ubul80: "A járművek mozgását központi számítógép irányítaná." - "Terroristák klubja" likes this. ;-)

Alick 2019.06.14. 16:50:07

"egy központból a sofőr az 5G hálózaton keresztül elvezetgeti a kijelölt úticélig a járművet"

Az adathálózati (wireless) biztonság több sebből vérzik, mint az önvezető autók jelenlegi koncepciója. Pedig akalmazásának tényleg lennének előnyei...

szepipiktor 2019.06.14. 17:07:29

Nem értem, miért nem értik meg a nem műszakiak, hogy egy dolog a marketing, a trend és a menőzés-
Az önvezető járművek esetyében csak a következők kellenének:
- Minden járműben egy nagysebsségű kétirányú kapcsolat
- A város komplett úthálózatának, tábláinak, jelzőlámpáinak a komplett becsatlakoztatása - az említett nagysebességű kapcsolattal
- Ehhez megfelelő kapacitású szuperszámítógép, ami egyidőben járművek tíz, százezreinek a pozícióját, úticélját képes feldolgozni.
Ezekből ma egyik sincs meg. és egy átlagos város kiépítése sok milliárs euró, dollár.
Érdemes megnézni, hogy a Caddilac Super Cruising üzemmódja milyen feltételek együttállása esetén kapcsolható be...
Ez kb. az, amikor ez e-sportosok oktatják Messit.

morph on deer 2019.06.14. 17:22:26

@Ubul80:
“Az autókba nem feltétlen kellene komoly technika, csak távolról vezérelhető legyen.”

Így aztán megint csak az emberen múlik, hogy mindenre úgy- és akkor reagál, ahogy és amikor kell.
Mert ha mégsem, akkor ugyanott tartunk, mint most, csak éppen kevesebb munkaerővel.
Szerintem.

Sörnyelő 2019.06.14. 17:30:42

@Ubul80:
Szerintem meg ez a központosított vezérlés a zsákutca. Rengeteg problémát és veszélyt hordoz magában. Nem is értem mi előnye lenne, mit oldana meg. Az adott szituációt ígyis-úgyis fel kell ismerni és reagálni. Ezen mit segít, ha nem helyben tesszük meg, hanem egy központi szuperszámítógépre bízzuk?
Továbbá abban bízni, hogy minden külső körülmény 100%-osan az irányításunk alatt van (mindenütt ott vannak a jeladók, minden jármű úgy viselkedik ahogy a központi akarat előírja, semmi, de semmi váratlan nem történik, nem dől egy fa az útra, nem fordul elénk egy másik autó defekt miatt stb. teljes naivitás. Egy elosztott intelligencián alapuló rendszer mérhetetlenül robosztusabb.

Senki ne várja, hogy az önvezető autó egyszer csak kész lesz, és holnaptól meg lehet vásárolni. Ez is egy evolúciós folyamat, amit itt látunk a szemünk előtt lezajlani, Fokozatosan fejlődnek a vezetéstámogató rendszerek, egyre több esetben és mértékben képesek a vezetőt kiváltani. Lásd Tesla.

Még egy gondolat. Szerintem a legnagyobb hiányosság jelenleg, hogy az önvezető rendszer embriók nem képesek a veszély felismerésére és a menekülésre. Lásd azt a buta kisautót, amelyik az út közepén bambán állva kivárta, ahogy egy kamion letarolja, pedig csak hátrébb kellett volna gurulnia egy fél métert. Az állatvilágban is az egyik legontosabb ösztön ez.
Egy másik szereplő vagy körülmény hibájából létrejövő balesetveszélyes helyzet felismerése és elhárítási képessége szerintem elengedhetetlen lesz. El is képzelek egy tesztpályát, ahol majd az önvezető autónak végig kell mennie, miközben válogatott veszélyek bukkannak fel. :)

math0 · http://ateistaklub.blog.hu 2019.06.14. 18:30:57

Kurvára nem értem, hogy te, aki laikus vagy, idióta vagy, kurvára nem értesz sem az önvezető autókhoz, sem a mesterséges intelligenciához, mi a halálnak égeted magad.

1) Van olyan fordító program, amely teljesen elfogadható minőségű. A google translation francia-angol nyelven például jobban fordít, mint azon emberek többsége, akik tudnak franciául és angolul.

2) VAN ÖNVEZETŐ autó. Tehát kurvára nem kérdés, hogy meg lehet csinálni. A jelenlegi fejlesztés nem arról szól, hogy megcsináljuk, hanem arról, hogy eladható áron, kb 5 ezer euruó felárral csináljuk meg. Ugyanis többért nem lehet eladni milliós számban. A Google Car ezzel szemben sok millió forintért simán elönvezet.

3) Amit mondasz, hogy az önvezető autó nem csupán passzív, hanem aktív jeladókkal és egymás közötti kommunikációval is működhetne, egy létező irány. Ebben is vannak fejlesztések, például Németországban az A9-es autópálya ki van építve ilyen megoldások tesztelésére. DE KURVA DRÁGA.

Nem fogod fel, te nagyokos idióta, hogy egy kamera megcsinálható mondjuk 5 euróból, ezzel szemben bármiféle jeladó némi áramot fogyaszt, ami felár. Olcsóbb passzívan érzékelni a másik atuót, mint jeladót építeni bele.

Ezt nem gondoltad végig, te idióta!

Én a szakmában dolgozok, értek a kérdéshez.

math0 · http://ateistaklub.blog.hu 2019.06.14. 18:33:08

@Ubul80: másik idióta ötlet. mekkora sávszélesség, mekkora számítógép kellene egy központi irányításhoz, és mi történne, ha zavar van a kommunikációs kapcsolatban?! ráadásul mi a jó édes anyád lenne ennek az előnye?! miért jó a sok kisebb számítási kapacitást egy nagy számítógépbe rakni?! annyira nem drága egy processzor.

math0 · http://ateistaklub.blog.hu 2019.06.14. 18:33:55

@fantomasz85: az meg a másik, hogy hacker biztonsági szempontból is veszélyes.

math0 · http://ateistaklub.blog.hu 2019.06.14. 18:34:31

@fantomasz85: ugyanez vonatkozik a blogger végiggondolatlan ötleteire is.

math0 · http://ateistaklub.blog.hu 2019.06.14. 18:35:35

"egy központból a sofőr az 5G hálózaton keresztül elvezetgeti a kijelölt úticélig a járművet"

igen, te idióta, ennyi erővel taxist is fizethetsz. vajon miért nem megy mindenki minden nap taxival? mert drága, te idióta!

math0 · http://ateistaklub.blog.hu 2019.06.14. 18:36:44

@szepipiktor: tudod milyen kurvára drága, nem hatékony, veszélyes és idióta ez, te idióta, dilettáns barom?!

math0 · http://ateistaklub.blog.hu 2019.06.14. 18:38:24

@szepipiktor:

" Minden járműben egy nagysebsségű kétirányú kapcsolat"

havi 10 ezer forint plusz. ki fizeti ezt meg, te barom?!

"- A város komplett úthálózatának, tábláinak, jelzőlámpáinak a komplett becsatlakoztatása - az említett nagysebességű kapcsolattal"

csak Budapesten sok ezer milliárd forint. ki fizeti ezt meg, te barom?!

"- Ehhez megfelelő kapacitású szuperszámítógép, ami egyidőben járművek tíz, százezreinek a pozícióját, úticélját képes feldolgozni."

sok ezer milliárd forint. továbbá veszélyes, hackertámadás, kapcsolati problémák.

te totál idióta vagy?!

midnight coder 2019.06.14. 18:41:01

@math0: Valami baj lehet a világgal, mert megint csak egyetértünk. Azért, mert valaki 30 évvel ezelőtt látott Commodore 64-es basic programot ami kiírta 10x hogy hülye a diri, még nem kellene hogy blogpostot indítson arról, hogy mire képes az AI és mire nem.

math0 · http://ateistaklub.blog.hu 2019.06.14. 18:41:06

"egy központból a sofőr az 5G hálózaton keresztül elvezetgeti a kijelölt úticélig a járművet"

egyébként azonkívül, hogy felesleges és drága, nem is működik rendesen. a legjobb kapcsolattal, legjobb kamerával sincs egy embernek, aki nem a kocsiban ül olyan információmennyisége, kontrollja az autó felett, mint annak az embernek, aki az autóban ül. csak egy példa: a kamerának korlátos látószöge van.

komolyan bazdmeg, ha ennyire hülyék vagytok, mit reklámozzátok?!

math0 · http://ateistaklub.blog.hu 2019.06.14. 18:42:02

@midnight coder: nekem mindig igazam van, te néha lejutsz odáig, hogy felfogd, máskor nem.:) különösen, amikor zsigerileg el vagy kötelezve a hülyeség mellett.

Ubul80 2019.06.14. 18:42:31

@morph on deer
Robosztus, igaz. Viszont amikor a repülőn vagy a metrón ülök, rohadt jó hogy nem nekem kell gondolkodni azon hogy hogyan közlekedjek. Az én intelligenciám nem kell hozzá.

@Sörnyelő: Nézzük meg hogy működik az iparban az automatizáció: Régen emberek reszelték 1-1 szerszámmal a dolgokat. Most hatalmas gyártósorok vannak, robotok dolgoznak, egyre inkább központi irányítással. Az emberek már nem verik szét a gépeket.

A cikkben nagyon jó meglátások vannak.
Én az autómat az időm kb 1%-ban használom, többi parkolás, garázs. Kihasználatlan. A nélkülem vezető kocsit taxinak hívják, rohadt drága. Tényleg az lenne a jó, ha ember nélkül menne.

Egy ismerősöm az almotive-nál dolgozik, tele vannak megszállottakkal. Két dolgot hallottam tőle, az egyik hogy a szenzorok teszik nagyon drágává az önvezető autókat. (Adja magát, hogy ne sok millió kocsiba, hanem az utakba, utak köré rakjuk le ezeket a dolgokat, a cikk is ez irányba mutat.) A másik, hogy a matematikusok szerint (akik náluk és a szakmában az MI-n dolgoznak) a jelenlegi tudással nem látják hogy lehetséges lesz a teljesen önvezető autó. Úgy vélik hogy a mostani helyzet zsákutca, valami teljesen újat kellene feltalálni, kitalálni ahhoz hogy menjen a dolog.

Ubul80 2019.06.14. 18:48:30

@math0: A távírótól is eljutottunk az 5g-ig, te se gondolod hogy a sávszélességgel van a probléma...
Nem a processzoron van a hangsúly, hanem a vezérlésen.

math0 · http://ateistaklub.blog.hu 2019.06.14. 18:49:24

@Ubul80: "A nélkülem vezető kocsit taxinak hívják, rohadt drága. "

a hülye blogger ezzel szemben például távvezérelt taxit ajánl. te meg ezt éljenzed jó ötletnek.

"az egyik hogy a szenzorok teszik nagyon drágává az önvezető autókat. (Adja magát, hogy ne sok millió kocsiba, hanem az utakba, utak köré rakjuk le ezeket a dolgokat, a cikk is ez irányba mutat.)"

az utakba, az utak köré rakott szenzorok, az adatkapcsolat még kurva drágább, te idióta!

"A másik, hogy a matematikusok szerint (akik náluk és a szakmában az MI-n dolgoznak) a jelenlegi tudással nem látják hogy lehetséges lesz a teljesen önvezető autó. "

VAN ÖNVEZETŐ AUTÓ. nem kérdés, hogy lehetséges-e.

math0 · http://ateistaklub.blog.hu 2019.06.14. 18:56:12

@Ubul80: nem fogtad fel, nyilván meg lehet csinálni 5G-vel ezt is, de DRÁGA, KOCKÁZATOS, ÉS FELESLEGES.

mi a faszodra jó a távvezérlés, erre egy büdös érvet se mondtatok.

Fülig José 2019.06.14. 18:56:37

ritka szar bejegyzés.
1: "mert a gép reakcióideje sokkal nagyobb az emberénél"
nanebassz...
2: nem LESZ önvezetés, hanem VAN. pont. az, hogy a blogger még nem látott ilyet, nem sokat jelent.
3: felhívnám a fegyelmed néhány apróságra, pl a folyamatosan emelkedő baleseti statisztikákra. ez már csak azért is érdekes, mert a technológia robbanásszerűen fejlődik, a tulkok mégis rakásra pusztulnak a közutakon. ez mondjuk azért is lehet, mert mindegyik darwin-díjas a kibeb.szott telefonját nyomkorássza 0-24 ig. na mármost erre pl tökjó megoldàs az önvezetés.
4: ez a távoli vezérlés akkora baromság, amekkorát én még nem is hallottam. bazki a metró rögzített pályán megy, egy program alapján. ritkán fordul jobb helyett balra, mert arra van a fodrásza... hogy a tökömbe akarsz tavolról vezérelni több tízmillió autót? mondjuk Jakartában vagy Bangladeshben, arra sosincs dugó...eh.

math0 · http://ateistaklub.blog.hu 2019.06.14. 19:00:09

@Fülig José: "a folyamatosan emelkedő baleseti statisztikákra."

hazudsz. Európában csökken a súlyos balesetek száma. pontosan az ADAS eszközök miatt. ami nő, az az enyhe balesetek száma, mivel egyre több az autó.

www.dw.com/en/road-deaths-in-germany-fall-to-all-time-low-but-accidents-on-the-rise/a-37703282

Ubul80 2019.06.14. 19:00:41

@math0:Vedd ki a fejedet a seggedből, bár lehet nálad ez a két dolog összemosódik.
Jelenleg addig jutottak el, az autó viszonylag jól elközlekedik normális körülmények között. Köd, stb esetén extrém drága szenzorokkal tudja ugyanezt. Az autó baj esetén szinte mindig meg tud biztonságosan állni. Ennyit tudnak. Utána kell az ember. a távvezérlés is egy alternatíva, óriási előnye hogy nem kell minden járműbe ember.

Igenis az infrastruktúrában van a jövő. Lehet úgy menni mint a csiga, hogy lerakod a nyálkát magad elé és elmész szinte bárhol (ha nem süt a nap, nincs fagy, nincs rohadt meleg, stb). Viszont kicsivel hatékonyabb jó minőségű utakat csinálni, és keréken gurulni. A gond az, hogy egy autót önállóan tudnak fejleszteni, de egy ilyen infrastruktúrát kiépíteni rohadt nagy lóvé...

math0 · http://ateistaklub.blog.hu 2019.06.14. 19:07:55

@Ubul80: faszfejkém, nem figyeltél?! a szakmában dolgozom. nálad ezerszer jobban tudom, mit tudnak, és mit nem tudnak az önvezető autók.

már mondtam. a google car sok millió forintért TUD ÖNVEZETNI.

fogd fel, te elmebeteg fasz, és ne akard már elmagyarázni a szakembernek, hogy mi a helyzet, te pszichopata fasz!

a kamera, ultrahang, radar, és lézer közül bármilyen időjárási körülmények között működik legalább 3. a radar és a lézer frekvenciája változtatható is. a radarnak csak hóesés esetén van gondja, de az is megoldható lenne némi pénzzel.

math0 · http://ateistaklub.blog.hu 2019.06.14. 19:08:39

@Ubul80: "egy autót önállóan tudnak fejleszteni, de egy ilyen infrastruktúrát kiépíteni rohadt nagy lóvé... "

ezt mondtam én is, és ezért alapvető hülyeség a blogpost.

exilis 2019.06.14. 19:11:53

@math0: Öcsém ritka, egy irritáló seggfej vagy. Egyébként meg a blogposzt persze sok tekintetben naiv, és gyermeteg, de egyben igaza van. Nem létezik önvezető autó. A jelenlegi önvezetés egy kibaszott nagy átverés. A jelenlegi önvezetés olyan magas szinten történik, hogy a Teslát pl. simán bevezetheted az árokba, ha a az útburkolati jeleket átfestve oda vezeted. Az önvezetéshez valódi intelligencia kell, nem akció-reakció elven reagálni.

math0 · http://ateistaklub.blog.hu 2019.06.14. 19:13:56

@exilis: A Tesla nem önvezető autó. ettől még létezik önvezető autó. a Tesla az az egyik kereskedelemben is kapható, olcsó változat. a Tesla tizedét sem tudja a lehetségesnek.

te is egy olyan idióta, pszichopata fasz vagy, hogy hülye parasztként akarod megmagyarázni a szakembernek, hogy mi az ábra a szakmában.

miért égeted magad, te fasz?!

math0 · http://ateistaklub.blog.hu 2019.06.14. 19:15:17

@exilis: a Tesla nem önvezető autó, hanem csak ADAS funkciókkal felszelt, kereskedelemben kapható dolog. te mi a faszomnak vagy olyan idióta, hogy a Teslán akarod felmérni a lehetséges határait?! azért, mert te eddig csak azt láttál? Mert egy laikus kis seggdugasz vagy?!

Fülig José 2019.06.14. 19:17:21

@math0: idióta. szóval nő a balesetek száma... ember, nem tudsz olvasni?? nem kell válaszolj.

math0 · http://ateistaklub.blog.hu 2019.06.14. 19:17:21

@exilis: ha az ALDIban nincs űrhajó, akkor egyáltalán nincs űrhajó? ha Tescoban nincs atomreaktor, akkor egyáltalán nincs atomreaktor?!

te tényleg ennyire Down-kóros selejt vagy?!

math0 · http://ateistaklub.blog.hu 2019.06.14. 19:18:07

@Fülig José: a súlyos baleseteké csökken. a kis koccanások nem döntő tényezők. fel tudod fogni, te kis pöcs?!

Fülig José 2019.06.14. 19:19:03

@math0: mondom, hogy nem tudsz olvasni...

Ubul80 2019.06.14. 19:20:08

@math0: "születésétől fogva hibbant, vagy a körülmények tették azzá?" Nálad szerintem mindkettő játszik :)

exilis 2019.06.14. 19:32:12

@math0: Öcsém, ha egy kicsit is szakmabeli lennél, akkor nem egy ilyen ótvar külsejű, igénytelen blogon nyomnád. Megnéztem, tiszta kilencvenes évek, már csak az animált gifeket hiányolom.

Áruld már el hogy reagál a valódi önvezető autód arra, ha elé áll az úton egy ember fegyverrel? Hogy vezet az önvezető autód akkor amikor a hó eltakarja az útburkolati jeleket? Hogy vezet amikor át kellene vágnod egy réten a célodhoz? Bazz millió és egy szituáció van, amikor a szenzorok kevesek, intelligencia kell, hogy lekezeld, te hülyegyerek.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2019.06.14. 19:39:00

A mai önvezető rendszerek legnagyobb hibája, hogy nem tudnak gondolkodni, nem képesek váratlan, eddig nem ismert helyzetekre reagálni. Ez az algoritmikus működés velejárója, hiszen soha nem lehet elég rugalmas.

Valaki fentebb említette, hogy talán a jövőben végre elérik egy légy intelligenciaszintjét. Ami talán elég is lenne, mert én még nem láttam levegőben összeütköző legyeket, de sztem más sem.

Öntanuló neurális rendszereké lesz a jövő, bár én itt is látok egy aprócska gondot. Ezek a rendszerek a maiakhoz képest összehasonlíthatatlanul komplexebbek lesznek, ráadásul mivel nem algoritmikus alapon működnek, a tesztelésük is sokkal nehezebb lesz. Vagyis erősen valószínű, hogy váratlan helyzetekben ugyanúgy hibázhatnak, mint ma az ember. :)

exilis 2019.06.14. 19:40:26

@math0: Küldj egy linket, ahol bármelyik cég kínál valódi önvezetést. Sikerült? Na ugye hülyegyerek.

A vallásos hit amivel ehhez a témához állsz, kicsit ambivalens tőled, bár az is mutatja, hogy nem vagy százas, hogy annyira leköt az ateizmus-vallás tengely, hogy ennek mentén pörögsz vagy 10 éve.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2019.06.14. 19:49:49

Mit tenne pl. négy mai önvezető autó egy egyenrangú kereszteződésben, ha egyszerre érkeznek oda? Erre a KRESZ sem ad utasítást, marad az udvariasság. Ma ui. nincs köztük kommunikáció. Ha lenne, akkor ugye megbeszélik egymással, melyik induljon elsőként, na de ma?

exilis 2019.06.14. 20:02:35

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Azért ez nem nagy kihívás, leprogramozható.

A math0 által feldicsért Google önvezető autó ugye rója a köröket a szépen felfestett utakon, nyáron, kis sebességgel, de még így is átlagosan 9 ezer km-enként be kell avatkozniuk a sofőröknek. Én eddigi életemben minimum 500 000 km-t vezettem le baleset nélkül, úgy hogy nem kellett beavatkoznia senkinek, és én hóban, sárban, hegyen völgyön mentem. És még csak nem is az lenne a nagy szám ha a Google is tudná hozni az én számaimat, mert a géptől ennél sokkal jobbat várnánk el.

Snedronningen 2019.06.14. 20:06:18

Érdekes felvetések. A hozzászólások pedig csodálatos látleletét adják a mai magyar frusztrált közegnek, amelyben az emberek elfelejtették a humorérzéket és az absztrakt gondolkodást, helyette azonnal megy az osztás, anyázás, idiótázás, hőbörgés, tudálékoskodás.

Gyerekek: peace and love! A poszt arról szól (segítek ám lefordítani), hogy az önvezető autó más megoldásokat tesz lehetővé, mint az autózás mai formája és erre hoz példákat, hogy mely területeken lehetne, vagy kellene más módon gondolkodni. Ennyi, nem több.

A poszt egy vízió, mint egy sci-fi regény. Tökfelesleges itt szakbarbároknak ráugrani és habzó szájjal őrjöngeni, hogy de ő fejlesztő és ez nem így van, persze, szakikám, nem így van, de pont arra hív a poszt, hogy gondolkozz a megszokott kereteken kívül, feleslegesen tudálékoskodsz itt szavanként szétcibálva a posztot és belekötve minden hozzászólóba.

Na, mindegy, ennyi frusztrált embernek úgyis kár magyarázni. Melegetek van, vagy mi a baj? Nyugi! Itt a hétvége, igyatok egy hideg sört, menjetek le a Balatonra, nem kell azonnal egymásnak esni mindenen!

exilis 2019.06.14. 20:17:13

@Snedronningen: math0 nem fejlesztő, nézz rá a blogjára, annyira proli, hogy valamit is az informatikához értő ember nem csinál ilyet. Még azt a rohadt sorkizártat sem ismeri, de majd önvezető autót fejleszt, aha.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2019.06.14. 20:33:54

@exilis:

"Azért ez nem nagy kihívás, leprogramozható."

Korrektül nem lehet a négy autó közötti kommunikáció nélkül. Na jó, a kommunikáció lehet akár a fényszóró felvillantása is. :) De ezzel csak at akartam érzékeltetni, hogy egészen triviális esetekke is gondot okozhatnak a mai MI-knek. Vagy ott van a kamion által lezúzott autó példája - valaki fentebb írta, hogy az MI-nek nem volt annyi "esze", hogy tolasson pár métert, amivel elkerülhette volna, hogy összetörjék.

OK, a következő szoftverfrissítésben biztos ez is már benne volt. Na de hány olyan eset fordulhat elő, amit nem lehet előre látni? Ehhez nem egyre több algoritmust kell írni, hanem gondolkodni képes MI-re lenne szükség.

jeriko 2019.06.14. 20:37:55

@exilis: A Google féle önvezető autó 7/24-ben vezet megállás nélkül. Te ezt soha nem fogod tudni. Ráadásul a Google féle rendszer akárhány autót el tud vezetni, te meg egyszerre csak egyet.
Egyébként meg neked nem 9000 km-enként, hanem 20 méterenként kell beavatkozz a kocsi irányításába :)
Bizonyos szempontból az önvezető autók már most jobbak, mint az emberi sofőrök. Bizonyos szempontból pedig nem. Viszont fejlődnek, sokkal gyorsabban mint ahogy az emberek vezetési tudása. 1-2 év, és ott lesznek az utakon. Illetve már ott vannak:
www.youtube.com/watch?v=gC16ldFAIRQ

steery 2019.06.14. 20:43:43

Az emberek gondolkodnak. Megtanulnak vezetni. Mégis hibáznak, baleseteket okoznak. De ettől még nagy átlagban működik a közlekedés, valamilyen hatásfokkal, adott mértékű anyag és emberveszteséggel.
A számítógépeknek meg kell tanulniuk gondolkodni. Utána megtanulhatnak vezetni. Mégis hibázni fognak, baleseteket fognak okozni, mert a valóság tele van meglepetésekkel, kiszámíthatatlan tényezőkkel, amik a legokosabb sofőrön is kifognak. De ettől még nagy átlagban működni fog a robotautós közlekedés, valamilyen hatásfokkal. A fő kérdés az, hogy mi legyen a veszteségekkel? Ha megsérül, megsemmisül a robotautó rakománya vagy a benne ülő emberek, akkor ezért ki vállalja a felelősséget, ki fizeti ki az árát? Mert ha a gyártók, akkor ezt is előre bele kell kalkulálniuk a vételárba és máris drágább az emberi sofőrök használatánál, ahol nem az autógyár fizet, ha az ember hibázik.
Vagy legyen kötelező robotbiztosítás? És mit mondunk a robotok által megölt emberek hozzátartozóinak, hogy szereljük le őket, amikor majd túl sokan lesznek és kimennek az utcákra tüntetni, meg beszavaznak a hatalomba olyan vezetőket, akik betiltják a robotautókat?

porthosz 2019.06.14. 20:47:17

Reálisan nézve, autonóm önvezető autó ma nincs ez tény.

Ettől még bármit lehet önvezető autónak hivni, az én autóm (15 éves) például képes arra hogyha elengedem a kormányt és a pedált akkor egyenes úton kb. 100 méterig magától megy egyenesen anélkül hogy letérne az útról. Ezt is lehet ugye önvezetésnek hivni...
Minden csak definició kérdése, ki mit nevez önvezetésnek.

Mint ahogy van intelligens mosópor is, ez is csak definició kérdése.

A google autóját meg felesleges idecitálni, arról mindenki azt hazudik amit akar, a valóság meg az hogy nem lehet kapni, szóval semmi valós tapasztalat nincs hogy mennyire tud vagy nem tud. És pont a google híres arról hogy mennyi projektet indít és kaszál el évente, szóval náluk az sem lenne meglepő ha fél év múlva elkaszálnák az egész önvezető projektet (meg az ellenkezője is simán megtörténhet).

Én a nagyobb problémát egyébként abban látom, hogy amit önvezetés (vagy vezetés segítés) terén elértek (pl. a tesla is) amúgy fantasztikus, csak valamiért a marketingesek kényszerét érezték hogy bekammantsák hogy ez már önvezetés.

Pedig bőven nem az, igy aztán nem az a hírérték hogy a tesla vezetés segítő rendszerei mennyi balesetet előztek meg, hanem hogy éppen kit fejezett le a tesla, meg épp melyik nyerges vontatót keverte össze egy óriásplakáttal.

midnight coder 2019.06.14. 21:01:13

@steery: A tájékozódás és vezetés nem feltétlenül igényel gondolkodást. A kutya sem képes emberi értelemben vett gondolkodásra, a vakvezető kutya mégis elvezeti az embert a városi környezetben.

midnight coder 2019.06.14. 21:09:03

@exilis: "Öcsém, ha egy kicsit is szakmabeli lennél, akkor nem egy ilyen ótvar külsejű, igénytelen blogon nyomnád."

Azért a designer és a szoftverfejlesztő elég különböző dolog. Az viszont igaz, hogy ilyen stílusú kollégával még csak eggyel találkoztam, de az elég gyorsan más kihívások után kellett hogy nézzen, mert ezt a hangnemet egyszer a cégvezetőnél is megpróbálta...

midnight coder 2019.06.14. 21:13:00

@exilis: "Én eddigi életemben minimum 500 000 km-t vezettem le baleset nélkül, úgy hogy nem kellett beavatkoznia senkinek, és én hóban, sárban, hegyen völgyön mentem. "

A Tesla autói eddig önvezetõ módban kb. annyi kilométert tettek meg, mint ha 10 ember 20-80 éves koráig éjjel-nappal vezetne. Illetve ez még úgy fél évvel ezelõtt volt...

midnight coder 2019.06.14. 21:14:27

@porthosz: "Pedig bőven nem az, igy aztán nem az a hírérték hogy a tesla vezetés segítő rendszerei mennyi balesetet előztek meg, hanem hogy éppen kit fejezett le a tesla, meg épp melyik nyerges vontatót keverte össze egy óriásplakáttal."

Soha nem az a hír, ha a kutya megharapja a postást, hanem az ha a postás megharapja a kutyát. :-D

midnight coder 2019.06.14. 21:32:06

@Kovacs Nocraft Jozsefne: "A mai önvezető rendszerek legnagyobb hibája, hogy nem tudnak gondolkodni, nem képesek váratlan, eddig nem ismert helyzetekre reagálni."

Az intelligencia és a gondolkodás egy elég messzire vezetõ dolog. Egy autót vezetõ rendszernek nem kell Shakespeare műveit elemezni, vagy megérteni a relativitáselméletet. Ha ez követelmény lenne, akkor elég kevés autó szaladgálna az utakon.

Maga az a dolog amit te intelligenciának hívsz, részképességek halmaza. Ezek egy-egy meghatározott területén vannak az agynak, és el is veszíthetõk az agy különféle sérülései által. A gépek ma különböző részterületeket tudnak lefedni, különböző sikerrel. A szöveg értés egész jól megy, a beszéd szinte tökéletes, a látás sem annyira rossz már mint 30 éve. A kognitív képességek miatt sem kell feltétlenül szégyenkezni az MI-nek, lásd a TV vetélkedőt nyerő, illetve a go nagymestert megverő MI-k.
Ami az utóbbi pár évben igazán változott, hogy a mesterséges neuronhálót és hasonló dolgok megvalósítására alkalmas chipek lettek egyre olcsóbbak és okosabbak. Ezért tudja már a mezei okostelefon is megismerni a gazdáját.

A mesterséges intelligencia mint olyan, amúgy is egy gyűjtőfogalom. Többféle, telejesen különböző megközelítés van. Van például olyan, ahol valóban szabályokat fektetsz le, és ezek alapján csinál valamit a program. De van olyan is, ami mesterséges neuronhálózat, kb. mint ami a te fejedben is van. Persze jóval kevesebb neuronnal, de a te agyadnak a gondolkodáson kívül kismillió más dolga is van. És persze vannak más megközelítések is, ráadásul ezeket kombinálni is lehet.

cso zsi 2019.06.14. 21:41:25

Mondták már, hogy: "ne etesd a trollt"???
Mindenhez IS "ért".

dr. mesterséges színezék 2019.06.14. 21:50:43

@szepipiktor: ... meg sok-sok ügyvéd, mert az, hogy egy autó önvezető, éppen úgy nem kerüli el a szériahibákat, mint most - a kérdés, hogy egy baleset egy feltárt szériahiba miatt a gyártó felelőssége, a szoftveré vagy a végső kontrollt és felelősséget mégis aláírásával magára vállaló volán mögött ülő, fog még civakodást okozni, még a tömeges bevezetés előtt.

dr. mesterséges színezék 2019.06.14. 22:01:05

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Az öntanuló rendszer pozitívuma, hogy 1-2-x alkalom után ugyanazt a baromságot nem fogja elkövetni, szemben az emberekkel, mint egymás baromságaiból sem tanulók halmazával.

A negatívuma, hogy azt az 1-2-x baromságot el kell követnie, és annak a következményeit (még jó ideig) hús-vér jogászoknak leboxolniuk.

dr. mesterséges színezék 2019.06.14. 22:11:14

@math0: Nem szégyen a Tourette-szindróma, csak kellemetlen - viszont nem is olyasmi, amit mutogatni kell, és nem küzdeni ellene.

igazi hős 2019.06.14. 22:16:22

@Kovacs Nocraft Jozsefne: "gondolkodni képes MI-re lenne szükség" Olyan nincs. Legfeljebb tanulni képes, de az bőven elegendő. Ezért áll rohadt jól a Tesla, mert lehet, hogy 5-10 év múlva már csak a 3. legnagyobb elektromos autó gyár lesz, de ha valakinek működőképes 4-es szintű önvezetésre lesz szüksége, az tőle veszi meg. Mert hiába íratna egy gyártó kétszer olyan jó algoritmust mint ők, ha nincs adat, amivel fejleszteni és ellenőrizni lehetne, az semmit nem ér. És a közlekedésben szinte végtelen a kombinációk száma, ezért nagy érték a valós adat.

the real fogash 2019.06.14. 23:46:38

@math0: arrogáns faszkalap vagy te, nem bármihez is értő szakember...

Kovacs Nocraft Jozsefne 2019.06.15. 00:25:35

@midnight coder:

"A szöveg értés egész jól megy"

Ebben kissé kételkedem. Ha a fordítóprogramokra gondolsz, azok óriási és egyre bővülő adatbázis alapján dolgoznak, de nem értik a szöveget.

Ha Turing-tesztre is benevezhető beszélgető programokra, akkor vedd észre, hogy azok egy bizonyos stratégia szerint működnek. Ők sem értik, miről van szó, ellenben amikor nem tudnak továbblépni, akkor általában rákérdeznek egy szóra vagy visszakérdeznek egy mondatra (mi a vélemémnye erről, mit ért azon, hogy stb.). Ez a laikus emberben azt a benyomást kelti, hog yemberrel beszél, sőt talán hízeleg is neki, hogy a program visszakérdez, mintha értené az embert, mintha érdekelné a beszélgetés, pedig csak egy beprogramozott stratégiáról van szó.

"Egy autót vezetõ rendszernek nem kell Shakespeare műveit elemezni, vagy megérteni a relativitáselméletet. "

Nyilván nem, de ne feledd, az ember agya sem erre "készült", hiszen az agyunk vagy tízezer éve változatlan. Valahogy mégis alkalmas erre IS.

Mondok egy példát. A közeli városban van egy emelkedő, a tetején egy a környező házak miatt igencsak szűkre szabott körforgalommal. Ott fordulnak rá az autóbuszok a buszállomásra vezető útra. A busz nem is tud behajtani a körforgalomba, olyan szűk, egyszerűen áthajt a közepén, még így is utána egy kb. 10 méteres szakaszon a szembesávon kell haladnia. Én ilyenkor eleve hamarabb megállok, de sokszor láttam, amint az autós elmegy a körforgalomig, pedig látja a bekanyarodó buszt, majd kénytelen-kelletlen visszatolat, hogy elengedje a buszt.

Mit tenne ilyenkor egy mai önvezető autó? Magától kitalálná, hogy eleve ne hajtson el a körforgalomig, esetleg visszatolatna? Vagy a jól bevált módszer szerint megállna és várna, amíg megoldódik a helyzet?

Ilyen esetekben bizony gondolkodni kell, ha nem is áltrel szinten. :)

Kovacs Nocraft Jozsefne 2019.06.15. 00:29:42

@midnight coder:

"A kognitív képességek miatt sem kell feltétlenül szégyenkezni az MI-nek, lásd a TV vetélkedőt nyerő, illetve a go nagymestert megverő MI-k."

Ezek beprogramozott adathalmazok alapján működnek, ill. a go esetében mint a sakknál. Semmi köze nincs bármiféle kognitív tevékenységhez.

Az intelligencia épp abból áll, hogy a részképességeket összefogja, kapcsolatot teremt közöttük. Valahogy úgy, ahogy az agyunk sem egyszerű információtároló eszköz, mint egy winchester, hanem folyamatosan asszociációkat hoz létre a tárolt, akár merőben eltérő témájú, szakterületű adatok között. A mai MI-k pedig épp erre képtelenek még.

"De van olyan is, ami mesterséges neuronhálózat, kb. mint ami a te fejedben is van."

Pontosan ezt írtam én is, miszerint ez lehet az MI-k jövője.

math0 · http://ateistaklub.blog.hu 2019.06.15. 02:17:35

@Fülig José: a súlyos baleseteké csökken. a kis koccanások nem döntő tényezők. fel tudod fogni, te kis pöcs?!

math0 · http://ateistaklub.blog.hu 2019.06.15. 02:18:12

@Ubul80: faszfejkém, nem figyeltél?! a szakmában dolgozom. nálad ezerszer jobban tudom, mit tudnak, és mit nem tudnak az önvezető autók.

már mondtam. a google car sok millió forintért TUD ÖNVEZETNI.

fogd fel, te elmebeteg fasz, és ne akard már elmagyarázni a szakembernek, hogy mi a helyzet, te pszichopata fasz!

a kamera, ultrahang, radar, és lézer közül bármilyen időjárási körülmények között működik legalább 3. a radar és a lézer frekvenciája változtatható is. a radarnak csak hóesés esetén van gondja, de az is megoldható lenne némi pénzzel.

math0 · http://ateistaklub.blog.hu 2019.06.15. 02:24:07

@exilis: "ha egy kicsit is szakmabeli lennél, akkor nem egy ilyen ótvar külsejű, igénytelen blogon nyomnád. Megnéztem, tiszta kilencvenes évek, már csak az animált gifeket hiányolom."

1) a kurva anyád se mondta, hogy web designer vagyok
2) a kurva anyádat sem érdekli, hogy tetszik-e neked a blogom designja
3) a kurva anyádnál sem számít mindez sehol sem érvnek

"Áruld már el hogy reagál a valódi önvezető autód arra, ha elé áll az úton egy ember fegyverrel? "

Ez szerinted egy releváns use case? A vezető személyek hogy reagálnak erre? Különféle módon. Ehhez képest az önvezető autó sem reagálhat rosszul.

Szóval mi a faszomat akartál te ezzel, te idióta elmebeteg?!

"Hogy vezet az önvezető autód akkor amikor a hó eltakarja az útburkolati jeleket?"

Hogy vezet Marcsi néni ilyenkor? Megsaccolja a nyomokat. Erre az önvezető autó is képes.

Megint pofán szartad magad.

" Hogy vezet amikor át kellene vágnod egy réten a célodhoz? "

Még soha nem kellett ilyet tennem. Megint nem use case.

"Bazz millió és egy szituáció van, amikor a szenzorok kevesek, intelligencia kell, hogy lekezeld, te hülyegyerek. "

Egyelőre egyetlen releváns szituációt sem mondtál, Te elmebeteg hülye! Továbbá azt sem tudod igazolni, hogy eme szituációkban az emberek jól teljesítenek. Szarul teljesítenek, te idióta faszfej!

Bazdmeg, hogy lehet valaki olyan elmebeteg, hogy fegyveres emberen méri az önvezető autó lehetőségét?! Hogy lehet valaki olyan kretén, állat selejt, mint te?!

math0 · http://ateistaklub.blog.hu 2019.06.15. 02:26:23

@Kovacs Nocraft Jozsefne: neked sincs fingod semmiről. a mai, még nem önvezető autókban is olyan komplex neurális rendszerek vannak,m amelyeket elképzelni sem tudsz. tehát egyrészt, fingod nincs arról, hogy mi a state of the art, másrészt, amit hiányolsz, az már benne van az autókban.
összességében te is csak pofán szartad magad, mert fingod nincs arról, amiről értekezel.

math0 · http://ateistaklub.blog.hu 2019.06.15. 02:27:39

@exilis: küldj egy linket, ahol bármelyik áruház árul atomreaktort. sikerült? következik ebből az, hogy nincsenek atomreaktorok, vagy nem lehetségesek? ugye, hogy nem, te félkegyelmű, elmebeteg, selejtes kretén?!

fasznak jössz ennyire idióta "érvvel"?

math0 · http://ateistaklub.blog.hu 2019.06.15. 02:28:20

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Mit tenne pl. négy mai autóvezető egy egyenrangú kereszteződésben, ha egyszerre érkeznek oda?

math0 · http://ateistaklub.blog.hu 2019.06.15. 02:29:34

@the Static: azok az emberek, akik anyázás miatt nem fogadnak el valamit, ami igaz, azok nagyon idióta emberek. és ezért meg is érdemlik az anyázást. továbbá, én itt egyébként is csak pszichopata kreténeket látok, akik egyébként is megérdemlik az anyázást. szóval mit sírsz?!

math0 · http://ateistaklub.blog.hu 2019.06.15. 02:33:06

@exilis: a google car baleseti statisztikája JOBB, mint az embereké. pofán szartad magad.

"AVs weren’t responsible for any of the crashes they were involved in."

www.govtech.com/fs/First-Driverless-Car-Crash-Study-Autonomous-Vehicles-Crash-More-Injuries-Are-Less-Serious.html

math0 · http://ateistaklub.blog.hu 2019.06.15. 02:37:01

@Snedronningen: nem, nyuszókám, a poszt nagy mellénnyel, és nulla szakértelemmel kiosztja az autonóm autókat kutatókat, hogy tök máshogy kéne csinálni a dolgot, és ez a tök más egy-két eleve elbaszott ötlet (például távirányítás, meg építsük át az összes utat). illetve olyan ötlet, amelyet kutatnak, de nem gondolják, hogy egymagában az autonóm autó megoldása lenne (például kommunikáló autók).

na ez az, amiben a poszter nagyképű, tudatlan, idióta, és méltán vált ki erős kritikát, hiszen ő is ezt tette, csak bugyután.

neked meg igen erős olvasási problémáid vannak, hogy fel se fogtad a poszt felét. elég erős látleletet adsz azokról a kommentelőkről, akik karattyolnak, pedig nem is értették a posztot.

math0 · http://ateistaklub.blog.hu 2019.06.15. 02:39:19

@exilis: mi köze van az önvezető autó fejlesztésnek a blog designhoz, te idióta állat? neked fingod nincs az informatikáról, azt hiszed, hogy az egész csak egyfajta dologból áll, és az az egy dolog a webdesign. tovább nem látsz, neked idáig terjed a látóköröd. de nem értem, hogy miért reklámozod, hogy egy ennyire korlátolt paraszt vagy.

math0 · http://ateistaklub.blog.hu 2019.06.15. 02:40:42

@Kovacs Nocraft Jozsefne: szerinted nincsenek az informatikában megoldások deadlockok feloldására?! te tényleg ennyire hülye vagy, és hangosan reklámozod is?! szerinted tényleg ilyen kis hülyeségeken múlik az önvezető autó lehetősége?!

math0 · http://ateistaklub.blog.hu 2019.06.15. 02:42:30

@steery: ezzel a témával már tök régóta foglalkoznak, nyitott kapukat döngetsz, és hidd el, nem te leszel a messiás, aki megoldja. meg fogják oldani, nélküled. senkit nem érdekel a véleményed.

math0 · http://ateistaklub.blog.hu 2019.06.15. 02:50:40

@porthosz: "autonóm önvezető autó ma nincs ez tény."

de van. az, hogy te nem tudsz róla, nem jelenti azt, hogy nincs, hanem azt, hogy tudatlan vagy. de ha tudatlan vagy, ne reklámozd!

"Ettől még bármit lehet önvezető autónak hivni, az én autóm (15 éves) például képes arra hogyha elengedem a kormányt és a pedált akkor egyenes úton kb. 100 méterig magától megy egyenesen anélkül hogy letérne az útról. Ezt is lehet ugye önvezetésnek hivni..."

ezen már rég elgondolkodtak nálad szakértőbbek. kár itt okoskodnod.

en.wikipedia.org/wiki/Autonomous_car#Levels_of_driving_automation

"A google autóját meg felesleges idecitálni, arról mindenki azt hazudik amit akar, a valóság meg az hogy nem lehet kapni"

tehát te is ott tartasz, hogy ami nincs az Aldiban, az nem is létezik.

akkora idióták vagytok, mint a ház.

youtu.be/aaOB-ErYq6Y

"Én a nagyobb problémát egyébként abban látom, hogy amit önvezetés (vagy vezetés segítés) terén elértek (pl. a tesla is) amúgy fantasztikus, csak valamiért a marketingesek kényszerét érezték hogy bekammantsák hogy ez már önvezetés."

A Tesla nem önvezető. nem mondják annak. a google car igen.

ennyikeh, te kis idióta.

csak te kavarod össze a dolgokat, semmi több.

math0 · http://ateistaklub.blog.hu 2019.06.15. 02:52:25

@midnight coder: én még nem találkoztam olyan idióta, hülye, pszichopata kollégával, mint te, te nem igazán dolgozhatsz az informatikában, inkább csak takarító személyzet lehetsz.

math0 · http://ateistaklub.blog.hu 2019.06.15. 02:55:36

@dr. mesterséges színezék: akkor ne mutogasd, hogy Tourette-szindrómás vagy!

math0 · http://ateistaklub.blog.hu 2019.06.15. 02:56:38

@igazi hős: a Tesla egy betűt nem tud többet önvezetésből, mint más modellek.

math0 · http://ateistaklub.blog.hu 2019.06.15. 02:57:28

@the real fogash: én érveket írtam, te csak egy anyázós faszkalap vagy, akinek nincsenek érvei, semmihez nem ért. egy idióta, tudatlan kis selejt vagy.

math0 · http://ateistaklub.blog.hu 2019.06.15. 03:00:58

@Kovacs Nocraft Jozsefne: "sokszor láttam, amint az autós elmegy a körforgalomig, pedig látja a bekanyarodó buszt, majd kénytelen-kelletlen visszatolat, hogy elengedje a buszt.

Mit tenne ilyenkor egy mai önvezető autó? "

legrosszabb esetben azt, amit más emberektől is látsz. innen két logikai lehetőséged van:

1) vagy elismered, hogy ettől még az önvezető autó lehetséges
2) vagy azt állítod, hogy az emberek se tudnak autót vezetni.

a te legnagyobb bajod, hogy piszlicsáré idióta use casekkel jössz, amiknek hangyafasznyi relevanciájuk nincsen, de egyébként meg lehet oldani őket.

és azt hiszed, hogy ezek az idiótaságaid érvek. ezek egy faszfej okoskodásai, nem érvek.

math0 · http://ateistaklub.blog.hu 2019.06.15. 03:02:22

@Kovacs Nocraft Jozsefne: megsúgom, kis idióta, az alphago is neuronháló. nem jövő. jelen. múlt.

fingod nincs semmiről.

math0 · http://ateistaklub.blog.hu 2019.06.15. 10:48:27

Gyakorlatilag kivitelezhetetlen ötlet, hogy minden oszlopot, szalagkorlátot, korlátot, lámpaoszlopot, kukát, transzformátort, mindenféle bizbaszt jeladókkal szereljenek fel, sőt, minden ember, gyerek, kutya, macska, tehén szarvas vaddisznó jeladókkal sétálgasson az utcán. Ha mindezt 30 év múlva megcsinálnák, akkor is csak 30 év múlva jöhetne az önvezető autó. Nyilván előbb fog jönni, azokkal a technikákkal, amelyeket most fejlesztenek.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2019.06.15. 11:28:52

Atyaég, ennek a Brendel Matyónak súlyos szófosása van. 20 komment egymás után, nem semmi. Nem hittem volna, hogy a zárt osztályon ennyi időre szabadon hagyják az ápoltakat.

steery 2019.06.15. 12:18:55

@midnight coder: Van itt más probléma is: az emberiség úgy működik, hogy amikor baj van, annak mindig megkeressük az okát és a felelősét, akire rásüthetjük a bűnös címkét és megbüntethetjük. A mesterséges intelligenciák viszont nem büntethetők, mert nem jogi személyek, csak eszközök. Viszont önállóan döntenek (a tanultak alapján, egyedileg), nem kötött a programozásuk, így a programozójuk elvileg nem lehet felelős a tetteikért (és nem is vállalná fel senki ezt). Ráadásul még ha büntethetők lennének is jogilag, akkor sem tudjuk megbüntetni őket fizikailag. Nincs értelme megölni őket, börtönbe zárni őket, közmunkára ítélni őket, pénzbírsággal, kártérítéssel sújtani őket, stb. Ez pedig azzal a következménnyel jár, hogy a gépek olyan bűncselekmények tömegét követhetik el, amiért sem ők, sem más (azaz senki) sem vonható felelősségre. Azaz következmények nélküli pusztítás a végeredmény. Ezt pedig még a legügyesebben hazudozó politikus is nehezen fogja megetetni a végsőkig lebutított és átvert választópolgárokkal.

Ubul80 2019.06.15. 12:50:19

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Nem tehet róla, elmúlt az injekció hatása, a zubbonyt pedig elfelejtették ráadni.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2019.06.15. 13:44:22

@steery:

Na igen, vagy itt van a klasszikus dilemma: mit tegyen az MI, ha az autós élete árán megmentheti több vétlen áldozat életét? (Az autós nyilván szintén vétlen áldozat lenne, hiszen nem ő vezet.) Elvileg logikus a választás, de ki ülne bele egy olyan autóba, amely adott esetben őt fogja feláldozni? És mi legyen akkor, ha mondjuk szabálytalanul közlekedik a másik fél? Ekkor is dönthessen az MI úgy, hogy a több élet megmentése érdekében feláldozza az autóst?

És még hosszasan lehetne sorolni azokat az erkölcsi - és jogi - problémákat, amelyeket az önvezetés felvet. Ezekre idővel nyilván lesz megoldás, de most még nem látható előre, milyen.

math0 · http://ateistaklub.blog.hu 2019.06.15. 16:01:40

@Kovacs Nocraft Jozsefne: na mi van, nyuszóka, koppantál, szoptál, és mivel érveid nincsenek, nettó anyázással kompenzálsz?! ennyit tudsz, kis idióta selejt?!

math0 · http://ateistaklub.blog.hu 2019.06.15. 16:03:29

@steery: megint elborult az "agyad".

amíg a robotok nem önállóak, addig az alkotóikat lehet büntetni.

amikor pedig önállóak lesznek, akkor lehet őket büntetni.

idióta vagy.

math0 · http://ateistaklub.blog.hu 2019.06.15. 16:07:56

@Kovacs Nocraft Jozsefne: te idióta baromállat!

megint jössz egy olyan "problémával", aminek gyakorlati jelentősége nulla.

és ráadásul még pofán is szartad magad. mert mitől is más az erkölcsi problémád, ha ember ül az autóban? több millió autó közlekedik az utcákon emberi vezetőkkel, akik messze nagyobb eséllyel üthetnek el téged, mint az önvezető autó fog. és ráadásul, ha egy emberi vezetőnek kell döntenie arról, hogy a falnak hajtson bele, vagy téged üssön el, akkor az emberi vezetőnél sem tudjuk pontosan, hogy mit kezdene. a problémád tehát nem az önvezető autó specifikus problémája, te idióta, elmebeteg kis selejt!

Kovacs Nocraft Jozsefne 2019.06.15. 16:53:34

@math0:

"nettó anyázással kompenzálsz?!"

Szerencsétlen anyádat nem is említettem. Épp eléggé megverte őt Isten azzal, hogy téged a világra szült.

Szólj az ápolóknak, hogy adják be a gyógyszered!

math0 · http://ateistaklub.blog.hu 2019.06.15. 17:20:15

@Kovacs Nocraft Jozsefne: úgy látszik, felfogod te, hogy az, hogy érvelés helyett nettó anyáztál szánalmas, ezért ezt azzal kompenzálod, hogy hülyének teteted magad, és úgy teszel, mintha nem ismernéd az "anyázás" szó jelentését. és aztán anyázol még egyet, most már tényléeg említve az anyámat, te kis anyabaszogató kurafi, genetikai selejt!

szánalmas, kis Down-kóros selejt vagy. ne szólj az ápolódnak, nincs gyógyszer, ami segítene rajtad!

math0 · http://ateistaklub.blog.hu 2019.06.15. 17:25:30

@Kovacs Nocraft Jozsefne: ugye, miután megpróbáltad elhitetni magaddal, hogy te vagy a frankógyerek, mert hát igaziból nem is anyáztál (ez ugye már pöcegödör színvonal), azután biztos, ami biztos, anyáztál még egyet egyet, de explicit, tehát még akkor is pofán szartad magad, ha azt hitted, hogy előtte igazad volt.

komolyan, bazdmeg, te a pöcegödör alatt húsz emelettel dagonyázol a saját szarodban, ez a szinted, te utolsó, kis senkiházi selejt!

steery 2019.06.15. 20:51:06

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Ha a gépek egyenlő jogokat kapnának az emberekkel, az sem lenne jó megoldás, mert fizikailag különböznek tőlünk. Csak ha biológiai testben futnának a programjaik vagy ha az emberiség hagyná el a biotestét és költözne géptestekbe, akkor lennénk igazán egyenlők és lehetne rendezni ezt a problémát.

math0 · http://ateistaklub.blog.hu 2019.06.16. 08:23:27

@steery: a legtöbb jogi szempontból tök mindegy, hogy miből van a tested. idióta vagy.

math0 · http://ateistaklub.blog.hu 2019.06.16. 09:17:22

@Kovacs Nocraft Jozsefne: na ennyit tud a Fideszes selejt. benyögtél pár hülyeséget, amikor érvekkel találkoztál, anyáztál, aztán tagadtad, hogy anyáztál, de anyáztál még egyet, utána meg elkotródsz, te kis Down-kóros selejt!

Ennyit tudtok, ti Fidióták. Elmebeteg pszichopaták vagytok, ti vagytok a magyar társadalom legalja, a selejt.

fofilozofus · http://megmondomhogymihulyeseg.blog.hu/ 2019.06.16. 10:54:37

@math0: Remélem, a magánéletben nem ez a stílusod, mert ha igen, akkor nagyon sajnállak. Biztos nincs férjed vagy feleséged, és mindenkit elidegenítesz magadtól. Vagy csak itt engeded meg magadnak ezt a minősíthetetlen viselkedést. Akkor legalább a magánéleted normális. Csak azért nem töröllek, mert nem vagyok liberális, azaz el tudom fogadni a más viselkedést is, mint ami szerintem normális. Lehet ezért pénzt kapni? Mert úgy tűnik, mintha darabszámra fizetnék.

Egyébként van pár jó felvetésed, és megpróbálok válaszolni az értelmesebbekre, de az őrjöngő trágár okádékot valószínűsítem utána.

"1) Van olyan fordító program, amely teljesen elfogadható minőségű. "

Hát ebben kételkedek. Légy szíves mutass egy példát. Jó ez az angol-francia példa, csak azt nem tudom ellenőrizni. Mondjuk egy átlagos magyar szöveget fordíts le angolra vagy esetleg német-angol példát mellékelj. Mert én ezt nem nagyon hiszem. Ha lenne ilyen, akkor mindent ezzel fordítanának.

"2) VAN ÖNVEZETŐ autó. Tehát kurvára nem kérdés, hogy meg lehet csinálni. "

Vidám perceket okozol. Írtam a cikkben, hogy a tőzsde cégeknek elemi érdekük a marketing. Bármiről tudok jó filmet készíteni, hogy működőképes. Azért jó lenne tudni a mérnökök véleményét (nyilván nem fogják az orrunk alá dörgölni), hogy milyen problémákon dolgoznak jelenleg.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2019.06.16. 13:06:16

@fofilozofus:

Én nemrég pár nem túl egyszerű, igaz, nem is nagyon bonyolult mondattal ellenőriztem a Google Translate-et. Megdöbbentően jó minőségben fordított, és akkor ez még csak egy ingyenes alkalmazás. Igaz, minden percben tanul hozzá.

Persze alapvető hibája megmarad, a szöveget nem érti, csak a már meglévő hasonlók alapján dolgozik. De fordítástámogató programnak kiváló.

Angol-magyar viszonylatban nem is próbáltam, az nyilván sokadik a fontossági sorrendben, na meg kevesebb pldát is táplálnak be neki.

math0 · http://ateistaklub.blog.hu 2019.06.16. 13:59:37

@fofilozofus:

Remélem, a magánéletben nem ez a stílusod, mert ha igen, akkor nagyon sajnállak. Biztos nincs férjed vagy feleséged, és mindenkit elidegenítesz magadtól. Vagy csak itt engeded meg magadnak ezt a minősíthetetlen viselkedést. Akkor legalább a magánéleted normális. Az ugyanis, te kis szerencsétlen, hogy vadidegen embereknek kéretlenül belekotyogsz abba, hogy milyen az élete, az idiótaság, pofátlanság, kreténség. Csak sajnálni tudom a családodat, mert ha ilyen kretén vagy itt, milyen lehetsz otthon?! Ráadásul úgy vagy kretén, hogy idióta is vagy. Idióta kéretlen belekotyogásból aztán tényleg nem kér a kurva anyád sem.
ítem utána.

Mindezt a sötétséget és kreténséget egy kioktató stílusú bloggal párosítod. Na, ez mindennek a legalja. És akkor csodálkozol, hogy elküldenek a kurva anyádba? Amikor egy nagyképű, kretén fasz vagy, és ebből még blogot is csinálsz?!

"Hát ebben kételkedek. Légy szíves mutass egy példát. Jó ez az angol-francia példa, csak azt nem tudom ellenőrizni. Mondjuk egy átlagos magyar szöveget fordíts le angolra vagy esetleg német-angol példát mellékelj. Mert én ezt nem nagyon hiszem. Ha lenne ilyen, akkor mindent ezzel fordítanának."

Az angol német sem olyan rossz, de nem olyan jó, mint az angol-francia. Megint csak az derült ki, hogy fingod nincs arról, hogy milyen egy fordítóprogram, hogy működik, min alapul. A google translation például statisztikai modelleken, N-grammokon alapul. Ez akkor működik jól, ha kurva sok adaton alapul. Na most kész csoda, de a google más projektjei révén "véletlenül" éppen rendelkezik kurva sok ilyen adattal, de inkább az elterjedt nyelveken. Ez a francia és az angol. Ahhoz is hülye vagy, hogy meggondold, hogy például a google hogyan és miként szerezhet be ilyen szövegeket. Attól, hogy te speciel német és magyar nyelven beszélsz, azaz egy közepes és egy kurva kicsi nyelven, attól még nem lesz igazad.

" Bármiről tudok jó filmet készíteni, hogy működőképes. Azért jó lenne tudni a mérnökök véleményét (nyilván nem fogják az orrunk alá dörgölni), hogy milyen problémákon dolgoznak jelenleg. "

Látom, szövegértési nehézségekkel küzdesz. Te, itt most A MÉRNÖKKEL BESZÉLSZ. Most mondtam el a véleményem, ÉN VAGYOK AZ? AKI DOLGOZIK EZEKEN A PROBLÉMÁKON.

Felfogod, faszfej?! Amikor idejön a mérnök, akit vártál, és elmondja, amit hallani szeretnél, pont akkor csukod be a füled, te idióta, kretén, vadbarom?!

Komolyan, bazdmeg, olyan sötét, pszichopatam fafej, tuskó, korlátolt kretén vagy, mint a ház!

math0 · http://ateistaklub.blog.hu 2019.06.16. 14:02:16

@fofilozofus: ja, és az angol-német példa:

translate.google.com/#view=home&op=translate&sl=hu&tl=de&text=After%20a%20good%20evening%20meal%20John%20returned%20home%20and%20went%20ot%20bed.

szerintem ez egész jó, az emberek olyan kb 99,9%-a nem tud így angolról németre fordítani. a google translation tehát az emberek kb 99,9%-ánál jobban fordít angolról németre.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2019.06.16. 14:27:52

Azért hogy mennyire nem "érti" a Google Translate a szöveget, az alábbi példából is látszik. Az angol mondatot én találtam ki, kimondottan azért, hogy jó eséllyel egyedi legyen:

And they almost succeeded in devastating the territory but for the appearance of enemy fighters with heavy armor.

A Google fordítása:

Und es gelang ihnen fast, die feindlichen Kämpfer mit schwerer Rüstung zu verwüsten.

Egy kis változtatásba pedig végképp belebolondul:

And they would have succeeded in devastating the territory but for the appearance of enemy fighters with heavy armor.

A Google fordítása:

Und es wäre ihnen gelungen, das Territorium der Armee zu verwüsten.

:))

Kovacs Nocraft Jozsefne 2019.06.16. 14:32:33

Először azt hittem, hogy a "but for" meglehetősen ritka és inkább irodalmi stílusú alkalmazása zavarta meg, de nem:

And they would have succeeded in devastating the territory but the appearance of enemy fighters with heavy armor forced them to retreat.

A Google fordítása:

Und es wäre ihnen gelungen, das Territorium mit schwerer Rüstung zu verwüsten und sie zum Rückzug zu zwingen.

Ez is abszolút durva félrefordítás. :(

Ubul80 2019.06.16. 16:08:46

@fofilozofus: Még egy rövid vélemény: Én ki...nám az ilyet mint macskát szarni.

math0 · http://ateistaklub.blog.hu 2019.06.16. 23:55:30

@the Static: nincs. a tahó bunkó te vagy, hogy beleugatsz abba, hogy mások mit, hogyan csináljanak, amihez semmi közöd. én beleugatok abba, hogy te mit hogyan csinálj?! nem. akkor te is takarodj!

fofilozofus · http://megmondomhogymihulyeseg.blog.hu/ 2019.06.17. 07:56:34

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Köszönöm a példákat. Mondjuk közlekedésben az ekkora tévedés az életedbe kerülhet.

Tényleg ki kéne basznom ezt a barmot, de nem engedi a konzervativizmusom. :-)

pitcairn2 2019.06.17. 22:00:16

@fofilozofus:

az "átlagos magyar szöveg" ebben az esetben nagyon rossz példa, ugyanis a gugli fordítás minősége tipikusan a nagy európai nyelvek között javult hatalmasat

pl. az angol-orosz reláció meglepően jól működik...

azt nem mondom, hogy tökéletes, de a javulás olyan látványos, hogy ebben a relációban az un. klasszikus fordítás egyre inkább lektorálássá kezd átalakulni...

és ehhez tedd hozzá azt, hogy ezt 12 év alatt érték el...

egyáltalán nem csodálkoznék azon, ha a következő 12 évben a nagy európai nyelveket tekintve már közel kerülnének a tökélyhez

és valószínűleg a magyar reláció is ugrásszerűen fog javulni

mostanság a magyar angol guglifordítót még óvatosan és ésszel kell használni, de ha az ember ügyesen bánik vele már így is nagy segítség

pitcairn2 2019.06.17. 22:03:48

@fofilozofus:

az önvezető autó kapcsán elsősorban nem a technológia a probléma (matykópatykónak bármennyire is mocskos a szája ebben igaza van...), hanem a technológia által felvetett kérdések

jelesül az, hogy ki irányít?

Episode 341 – Welcome to Your Driverless Future!

www.corbettreport.com/driverless/

ez sokkal pregnánsabb kérdés, mint a technológia további tökéletesítése...

és elég ijesztő perspektívákat vet fel...

pitcairn2 2019.06.17. 22:06:12

@fofilozofus:

ha a matyira célzol az csak magát égeti

aki ismeri az már megszokta:)

pitcairn2 2019.06.17. 22:08:25

@Kovacs Nocraft Jozsefne:

nem csak itt ontja a bülbülszavú bölcsességeit:)

Kovacs Nocraft Jozsefne 2019.06.17. 23:30:58

@pitcairn2:

Végignéztem-hallgattam a 38 percet. Foghatta volna rövidebbre is, belefért volna 10 percbe, de a felvetései valóban meggondolandók. Köszönöm a linket.

pitcairn2 2019.06.18. 15:41:39

@fofilozofus:

áthidaló megoldásként tiltsd le a math0 és a rablelais nick-eket

ezek brendel matyika "mocskolódó nick-jei" lennének...

csakis Brendel Mátyás néven hagyd kommentelni...

azon a néven - mivel a saját neve - igyekszik visszafogni magát...

ez néha sikerül neki, néha nem...

a választóvonal math0 és rabelais "megjelenése" szokott lenni...

onnantól már csak trollkodik vagy teljesen bekattan - a fene se tudja...

a fentebb említett két "fikanick-en" (lehet, hogy több is van neki...) már csak minősíthetetlen stílusban mocskolódik...

mondjuk ez különösebben nem lepi meg azokat akik ismerik... inkább fárasztó az egész...

David Bowman 2019.07.15. 16:21:28

Most az jön, hogy Nepálból vezeti valaki az autódat műholdakon keresztül.
süti beállítások módosítása