A pálinka tönkretétele
2019. március 26. írta: fofilozofus

A pálinka tönkretétele

Annak mindenki örül, hogy mostanában a pálinkának jobb híre lett, mint az átkosban volt. Emlékszünk még, hogy mikor a nagybácsink megkínált a vendégségben, akkor igazából azt kellett mondani, hogy én sört iszom. Csak nehogy a saját készítésű C-vitamin+ecet kombinációjára emlékeztető saját borából vagy a házi guggolós pálinkájából megkínáljon. :-) (Ez utóbbi általában meg arra emlékeztetett, mikor finom, ropogós pinponglabdát és gumikesztyűt feloldanak körömlakklemosóban :-)  A guggolós elnevezés egyébként onnan származik, hogy ha egy háznál egyszer ilyennel kínáltak, akkor legközelebb, mikor elmész a ház előtt, leguggolsz, nehogy észrevegyenek és behívjanak. :-) )

A kommunizmusban, mint minden, ez is igénytelen tömegáru volt: az ipari szeszbe kevertek valamilyen borzalmas aromát. Így készült a barnacímkés barack, császárkörte stb. stb. is. Tehát a házi szar volt, a bolti meg ipari hulladék.

Nagyot változott a világ, mikor a rendszerváltás után (sajnos elég későn) szigorúan leszabályozták, hogy mit lehet pálinkának hívni. Röviden a lényeg: magyar hagyományos gyümölcsből készült , minden mestereségesaroma-mentes, cukormentes, színezékmentes, alkoholos, 37,5 foknál erősebb ital. (Elvileg lehet ágyas, azaz gyümölcs van beleáztatva, meg hordóban érlelt is.) Gyorsan kikoptak a piacról az ízesített szarok, vagy ha megmaradtak, akkor is csak barack szeszesital meg ilyen fantázianeveken jelenhettek meg. Persze a nagyon erős cégek, jó marketinggel ezt a rendszert is át tudják verni, de már nem annyira. A Zwack pl. felvásárolt egy főzdét (vagy volt neki egy, mindegy), ahol nagyon jó minőségű pálinkákat készít, amik kiváló helyezéseket érnek el pálinkaversenyeken. Aztán gondoskodik róla, hogy ezt mindenki megtudja. A zöldüveges Vilmos fantázianevű löttyükkel azonos csomagolásban lehet kapni igazi pálinkát is. Csak vélhetően a forgalma a töredéke.

(Itt megnézhető, de csak 18 éven felülieknek)

 

Aszongya (idézet a honlapról):

"A Vilmos egyedülálló illata és zamata semmivel össze nem téveszthető, eredeti és időtálló. (Értelmetlen marketingrizsa.) Jellegzetes karakterét a készítése során felhasznált eredeti vilmoskörte eszenciának (nyamm, összeszaladt a nyál a számban, esszencia, micsoda vegyületek lehetnek!) köszönheti. Őszt idéző illatával és édeskés zamatával kellemes társ hűvös és meleg időben egyaránt. (Általános marketingrizsa, bármire rá lehet mondani.)

A Vilmos tradicionális, eredeti íze (azaz ugyanazt az aromát használják évtizedek óta) mellett a fogyasztói igényeket figyelembe véve (bunkó, igénytelen proliknak) a Vilmos portfólió az évek során tovább bővült egy mézes (cukros szar) variánssal, egy körte ágyas pálinkával (ez az egyedüli pálinka, de szerintem ez is csak azért van, hogy a fejekben jó nagy kavart okozzon), továbbá mézes ágyas ízekkel (szintén cukros szar).

Alkoholfok 37,5%, 30%, 20%
Kiszerelések 0,5l, 0,7l, 1l

 

(Mivel a pálinkaörvényben minimum a 37,5, ezért csak az lehet pálinka. A nagy adót az alkoholfok után kell fizetni, nyilván a legkisebb megengedett százalékkal gyártják.)

 "

Mondta egy jó ismerősöm múltkor, hogy Vilmos körtepálinka. Mire mondtam, az lófaszt pálinka. Erre erősített, hogy az (sikerült a kavar). Akkor mondom neki, hogy mutassa meg, hogy hova van ráírva. Keresgéli: elől csak annyi áll, hogy Vilmos. Nemes egyszerűséggel. Hátul baromi apró betűkkel, hogy körteízesítésű szeszesital vagy valami ilyesmi. De lehet, hogy oda van írva, hogy körteízesítésű szeszesital körtepálinkával. Ugye ha valamiben 0,0000000000001% körtepálinka van, akkor már ráírják, hogy igazi pálinkával.

Jól belelendültem, kár, hogy nem is erről akartam írni. :-)

Szóval nagy szerepük volt a profi pálinkakészítőknek abban, hogy a pálinka imidzsét itthon elég jól felemelték. Régebben ez nem így volt, de mostanában minden menőbb helyen lehet IGAZI pálinkát kapni. Mesélte az Agárdi mestere, hogy próbálkoznak külföldön is, de ott annyira nem tudják mihez kötni a pálinkát, hogy ez nagyon nehéz feladat. Azt hiszem, konkrétan Oroszországot említette. Az Agárdi költ szerintem legtöbbet marketingre. Ők valamilyen szinten a pálinka nagykövetei, tényleg szeretnék, ha még elismertebb lenne. Sokat köszönhetünk tehát nekik (és az összes többi profi főzőnek).

Azonban van egy nagyon nagy probléma, amiről feltétlenül beszélni kell! Sokan nem tudják, hogy alapvetően kétfajta lepárlási mód van. Természetes módon ugyanis nem lehet olyan 14 foknál erősebb szeszesitalt gyártani. Egészen egyszerűen azért, mert az élesztőgombák belefulladnak a saját szarukba. Az alkohol ugyanis az "étkezésük" mellékterméke a CO2 mellett. Mikor elérik ezt a fokot, belefulladnak. Tehát erősebbet csak lepárlással lehet készíteni (mostanában talán vannak ha nem is génmódosított, de kitenyésztett élesztők, de ezt nem tudom pontosan). Tehát fel kell melegíteni a trutyit, hogy forrjon. A különböző vegyületeknek más és más a forráspontjuk. Az etilé olyan 78, a metilé 64. Azaz lassú melegítéssel szépen szét lehet választani őket. (Nem csak ez a 2 van, de azokat is szépen szét lehet választani). Aztán ami kijött, azt lehűtik, oszt kész. Ez a lepárlás röviden. (A részletekről könyveket írtak, de most nem lényeg.) És ebből kétfajta módszer létezik. Az egyik a hagyományos módszer. Ennél a cefre lepárlásával egy kissé zavaros lötty keletkezik, aminek a neve alszesz. Ez olyan homályos vízszerű valami, és 20-25 fok körüli az erőssége. Ezt még egyszer lepárolják, és az már olyan 60 fok körüli, és ez a pálinka (némi hígítás meg szűrés után).A másik módszer a modernebb: úgy kell elképzelni, mint a százhalombattai finomítót, csak ebbe nem kőolajat tesznek. Lepárlóoszlop van az üst tetején, abban lefelé néző réztányérok vannak, mellettük karima. Be lehet kapcsolni több fokozatot, hogy mennyi tányér működjön egymás után. Mikor kijön a szesz, akkor rohadt magas a foka, olyan 90 feletti. 

Itt látható egy egylépcsős és egy kétlépcsős készülék egymás mellett.

Ha valakit részletesebben érdekel, akkor ezekre a kifejezésekre kell rákeresni.

Namármost.

Az az állításom, hogy az egyutas technológiával készült pálinka SZAR, pontosabban nem pálinka. Ha megkóstoljuk, akkor elsőre a hihetetlenül finom illat csap meg minket. Fantasztikus ízeket sejtet - amíg bele nem iszunk. Ugyanis szerintem nincsen íze. Erős alkohol és finomkodó ízszerűség érezhető, de nem az az igazi, jó pálinka íz, hanem valami vegytiszta semmi. Nagyon erős kontrasztban áll az illatával. Mivel nem vagyok hivatalos pálinkakóstoló, kezdetben bizonytalan voltam. Lehet, hogy én vagyok a hülye? De több ismerősömmel is beszéltem, és nekik is lejött, hogy valami nem stimmel. Csak nem mind tudták, hogy van ez az egy- meg kétutas dolog. Van olyan köztük, aki Magyarországon és Ausztriában is több száz (!) aranyérmet nyert versenyeken amatőrként (!), és a hivatalos főzdések is csak elismerően szólnak róla. A múltkor kérték, hogy menjen ki a New York-i versenyre (vagy bemutatóra), de az már sok lenne neki. Na ő egy kis saját készítésű moslékoskancsóban főz. Persze tiszta, meg nem alumíniumból van, de egy egyszerű szerkezet az egész, csak azt akartam érzékeltetni, hogy nem a csillogó rozsdamentes acéltól jó valami, hanem a szaktudástól, a tisztelettől. Meg lehet, hogy pont a csodatechnikától lesz szar. És ő is azt mondta, hogy igazam van, az egyutasok nem olyanok. Lehet, hogy ő is ezért nyer sokat - teszem hozzá.

 De akkor nézzük, hogy mit mondanak a hivatásosok! Mikor megemlítem nekik (hivatalos versenybírónak, profi főzdésnek stb.), akkor kétféle válasz van: az egyutas ugyanolyan vagy az jobb. A durva, hogy iszonyatosan jó ízérzékelésük van. Egy sztori: az egyik versenyző behozott egy szilvapálinkát. A bíró sokáig kóstolgatta, mert szerinte idegen íz van benne, de nem tudja, mi. Nyűglődött rajta vagy öt percig, mire azt mondta, hogy nem tudja, de ha tippelni kéne, akkor azt mondaná, hogy egy kis citrusosság. Ekkor felkiáltott mellettem az egyik ürge, hogy ezt ő főzte, vagy 100 litert, és előtte főzött próbából 5 liter narancspárlatot, de rohadtul kimosott utána mindent. :-) Tehát azzal gyanúsítani őket, hogy nem értenek hozzá vagy ne lennének kiváló érzékeik, nem lehet. Egy barátom szerint csak egyszerűen divat van mögötte: ez az íz terjedt el, ezt nevezik jónak. Nem veszik figyelembe a hagyományos stílust. 

Ha jól tudom,akkor a pszichológia ezt kognitív disszonancia rezolúciónak nevezi ékes magyar nyelven. Magyarul, ha megvettem 100 millió forintért a készüléket, akkor az nem lehet szar. Pont.

Az egyik főzőfeleségtől olvastam, hogy mikor hazajöttek Magyarországra, és elhatározták, hogy ebből fognak megélni, akkor dönteniük kellett a két technológia között. És azt mondta, hogy kóstolás után kétség nélkül választották az egyutasat, annyival jobb volt. Most légy okos, Domokos! 

De azért kilóg a lóláb! Sok előnye van szerintük az egyutas lepárlónak, finomabb, jobb, és OLCSÓBB rajta főzni. :-))))))))) (Ugye csak egyszer kell felmelegíteni, míg a hagyományosnál tömegre vetítve úgy másfélszer). A jó öreg kapzsiság itt is előjön. Arról ne is beszéljünk, hogy hozzánk sajnos a kommunizmus miatt nagyrészt az osztrákoktól jött be sok technikai tudás a rendszerváltást követően. Sparen und besser leben, ugrik be hirtelen a Spar jelmondata valamiért. :-) Meg ugye az amcsik is ilyen egyutas hightechnikával főzik az egyébként tökéletesen ízetlen whiskeyjüket.  (A hordótól meg különféle ízesítésektől lesz egyáltalán íze. ) 

Egyszer megkérdeztem erről egy bírót, mire azt mondta, hogy maga is ilyen pálinkalovagrendes? Mi???? Aztán valami olyasmit értettem, hogy állítólag van valamilyen pálinkalovagrend vagy mi, aki szerint csak a hagyományos pálinka a jó, és elvileg harcol is mellette. Ezt nem tudom, de nem lepődnék meg, hogy Magyarországon nem csak a politika szakadt két ellenséges, egymást mérgesen méregető táborra. :-), hanem ez is.Persze nem ismertem őket meg az elveiket, de ha egymástól függetlenül rájöttünk erre, akkor csak lehet benne valami.

A szomorú az, hogy ha bemegyünk a boltba, akkor CSAK ilyen ócsított, okosba lefőzött pálinkát kapunk. Ugyanis a hagyományosnak van neve is: kisüsti. Ha 1000 literesnél kisebb üstben főzöd két menetben, akkor ráírhatod. Na ilyet nem kapsz boltban.

Pálinkafronton egy nagyon pozitív fejlemény történt a közelmúltban: az otthoni főzés legalizálása. Mióta ez megtörtént, a házifőzésű pálinkák minősége olyan tízszeresére emelkedett. Azt is sejtem, miért. Egyszerűen most már mernek róla beszélni az emberek, összemérik a tudásukat, jobb készülékeket vásárolnak. Van olyan ismerősöm, akitől még a legalizálás előtt vettem pálinkát pénzért, és utána ki kellett öntenem, mert ihatatlan volt, az az acetonos-féle. Azóta olyan pálinkái vannak, hogy még én is irigykedem néha. És másoknál is látom ezt a töretlen fejlődést. Az otthoni főzők szerencsére, mivel nincs sok pénzük drága készülékekre (az egyutas drágább, de olcsóbb vele főzni, de ez persze csak nagy tételnél van így) majdnem mind hagyományosan főznek. És ez reményt ad. Persze a hivatásosak ferde szemmel néznek rájuk, és megfojtanák őket, ha lehetne. De egyelőre nem lehet.

Összefoglalva:

Én most is azt mondom, hogy ez a folyamat a pálinka tönkretétele (a sok jó mellett, pl. éttermi elterjedés), de 100%-os biztonsággal nem állítom. Azt javaslom, vegyen mindenki egy üveg kiváló minőségű kisüsti és egy sima pálinkát, majd hasonlítsa össze maga. És döntse el, hogy akkor mi is a helyzet!

 

Frissítés 1:

Közben pár plusz infót megtudtam. Az aromák egy része oldódik alkoholban (pl. az illatanyagok is), egy nagy része pedig vízben. Az egyutas módszernél a párlat nagyon magas alkoholfokon jön le, ezért a vízben oldódó aromák nem jönnek át, vagy csak kis mértékben. Ezért lehet, hogy ízetlenebbnek érezzük az egyutasat, mert ennél a módszernél az ízeket a spórolás jegyében egyszerűen kiszűrik. :-)))))))) Nagy ötlet. Ezzel összecseng, hogy azt mondta nemrég nekem egy pálikaalkatrészkészítésben jártas ember, hogy az egyutassal készült pálinkának nem kell érési idő, az egyből olyan lesz, mint mondjuk egy év múlva, sőt egy kicsit romlik is. A kétutas módszernél pedig min. 3 hónapot, de még többet is kell várni az íz eléréséhez. Ez pedig azért lehet, mert az ízanyagok nem oldódnak a pálinkában, ez az emulzió. Aztán ahogy az idő telik, úgy ezek az ízanyagok szép lassan végül elkeverednek, és akkor lesz íze. Az egyutasnál nincs benne minek elkeveredni, tehát annak azért nem kell érés. Hülyeség ez a sok ízanyag, csak a baj van vele. :-))))))

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://megmondomhogymihulyeseg.blog.hu/api/trackback/id/tr8014714169

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

L.Cz. 2019.03.27. 11:10:11

Nekem az a furcsa a mai pálinkadivatban, hogy valamiért kialakult két megingathatatlan alapigazság a fejekben. Egyrészt a pálinka, mindegy milyen, csak jó lehet, másrészt a házi-eredeti-nagypapaféle-kisüsti az még jobb.
Pedig ahogy létezik ihatatlan, savas bor, húgyízű sör, acetonos vodka és hánytató ízű keserűlikőr, ugyanúgy van rossz, büdös, karcos pálinka is. Csak ez utóbbit nem lehet nyilvánosan kimondani vagy leírni, mert mindig előkerül valaki, aki megmagyarázza, hogy a pálinka a világon egyedülálló, mindenre jó, igazi gyógyszer és ezen kívül minden más szeszesital pancsolt takony.
A helyzet pedig csak romlik, ha Jani báttya házipálinkájáról van szó. Az is lehet ám hibás: nem biztos, hogy mindenki ért a kiindulási alapként szolgáló gyümölcs termesztéséhez, lehet, hogy elrontja a cefrézést vagy a főzést, de végül akármilyen atomcsapás erősségű, nyelőcsövet égető, Technokol-ízű lé jön le a főzőből, az pont úgy tökéletes, mer' ez nem az a pancsolt bóti sz*r.
Így pedig szerintem elég nehéz megfelelő minőséget kiépíteni a pálinka, mint márkanév mögött.

Kopasz Szuzukis 2019.03.27. 11:19:42

Tökéletesen igazad van! A szomorú az az, hogy nemcsak a főzés, de a cefrézés is "új szintre emeltetett" a kereskedelmi főzdék által. Hatalmas rozsdamentes tartályokban szűrt(!) levet cefréznek (erjesztenek). Ez is ízvesztéssel jár. Van sok olyan gyümölcs, melynek bizonyos aromaanyagai csak alkholos elegyben oldódnak. Ha a gyümölcsöt darálás után szűrik, ezek az aromaanyagok nem kerülnek át a cefrébe, így a pálinkába sem. Például a birs is ilyen.

n3spr3ss0 2019.03.27. 12:13:34

Csak ki kell menni egy pálinka rendezvényre. Egyik szarabb a másiknál, horror áron. Ami iható, annál elkérnek 20-25 ezer forintot is literenként. (A 4 cl-t átszámolva literre.) Olyanok mint a pékek, egy sem tud kenyeret sütni, de csinálja.

Pierr Kardán 2019.03.27. 12:37:42

Elég régóta nem iszom pálinkát, mert nem reprodukálható a minősége :-(

Ha veszek egy (itt jól lefitymált) whisky-t, vagy cognac-ot (aminek szintén a hordótól lesz csak íze), akkor tudom, hogy mit kapok a pénzemért, a minőségük évről-évre állandó.

Ha veszek egy bármilyen jó főzde által párolt pálinkát, és tetszik az íze, akkor 3 hónappal később hiába veszek belőle egy újabb üveggel, teljesen más lesz az íze :-(

De semmi gond, ha nálunk is lesz majd 200-300 éves hagyománya a minőségi italok lepárlásának, akkor majd nálunk is biztosan tudnak állandó minőséget előállítani.

Addig is iszom a szar Jack Daniel's-t, a vacak Glenfiddich-et, a rémes Hennessy-t :-)))

Roan 2019.03.27. 13:24:31

Én a házi pálinkafőzést nem látom ennyire pozitívan. Igaz, részben javult a minőség, de, főleg a zárjegy nélküli főzésnek köszönhetően olyanok is elkezdtek főzni, akiknek köze nem volt hozzá, és ők többnyire ihatatlan vackokat főznek. Gondolom, a kis-közepes főzdéknek se tett jót a kontrollálatlan zugfőzdei minőség megjelenése, miután ők beleinvesztáltak egy csomót az image növelésébe.

fofilozofus · http://megmondomhogymihulyeseg.blog.hu/ 2019.03.27. 13:45:35

Vazze, index címlap! Azé van ennyi olvasó! :-)))))))))))))) Ilyen még nem volt.

HaCS 2019.03.27. 14:52:36

@fofilozofus:

Biztos, mert jó a téma. :D

Egyébként műszakilag van értelme, annak, amit leírtál. Az egylépcsős készülék gyakorlatilag egy rektifikáló oszlop. Érteni kell a működését, mert minden azon múlik, hogy a végeredményt, a párlatot melyik tányérról, milyen arányban "veszed le". Nem tudom pálinkafőzőknél mennyire variálható ez. Minél felsőbb a tányér, annál nagyobb arányokban vannak benne az illékonyabb komponensek. Ilyen az alkohol, és nem meglepő módon az illataromák is. Az ízaromák viszont kevésbé illékonyak, így az alsóbb tányérokon vannak feldúsulva.
Ha 90 fokosan jön le az alkohol, akkor szinte tuti csak a tetejéből van elvétel, annak minden tulajdonságával. Jó hatásfok, sz*r minőség. Ha olyat (hasonlót) akarsz, mint a kisüsti, akkor vagy egy középső tányérról kéne elvenni a párlatot (ahol kb. 60 fokos), vagy a felső, ill. alsó párlatokat elegyíteni. Így viszont romlik a hatásfok, és kevesebb, de ízgazdagabb pálinkád lehet.
De ez csak a mérnöki szemléletmód, nem vagyok pálinkafőző. Így is biztos sokáig kell próbálgatni.

Duplaxiii 2019.03.27. 15:05:57

Ez kicsit túl lett lihegve.
Régen sem volt minden házipálesz szar és ma sem jó a menő termékek 90%-a... És erre jön az egyéni ízlés kérdéköre is, nekem ne Y generációs marketinglények akarják megmondani, mi számomra a jó vagy a rossz.
Én pálinkát nem veszek kereskedelembe, mivel nem tudom mit fogok kapni, és a vendéglátásban meg zsigerből kerülöm a neves produktumokat, mivel garantált, hogy a menő drágaságáért is szart adnak. marad ilyenkor a kommersz vegyes, ami nem pálinka, de garantált a "minősége"
Eddig a pálinkafrontot elkerülte a söröket mára megsemmisítő trendi divat, itt eddig az üzlet dominált, itt az érintettek hirdették az igét, állíttták, hogy az ővék a jó és minden más szar.
De legealább nem volt lábszagízű, poloskaízű pálinka, csak azért, mert a romkocsmák népének a fogyassz dimenzió ezt írta elő...
És ugye a borszakma is leszerepelt mára, már alig látni az orrukat fintorgató huszonéves zseni borászok, és végre megtudhatta a magyar, hogy mi mégsem vagyunk a világ élvonalában (leszámítva talán Villányt)
A poszt is általánosságokat ír, ez pedig nem kapcsolható a szubjetív egyéni ízléshez. Nem baj, de ne essünk már hasra, ne dőljünk a kardunkba.
Nekem például 50 fok felett alatt nem pálinka a pálinka és szeretem a 60-asokat is, nem nőkben, hanem pálinkában. Ezeke meg csak háziszővésből szerezhetők be...
Ugyanis én az élményért fogyasztom a cuccot és nem azért, hogy villogja este a bulikban a "szakértelmemmel".

Duplaxiii 2019.03.27. 15:14:52

@HaCS: Jól mondod!
Vidéken az öregék anno szerkezet nélkül tudtak minőségit főzni, igaz kis mennyiségben, mert a módszerük arra volt jó.
Gáztűzhely, mosófazék, lavór, levesestál és pár óra.
Az öreg meg ízléssel fokolt.
A finánc meg jöhetett, nem talált semmit.
A módszer generációról generációra szállt

Emmett Brown 2019.03.27. 15:31:43

@L.Cz.: a pontos fokozás: házi-eredeti-nagypapaféle-kisüsti-ERDÉLYI.

Azt nem lehet überelni sehogy xD

fofilozofus · http://megmondomhogymihulyeseg.blog.hu/ 2019.03.27. 15:38:40

@HaCS: Igen, igazad van, akartam is írni, de kimaradt. Egy haverom azt mondta, hogy biztosan az ízanyagok nagy része vízben oldódik, ezért nem megy át az egyutas főzőn. Te is megerősítetted ezt. A cikkben említett bíró azzal dicsekszik, hogy mostanában egy baromi jó módszert kikísérletezett: több részletben főzi a pálinkát (ugye ez egyutas, itt mindkét menet egyforma), de az elsőnél egy kicsit többet hagy benne az előpárlatból (ez a pálinka előtt lefolyó rész, amit el kell dobni), a másodiknál kevesebbet a szokásosnál, így z átlag nagyon szuper ízű lesz. Tkp. ezzel utánozza a kétutas főzőt, de olcsóbban. Nem tudom, én maradok a kisüstinél.

qwertzu 2019.03.27. 15:39:25

Azt derítsd ki, hogy a pannonhalmi pálinkát hogyan csinálják. Az mind ízben mind illatban tökéletes, még nem ittam rosszat tőlük.

Egy javaslatom lenne a poszthoz: ne félj a szóismétléstől. Zavaró, hogy keveredik az egylépcsős és az egyutas elnevezés, gondolom ugyanarról van szó.

Ma Baker 2019.03.27. 15:40:00

@L.Cz.: "ugyanúgy van rossz, büdös, karcos pálinka is. Csak ez utóbbit nem lehet nyilvánosan kimondani vagy leírni, mert mindig előkerül valaki, aki megmagyarázza, hogy a pálinka a világon egyedülálló, mindenre jó, igazi gyógyszer és ezen kívül minden más szeszesital pancsolt takony."

Persze hogy van szar ízű pálinka, viszont ha az tényleg pálinka, akkor legalább mégiscsak van benne rengeteg gyümölcs.
A viszkiknek és egyebeknek meg ha még csinálnak is valami jó ízt, akkor is csak valami takarmányból erjesztett túlhájpolt lötty.

fofilozofus · http://megmondomhogymihulyeseg.blog.hu/ 2019.03.27. 15:41:13

@Duplaxiii: Bocs, de van egy jó tanácsom a kezdőknek: ne fogadjanak el tanácsot öregektől, mert azok tudják, hogy hogy kell olyat csinálni, ami a faluban jól eladható. :-( Sajnálom, ha megsértettelek, de ez az igazság. És a 60 fokos szesz sem pálinka, mert a finom ízeket már nem érezni benne. Nem minden hülyeség, amit a profi főzdések tesznek, csak ez a rohadt egyutas világ az.

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.com/ 2019.03.27. 15:44:12

Legális pálinkafőzés

Nincs párja fiúnak s lánynak,
Hiába jő lőni Ámor,
Udvarlás helyett csak hánynak,
Honunk merő cefremámor.

Tintás tömeg bárgyún tejel,
Bankot tart el, nem lop rezet,
S együtt lépne zúgó fejjel…
Minden út kómába vezet!

illusztrálva:
fradyendre.blogspot.com/2010/06/legalis-palinkafozes.html

sas70 2019.03.27. 15:45:44

Ez is olyan, mint a foci. Mindenki ért hozzá, de több a kudarc, mint a siker.
Azért szerencsére már jó pálinkákat is lehet kóstolni, persze nem olcsón, de szerintem a minőségért fizetni kell. Az ízesített szarokat meg inkább hagyjuk, azok nem pálinkák és szerencsére nem is lehet annak hívni őket. Aki meg a különbséget nem tudja, annak nyilván mindegy, hogy mit iszik.

ételizésítő 2019.03.27. 16:04:32

A Zwack kifejezetten szar pálinkákat készít.
És az ő termékeik közt is van egy csomó ízesített krumpliszesz.

Másrészt a házipálinka bizony jó volt, csak a szerző szerencsétlen fővárosi hülye, aki életében nem járt vidéken és soha nem ivott ilyet, ezért csak mendemondákra építve próbál jópofizni.

"Mikor kijön a szesz, akkor rohadt magas a foka, olyan 90 feletti. "
Ebből látszik, hogy a blogger egy dilettáns seggfej.

"Na ilyet nem kapsz boltban."
Már hogyne kapnál.

A viszki (így írják magyarul) egyáltalán nem íztelen lefőzéskor, gabonapárlatíze van.

Talán tanulj meg írni, szerencsétlen pöcs.
Miután ez megvan, akkor meg járj utána annak, amiről írsz.

Addig meg hagyd a picsába ezt a bloggerkedést, nem neked való, hanem írástudóknak.

ételizésítő 2019.03.27. 16:14:57

@Pierr Kardán:
Írd nyugodtan: viszki, konyak.
És egyiknek sem a hordótól lesz íze. El lehet menni főzdékbe, ahol megkósolhatod.

A ragokat pedig nem kötőjellel kapcsoljuk az idegen szavakhoz és nevekhez sem.

@Duplaxiii:
"De legealább nem volt lábszagízű, poloskaízű pálinka, csak azért, mert a romkocsmák népének a fogyassz dimenzió ezt írta elő..."
Nem, helyette ott vannak a Rézangyal franc tudja, miből összemixelt, élesztőízű, ihatatlan fosai, amiről a legtöbb városi (meg külföldi) azt gondolja, hogy az a pálinka. Pedig nem, az csak pálinkának nevezett fos.
55 fok felett pedig a pálinkának már nem érzed az ízét, csak azt, hogy mar az alkohol.

"Gáztűzhely, mosófazék, lavór, levesestál és pár óra."
Az minden volt, csak minőség nem. Alkohol volt benne, tehát butított, de ízre valahol a fos és a szar között.

@fofilozofus:
Az íz- és aromaanyagok jelentős része olajszerű, azaz vízben NEM oldódik.

@Ma Baker:
"legalább mégiscsak van benne rengeteg gyümölcs"
Ja, meg rengeteg penész a hullott gyümölcsből, valamint répacukor.

fofilozofus · http://megmondomhogymihulyeseg.blog.hu/ 2019.03.27. 16:41:00

@ételizésítő:

<<"Mikor kijön a szesz, akkor rohadt magas a foka, olyan 90 feletti. "
Ebből látszik, hogy a blogger egy dilettáns seggfej.>>

Ebből látszik, hogy azt sem tudod, miről írsz, még a témafelvetést sem érted. Az egyutas főzőről volt szó, sőt az egész bejegyzés arról szólt. De te ilyet nem láttál még, ezért nem érted. Ott igenis nagyon magas szeszfok jön ki.

Kíváncsi vagyok, hogy a boltban milyen kisüstit kapsz (legfeljebb a kínálat egy kis része az). De lehet, hogy ez a fogalmat sem érted.

<<A viszki (így írják magyarul) egyáltalán nem íztelen lefőzéskor, gabonapárlatíze van.>>

Tényleg van, tévedtem. Hihetetlenül nemes és ízes lehet.

<<Másrészt a házipálinka bizony jó volt, csak a szerző szerencsétlen fővárosi hülye, aki életében nem járt vidéken és soha nem ivott ilyet, ezért csak mendemondákra építve próbál jópofizni. >>

Nem vagyok fővárosi, nem csak mendemondákra alapozok. De inkább nem válaszolgatok hülyéknek, fölösleges.

fofilozofus · http://megmondomhogymihulyeseg.blog.hu/ 2019.03.27. 16:48:02

@ételizésítő: Te tényleg valami hihetetlenül magabiztos tudatlan ember lehetsz.

"A ragokat pedig nem kötőjellel kapcsoljuk az idegen szavakhoz és nevekhez sem."

A helyesírásra kifejezetten ügyelni szoktam, de persze tökéletesen nehéz, mert annyi hülye szabály van.

" a két tagból álló földrajzi nevek helyesírásával szokott lenni a legnagyobb probléma: ilyen például a New York-i, amelyet sokan - hibásan - new yorki vagy New Yorki formában írnak le."

(forrás: eduline.hu/felnottkepzes/a_leggyakoribb_helyesirasi_hibak_magyartana_YKB5CZ)

Pl. a " whiskeyjüket" nem kötőjellel írtam, mert tőled ellenkezően ismerem a szabályokat.

Szóval mielőtt pofázol, tanulj!

fátum 2019.03.27. 19:06:49

Részemről a házi kisüsti pálinkára szavazok. Vettem 3 fajta villányi pálinkát literes kiszerelésben, üvegje 6000 Ft. Iható, de az íze nem az igazi. Vettem Márton és lányai barack pálinkát, ami tesztgyőztes volt az Indexen. Literje 18 ezerre jött ki. Dettó.
Ismerősön keresztül literenként 2500-ért tudok beszerezni házi szilvát illetve főzettünk saját szüretelésű gyümölcsből vegyes (alma, szőlő, birsalma) pálinkát. Sokkal jobb ízük volt. Ittam már háziból is piszok rosszat, de azok elrontott pálinkák voltak (pl. kozmás cefre).
Egyébként a whiskey-t is szeretem. :-)

gyedmaróz 2019.03.27. 19:21:43

Kétféle pálinka van: jól sikerült, meg kevésbé jól sikerült.
Rosszul sikerült nincs.

ételizésítő 2019.03.27. 19:42:28

@fofilozofus:
A tőled ellenkezőent a magyar úgy mondja, hogy veled ellenkezően vagy tőled eltérően.

Szóval mielőtt pofázol, tanulj, seggfej!
Mellesleg a helyesírásos rész nem neked szólt, nem véletlenül van előtte egy másik nick megszólításként. A helyesírásod elfogadható.

Ellenben a pálinkafőzést illetően is tanulnod kellene, isten barma, a tiszta szesz 96%-os, annál tisztábbat max. laborban lehet előállítani, mivel min. 4% vizet az alkohol mindenképpen felvesz. Ennek fényében sem tartod egy méretes faszságnak azt, amit írtál?

Ami meg a kisüstit illeti, bemész kb. bármelyik nagyobb áruházba, és mind tele van kisüstivel. A pálinkák (mármint a valódi pálinkák, nem szeszesitalok) kb. fele az. Ha nem több.

Fülig José 2019.03.27. 19:44:11

@ételizésítő: hogy te mekkora ipari méretű seggfej vagy. viszki, mi?! meg a vidéki szupi pálinka...szegény hülye...

ételizésítő 2019.03.27. 19:52:09

@fátum:
Menj le júliusban a paksi Gastroblues fesztiválra, ami ott van pálinka, az ízleni fog. Nem tudom a termelő nevét.

A Márton és lányai jó, ez a 18 ezer nem tudom, hogy jött ki neked, fél liter 4-5 ezer körül van általában. És ez is csak azóta, mióta a Rézangyal forgalmazza, és rátesz egy kurva nagy sápot.

Vagy menj le Tokaj és környékére, és vegyél aszútörkölyt. Mondjuk az sem 2500 Ft/l lesz.

"Ismerősön keresztül literenként 2500-ért tudok beszerezni házi szilvát"
Erősen kétlem, hogy az jó pálinka lenne.
A főzés literenként kb. 1700 Ft (50 fokos pálinkára számolva - ennyit kell fizetned a főzdésnek a főzésért).
2500 Ft-ért max. olyat kapsz, aminek a cefréje nagyrészt répacukor meg víz, némi valódi gyümölccsel feljavítva, hogy egy kis íze is legyen az élesztő mellett.
Amit meg otthon főz a Józsi bácsi a házi kotyvasztón, az minden, csak nem jó pálinka.

ételizésítő 2019.03.27. 19:53:57

@Fülig José:
Bizony, seggfejkém, viszki. Lásd: helyesírási szabályzat.
Igen, a vidéki pálinka szar, nyilván a budapesti aszfalton termett az igazi.
Te tényleg ekkora barom vagy? Illetve válaszolnod sem kell, látom, hogy az. Mikor szöktél a vágóhídról?

Fülig José 2019.03.27. 20:11:01

@ételizésítő: he...! birkózószart vacsoráztàl, mucsaparaszt? attól vagy ilyen kökemény(?)...te nyomorult féleszű, te...

Igazamvanvagyigazamvan? 2019.03.27. 23:53:04

@fofilozofus: az nem üdvözlendő, ha az előpárlatból benne hagy valamennyit. Az az etanol....

Igazamvanvagyigazamvan? 2019.03.28. 00:07:12

@fofilozofus: a cikk pedig azért problémás, mert két módot különböztet meg. A modern fraktálós módszert, és a kisüstit. Nem kell a pálinkát kétszer párolni, nem igaz, hogy az alkoholtartalom csak 40 fokos lehet az első lepárlásnál.

fofilozofus · http://megmondomhogymihulyeseg.blog.hu/ 2019.03.28. 10:42:35

@Igazamvanvagyigazamvan?:

" az nem üdvözlendő, ha az előpárlatból benne hagy valamennyit. Az az etanol...."

Az nem az etanol, hanem a metanol. De ez egy profi, nyilván nem csinál rossz pálinkát. A lényeg, hogy csak minimálisan hagy benne többet, de ezt a 2. adag lefőzésénél kompenzálja azzal, hogy nagyon sok előpárlatot vesz el. Így a kettő átlaga kijön viszonylag előpárlatmentesre, de közben az ízanyagok jobban benne lesznek. Ezt mindig vigyorogva meséli, hogy ez mekkora fegyvertény, pedig csak egyszerűen kétkörösen kellene főznie.

ételizésítő 2019.03.29. 02:37:41

@Fülig José:
Te ezek szerint szart szoktál vacsorázni?
Gratulálok az ízlésedhez. Ezek után már érthető, miért csak ilyen csökevényes agyad fejlődött ki. A szarban elég kevés ugyanis az agy fejlődéséhez szükséges tápanyag.

De ha neked ennyire ízlik a szar, hát jó étvágyat hozzá!

fátum 2019.03.29. 10:55:57

@ételizésítő: "ez a 18 ezer nem tudom, hogy jött ki neked", amelyik webshopban találtam, ott 0.35-ös volt 6000-ért. Számold ki!
Most már drágább:
www.palinkam.hu/gyartok_276/marton_es_lanyai_palinka_282?gclid=Cj0KCQjwhPfkBRD0ARIsAAcYycEh7jiXFzd6VtPjjburLmk4vPLjhe3kZLMDj64PDAsLTn2jND8a0UQaAoNrEALw_wcB
A 2500 úgy jön ki, hogy innen a határ túloldaláról magyar lakta környékről hozzák be. Közelebbit nem írok. :-)
Látod mindenre van válasz, csalókák az előítéletek. :-)

fátum 2019.03.29. 11:02:22

@ételizésítő: Ja, a Mártonéktól barack pálinkát vettem. A pálinka sem sikerül mindig egyformára. Sok függ a gyümölcstől is. A fél litert 4-5 ezerért lehet, hogy azért adták olcsóbban, mert szerintük gyengébb. Nem tudom. A 0.35-ös barack most 7.290 az iDrinks-nél, ahol elég jó árak szoktak lenni.

Igazamvanvagyigazamvan? 2019.03.29. 13:35:33

@Fülig José: mucsai paraszt. A mucsaparaszt túl angolos.

ételizésítő 2019.03.29. 18:52:05

@fátum:
Nem ők adták, hanem a bolt.
Az iDrinks is max. akcióban ad jó árakat.

fátum 2019.03.29. 20:55:14

@ételizésítő: Nem írnád meg esetleg, hogy hol lehet fél litert 4-5 ezerért kapni? Akkor talán komolyan vennélek.

Igazamvanvagyigazamvan? 2019.03.29. 22:43:32

@fátum: én Göncruszkán veszem a pálinkafőzőben.

ételizésítő 2019.03.29. 23:29:18

@Igazamvanvagyigazamvan?:
Ne bassz. :-)
Nekem is van onnan pár üveggel.
(Lassan fogy, mert nem nagyon iszom töményet, max. ha vendég van.)

Igazamvanvagyigazamvan? 2019.03.30. 00:09:41

@ételizésítő: szerintem nincs párja. Igaz, én nem palackosat veszek a boltban, hanem a saját főzést a hátsó kapunál. (-;

fátum 2019.03.30. 09:04:17

@Igazamvanvagyigazamvan?: Bocsi, de ételízesítőtől kérdeztem konkrétan a Márton és lányai pálinkával kapcsolatban, aminek webshopban 21 ezer körül jön ki a literenkénti ára. Amit te írsz az 'A' gönci vagy valami magánfőző? Szoktunk Zemplénbe járni kirándulni hasznos lehet az infó. :-)

fátum 2019.03.30. 09:06:40

@Igazamvanvagyigazamvan?: Az 'A Gönci barack'-nak webshopban 8590 Ft a fél literes ára, de van többért is. :-) A szilva 6490.
palinkabolt.agonci.hu/

ételizésítő 2019.03.30. 19:36:47

@Igazamvanvagyigazamvan?:
A palackos is saját főzés, lehet kérni úgy is.

@fátum:
Talán hallottad már, hogy kis kiszerelésben az egységára mindennek drágább, mosóportól a mikroprocesszorig. A pálinka sem kivétel. Ha 4 centes kiszerelésben veszed, akkor még drágább lesz.
Egyébként meg lemész a főzdébe, és megveszed ott. Vagy fesztiválokon.
Örülök, hogy segíthettem.
Gönc meg Göncruszka két külön település. Ennek a főzdének a pálinkáit nem találod meg a neten, csak helyben.

fátum 2019.04.01. 00:16:27

@ételizésítő: Természetesen tudom, hogy függ a kiszereléstől az ár, de sehol sem találtam fél literest a neten.
Természetesen tudom, hogy Gönc meg Göncruszka két külön település.
www.palinka.com/hu/palinkafozdek/a-gonci/?id=45
A Gönci Pálinkafőzde Kft. Göncön van bejegyezve, de Göncruszkán van a főzőjük. Ezért kérdeztem, hogy arról van-e szó.
Nyilván vaktában elindulok 300 km-re valahová, mert valaki a neten írt valamit. Azt hittem, kapok valami értelmes választ, de most már feladom. Hagyjuk. Innentől kurvára nem érdekel.

ételizésítő 2019.04.04. 05:05:36

@fátum:
Az az igazán szép, amikor valaki hülyeségeket ír, aztán amikor erre felhívják a figyelmét, akkor megsértődik.

Egyébként tudsz róla, hogy már feltalálták a telefont?
Tudod, bepötyögsz pár számot, és tudsz beszélni valakivel, aki nemhogy 300, de akár 20 ezer km-re is lehet tőled. Már megint örülök, hogy segíthettem.

Nem vagy te klimaxos nő?
Mert pont úgy viselkedsz. :-)

fátum 2019.04.05. 07:29:36

@ételizésítő: Nem írtam hülyeségeket, csak véleményt. Szánalmas, hogy ezt nem tudod megkülönböztetni.
Mert írtál konkrét telefonszámot okostojás? És majd telefonon áttölti a nekem a pálinkát?
Nem vagy te egy ostoba barom? DE, mert pont úgy viselkedsz!!!

ételizésítő 2019.04.07. 17:47:18

@fátum:
Mondtam én, hogy klimaxos nő vagy, seggfejke.
Ráadásul agyatlan pöcs is.

fátum 2019.04.15. 01:35:38

@ételizésítő: Jaj, jaj, mi ez??? Vegeta vendetta??? :-)))))

Terézágyú 2019.05.16. 14:26:00

Nem minden pálinka, amit annak hívnak???
Na ja, és nem blogger filozófus, még ha annak is nevezi magát.
És nem minden "tuti", amit annak hív egy blogger.
süti beállítások módosítása