A magyar egészségügy jól működik
2016. április 25. írta: fofilozofus

A magyar egészségügy jól működik

Ugye mindenki hallotta már az állítást, mondhatnám, köztudott, hogy az ember csak az agyának 10% használja ki. Egy baj van vele: nem igaz. Így van a magyar egészségügy szar állítással is: KÖZTUDOTT, hisz mindenki (=sajtó) ezt mondja. (Anyukám mondásával: ez biztos jó áru, mert reklámozzák :-))))))))))))))))), bocs, anya)

Én meg azt mondom, hogy ez nem igaz. Szerencsére sokszor nem voltam bent a rendszerben, de ha elkerüljük a János kórházat ( :-) ), akkor általában meggyógyítanak, a nyugati költségek töredékéért. (Lehet, hogy a Jánosban még az SZDSZ uralkodik, beszívta magába a kozmopolita étert vagy mit:-), és nem megy ki a falakból ).

 

Lesz pár olyan megállapításom, amitől mindenkinek égnek áll a haja, mert MINDIG AZ ELLENKEZŐJÉT HALLOTTA. Csak el kell dönteni, hogy gondolkodó lények vagyunk vagy a sajtó birkái. (Szerintem utóbbiak :-) ).

 

Nehéz, hosszú téma, vegyük sorra:

1. Keveset költünk egészségügyre

Itt egy jó kis táblázat:

(http://ec.europa.eu/eurostat/documents/2995521/7214399/2-22032016-BP-EN.pdf/596b9daa-b9d6-415d-b85a-b41174488728)

Aszonyga:

Magyarország: 5,0 % ( a GDP százalékában, 2014)

Lengyelország: 4,6 %

Szlovákia: 1,9

Észtország: 5,1%

Görögország: 4,7

Lettország 3,8

Svájc: 2,3 !!!

 

Igen, nem annyit költünk, mint Dánia, aki 8,7 vagy Franciaország, aki 8,2-t. De nem fordítunk régióbeli társainkhoz képest extra keveset. (Talán egy kivétel van, a csehek). Természetesen ez nem az anyagi lehetőségeket jelenti, hiszen a GDP sokkal nagyobb a nyugati országokban. De ez nem számít, hiszen csak abból költhetünk, amit megtermeltünk. A lényeg, hogy nem mutatható ki valami szándékos "lerohasztás", nem igaz az, hogy keveset költünk ( a lehetőségeinkhez képest) egészségügyre. (Azért pillantsunk oldalra kicsit, az Oktatás (Education) oszlopra: az EU átlag FELETT költünk oktatásra!, de akkor azt majd egy másik posztban.) (Vigyázat, Eurostat adatok, nem megkérdőjelezni!)

Az, hogy nekünk miért alacsonyabb a GDP-nk, most ne térjünk ki, csak egy rövid megjegyzés erejéig: ezt Teheránban meg Jaltában döntötték el Koba bácsi, az amcsi meg a szivaros-whiskey-s görények. (Ok, akkor erről is kell majd egy hosszabb poszt).

2. Lepusztult, szar az infrastruktúra

Volt. Ahol mostanában jártam, mindenhol felújítást felújítás hátán láttam. Persze nem lehet egyik napról a másikra csodát tenni, de óriási tempóban zajlanak a fejlesztések. OK, EU-s pénzekből főképp, de azért még így is csak a töredékét kapjuk annak, amit Jaltán elvettek tőlünk (többek között nemzedékek életét). És gondoljunk bele, hogy hány éve hagyták pusztulni folyamatosan? Kb. a 70-es évek óta. Természetesen nem lehet behozni egyszerre, de én látom a fejlődést.

3. Ócska, színvonaltalan az ellátás

Ez biztosan nem igaz. Hallottuk a beszámolót a sok külfölditől, akik pl. Angliában dolgoznak. Ha baj van, haza jönnek, mert ott egy hét alatt sem jutnak orvoshoz. A szülésnél csak az utolsó percekben látja az orvos. A szent USA-ról már ne is beszéljünk! Az utcán döglesz meg, ha nincs biztosításod, az apró betűs részt meg mindig megtalálják az ügyvédek a szerződésedben. Ehhez képest itthon egy egyszerű volt gyári melóst INGYEN szívműtéttel meggyógyítanak!!! (Ne feledjük, hogy az USA-ban 13%-át költik egészségügyre a GDP-nek!!!) És akkor hőbörögnek, hogy mekkora a várólista! Menj Ámerikába, meglátod!

Ha a magyar egészségügyről egy szót kellene mondanom, akkor ez jutna eszembe: HATÉKONY, de kib*szottul. Ilyen kevés pénzből, ilyen magas színvonalon, nem tudom, hogy valahol gyógyítanak-e a világon. És ez valószínűleg a szakszemélyzet, a nagyon magas szintű orvosoktatás eredménye. Konkrét tapasztalatom is van, szomszédos volt szoc. ország egészségügyi Nirvánájáról. Becsüljük meg a miénket!

4.  A hálapénz mindennek az oka

Ezzel sem értek egyet. A hálapénz elleni áskálódás főleg a fiskális "gondolkodóktól" származik, akiket rohadtul idegesít, hogy ezt nem tudják megadóztatni. Bár kétségtelenül sok torzítást visz a rendszerbe (mondjuk annyit nem, mint USA-ban az orvosoknak a vizsgálatokból és gyógyszerfelírásokból származó jutaléka, ami legális korrupció, csak ott az IMF nem szólal fel ellene ), de van egy óriási előnye: plusz forrásokat von be az egészségügy rendszerébe viszonylag igazságos módon. Az orvosok többsége ugyanis becsületes (néhány hiénától eltekintve), és HÁLAPÉNZ NÉLKÜL IS MEGGYÓGYÍT, de elteszi, ha kap. Tulajdonképpen igazságos "önkéntes" adózási rendszer. Persze jó lenne megszüntetni, de amíg nem tudjuk pótolni állami, tiszta forrásokból, kevesebb kárt okoz, mint amennyi a haszna. (USA-ban egy csomó felesleges vizsgálatot végeznek el, mert az orvos megkapja a jutalékát. Na az az igazán vérlázító. Pazarlás a köbön, miközben a proli az utcán hal meg). Jó, tudom, a röntgenorvos nem kap, a szülészek meg gennyesre keresik magukat, de én nem látom annyira reménytelennek a helyzetet.

 

5.  Az orvosok, az ápolók leterheltek

Ez igaz. Egy orvos ismerősöm mondta, hogy nálunk az orvos "olcsó", ezért minden szart vele végeztetnek. Aki kiment Angliába, beszámolt róla, hogy töredékét kellett dolgoznia ott.

 

6. Sokkal többet ér az egészség, sokkal többet kellene rá költeni

 

Akkor most dől mindenki a kardjába: nem olyan fontos az egészségügy, mint amilyennek látszik!!!!!!!! Ergo nem kellene rá sokat költeni. Vegyünk levegőt, nyugodjunk le!

A legfőbb felismerés, hogy az egészségügyi költségek növelését MIDIG AZ ÖREGEK erőltetik. És a társadalomnak pedig (az európainak) egyre nagyobb hányadát ők adják. Arra viszont lehet költeni dögivel! Életben tartanak ezek téged, ha már szarni sem tudsz magadtól, csak sok pénzt fizess érte vagy valaki érted. Nem, nem vagyok már olyan fiatal. Csak gondolkodom. Egy évtizede lehetett, hogy Albániában tüntettek a nyugdíjasok, hogy ne legyen már további nyugdíjemelés, mert azt a gyerekeiktől veszik el! Ugye nálunk ez lehetetlen lenne! Mindent nekem, mindegy az ország, a fiatalok, a többek érdeke, jövője. Csak ők még tudják, mi az a természet. Hogy működik a világ? Minden élőlény örökké él? Nem, meghalnak és jönnek helyettük a fiatalok. És miért lehet ez így? Miért működik így a világ? A válasz valószínűleg az, hogy kisebb az új egyed előállításának a költsége, mint a régi szart toldozni-foltozni. De hát van emberség is a világon! Nem, hatalom van. és az erős lenyomja a gyengébbet, esetünkben a sok öreg a fiatalokat. És ha sokáig lenyomja, akkor ördögi körbe kerül a társadalom, még többet von el a fiataloktól, és akkor jönnek azok, akik a megújulásra költötték a pénzüket (ami esetleg kevesebb volt a gazdagokéinál.) Igen, a muzulmánok, a hinduk, a természetes népek. Közgazdaságilag olyan egészségügyet éri meg működtetni, amelyik a munkaképes korúakat meggyógyítja, az öregeket meg egy határig.Most is van egy határ, ezt ki lehet tolni nagyon messzire. A kérdés, hogy belerokkanunk-e. Inkább én dögöljek meg, mint a gyerekeim - mondom én. De sajnos sokan fordítva gondolják, már ha van egyáltalán utóduk.

Szóval: nem, nem kéne többet költeni az egészségügyre, nagyon jó döntés volt, hogy az oktatásra csoportosítottuk azt a keveset, amink van.

 

 Végszó

Csak annyit kérek mindenkitől, hogy a kilóra megvett sajtó által szajkózott panelek helyett gondolkodjon el egy kicsit, és próbáljon meg a saját tapasztalataiból kiindulni. Ők tudják, miért csinálják, akkor is tudták, mikor rábeszéltek minket a 90-es évek elején, hogy ne kérjünk adósságelengedést, mikor csak arról lehetett olvasni, hogy egyszerűen képtelenség a régi tulajdonosoknak visszaadni az elvett ingatlanokat, úgyhogy fogadjuk el a tőzsdére vihető kárpótlási jegyeket, hogy a szent piaci privatizációt válasszuk a cseh megoldás helyett stb. Mert ők onnan kapják a fizetésüket, Gyuri bácsitól. Aki egyébként a javunkat akarja.

Frissítés(ek):

Egy cím a portfolio-ról:

"Nem cáfolta senki, hogy az orvosbárók adózatlan pénzből gazdagodnak"

Ezt mondjuk a Szabad Nép egyik 1950-es számból is idézhettük volna: "A kulákok zsírja hízik a szegény munkások erőfeszítéséből". Ha valakit meg akarnak támadni, rögtön lehoznak egy-két lejárató cikket, és meg is van alapozva a kampány. Méghogy nem a liberális sajtó fújja passzátszelet.

 

 

 Egy jó cikk az amerikai egészségügyről:

Amerikai kórházi számla

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://megmondomhogymihulyeseg.blog.hu/api/trackback/id/tr478662850

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Szubrina 2016.04.25. 20:49:40

Én így annyit tennék hozzá, hogy ingyen ellátás kis hazánkban sincs. Havi 7050 Ft jelenleg a TB, amit havonta fizetni kell mindenkinek, ha nem a munkáltató fizeti, mert munkanélküli vagy, akkor neked...ha nem fizeted is megkapod az ALAPellátást, de kiszámlázzák, előbb-utóbb hatalmas adósság gyülemlik össze, amit az adóhatóság bizony bizony bevasal, ahogy tud, ha máshogy nem börtönben leülöd.
Szóval ingyen nincs szívműtét, ezt nem tudom honnan vetted.

Illetve még annyit, hogy hazánkban az ELVÁRT!!! hálapénzen kívül létjogosultsága van az orvoslátogatóknak is, akik ilyen, olyan pénzösszegekkel és wellness-nyaralással ajándékozzák meg a dokikat, ha az ő márkájukat írja fel a betegnek.

Tévedés azt hinni, hogy ez kis hazánkban nem dívik...állapotok viszont vannak az, hogy a WC-papír, a szappan, a meleg víz és sokszor még a csap tekerője is hiánycikk, egy olyan orvosi intézményben, ahol fertőzésveszély van, szerintem semmiképpen sem normális.

Én a vérvételnél parázok a legjobban, mi van ha a tűkön spórol éppen az adott intézmény...

Azért azt is megnézném, hogy külföldön úgy van-e megoldva, hogy egy ablak előtt állnak sorban az emberek a befőttesüvegükben sárgálló pisikéjükkel és vagy kakikájukkal, mígnem sikerül beadni végre...

Szubrina 2016.04.25. 20:51:23

..és minden amit írtam, saját tapasztalat volt...

üdv, egy havi 7050-et maga után fizető.

Szubrina 2016.04.25. 21:25:03

Ja és még annyi jutott eszembe, hogy az állami fogászaton az van, hogy néhány dolog "ingyenes" azaz benne van a havi 7050-ben, de csak akkor, ha az utcádnak megfelelő fogorvosnál csináltatod, ha nem, illetve a fogkőleszedésen, a foghúzáson, fúráson-tömésen kívül másra van szükséged, akkor perkálni kell. Legalább is nálunk így van.

Bele sem gondolok, hogy évekig nem járok orvoshoz még is folyamatosan fizetek, mint a katonatiszt, jobban járnék, ha csak a konkrét szolgáltatást fizetném ki...
Nálunk pl. a tüdőszűrés is 3000 rugó, tébé ide vagy oda...a veszélyeztetett kor alatt, ami 40, még is sok melóhoz kötelező.

Azért neked is biztos voltak vagy tán még élnek a szüleid, te tényleg feleslegesnek tartod őket, aki öreg haljon meg?

fofilozofus · http://megmondomhogymihulyeseg.blog.hu/ 2016.04.26. 09:57:46

1.
Itt egy cikk:
nol.hu/kulfold/mutsenek-de-kulfoldon-1493017
A román nő Németországban végeztette el a szívműtétjét: 5,2 milliót kért érte a német TB. Azért havi 7000 forintért megkapod ezt a szolgáltatást. Ezt nem nevezem rossz üzletnek. Azt halkan megjegyzem, hogy a fogászati ellátás több országban is fizetős, nincs ingyen

2.
Persze nem jó a magyar egészségügy, de arra szerettem volna rávilágítani, hogy nem olyan rossz, mint amilyennek marketingezik. Szerintem még mindig melegen tartják a fizetős egészségügy témáját Gyuri bácsiék, így biztos, ami biztos alapon minden csatornán lejáratják. Állítom, az átlag magyar meg van győződve róla, hogy közel s távol a magyar egészségügy a legszarabb, pedig ez biztosan nincs így. Valószínűleg nagyjából a szomszédos országok szintjén áll, szerintem egy kicsit fölötte.

3. Nem tartom feleslegesnek a szüleimet, de azt meg kell érteni, hogy nem szabad egy határon túl sokat költeni az egészségügyre. Mérlegelni mindig kell, most is eldönti valaki, hogy oktatásra vagy egészségügyre menjen a több pénz (+ honvédelem stb.) Én azt állítom pusztán, hogy nem szabad az egészségügyet felülsúlyozni.

kheiron 2016.05.17. 19:12:41

@Szubrina:

A havi 7050 forintod kb. arra nyújt elég fedezetet, hogy köszönjenek neked. A panaszaid elmondására, pláne gyógyításra már nem.

Szóval a te ellátásodat részben én fizetem, kb. a te befizetésed tízszeresét adózva.

Szubrina 2016.05.17. 19:32:01

@kheiron: Te kis rosszindulatú törpe, évek óta nem vettem igénybe az egészségügyi szolgáltatást, utoljára még dolgoztam és vizitdíjat is fizettem.
Jelenleg egy tüdőszűrésre vettem igénybe, amiért külön is kellett fizetnem, hiába fizetem a 7050-et.
Így tehát beláthatod, hogy te az enyémet kurvára nem fizeted, én ellenben a tiédet folyamatosan.
Nyugodj csak meg a fizudból sem vonnak sokkal többet 7050-nél!

kheiron 2016.05.17. 19:36:34

@Szubrina:

Én vállalkozóként dolgozom, saját magam intézem az utalásaimaz, azért tudom egészen pontosan, hogy én mennyit fizetek, mintegy 67000 forintot havonta. Meglehet, hogy ez a kb. 60 ezer forint számodra a "nem sok" kategória.

:-D

A lényeg, hogy olyan extra helyzetben vagy, hogy egy nevetségesen kis összegért meglehetősen jó ellátásban részesülsz. A helyedben én hálás lennék, nem pedig pikírt. Csak a miheztartás végett.

Szubrina 2016.05.17. 19:42:39

Mindjárt sírva fakadok.

"
A foglalkoztató és a biztosított egyéni vállalkozó által fizetendő társadalombiztosítási járulék mértéke változatlanul 27 százalék, ebből a nyugdíj-biztosítási járulék 24 százalék, az egészségbiztosítási- és munkaerő-piaci járulék 3 százalék. Az egészségbiztosítási- és munkaerő-piaci járulékon belül a természetbeni egészségbiztosítási járulék 1,5 százalék, a pénzbeli egészségbiztosítási járulék 0,5 százalék, a munkaerő-piaci járulék 1 százalék."

akkor tehát, ha a 67000 Ft, a fizetésed 3%-a, akkor nem keresel kurva szarul, ellenben kibaszottul jól...hát nem tudom mi a vállalkozásod, talán gyémánttal vagy arannyal kereskedhetsz, de geci jól keresel öregapám.
A havi fizetésed 2 233 333-
Gratula.

Szubrina 2016.05.17. 19:52:42

@kheiron: Megkövetlek, a fizetésed 27 százaléka a 670000- én most nagyon az eü-re koncentráltam. Akkor 250 ezret keresel, ami után be tudsz fizetni 67000-ret, azonban a nullából befizetni 7000-ret az a király.

egyenlő bánásmódot 2016.05.26. 20:41:09

@kheiron: Áhh, hagyd szegényt, abban a hitben él hogy ez a gonosz csúnya világ összeesküdött ellene. Nem jut el az agyáig, hogy ha nem lenne egy iskolázatlan idióta, akkor az élete se lenne egy kalap szar. Ezt a blogján sokszor elmagyaráztam neki ok-okozati összefüggésekkel, tényekkel, de fájt neki az igazság, inkább moderálta. Menthetetlen.
süti beállítások módosítása