Jó irányban a MÁV
2021. augusztus 02. írta: fofilozofus

Jó irányban a MÁV

A vasút az átlagosnál nem érdekel jobban, de azért egy picit mégiscsak vonzódom hozzá. Vasutasvárosnak lehetne mondani, ahonnan jövök, és a családban is voltak szép számmal vasutasok. Dédapámat megtaláltam még régen a MÁV egykori nyilvántartásában V. osztályú vasúti őr vagy valami ilyesmi kategóriában. Bandi bácsi is mozdonyvezető volt, a nagyapám is (hehe, így kell jól kikerülni a háborút). Egy jó történet: a jelenlegi lakóhelyemen, alattunk lakik egy ember, akivel egyszer még politikai mozgósítás kapcsán beszélgettem. Mesélte, hogy a Keletiben volt valamilyen forgalomirányító, de előtte mozdonyvezetőként dolgozott. Kérdeztem, tőle, hogy ismeri-e Bandi bácsit?

-Bandi bácsit!!? Ő volt a mesterem, ő tanított a mozdonyvezetésre!

Ekkor felbátorodtam, és megkérdeztem, hogy X. Istvánt, egy közeli ismerősöm apját ismeri-e?

-Pistát???! Ő nálam tanult mozdonyt vezetni!

:-))))))))

Kicsi a világ, és nem mondom, jól esett, hogy "ismerősök" között lakom :-).

Szóval az átlagnál egy picivel jobban érdekel, ami ott történik, és természetesen az ország szempontjából is fontos. Emlékszem, hogy az első EU-s ciklusban, mikor még az MSZP tárgyalta le Brüsszelben, hogy mire kérjük a pénzeket, az idióta MSZP-s polgármesterek (fantáziájuk maximumát nyújtva) főtérkövezésre, tájházakra meg hasonló baromságokra kérték a pénzt (nem baromság, csak mikor az ember éhezik, akkor nem díszmagyarra költ, hanem vesz egy disznót). Most megy a megszámlálhatatlan pénz a vasúra, autópályákra, infrastruktúrára.

Mivel nem tanulmányoztam alaposan a helyzetet, csak az itt-ott felszedett információmorzsákra hagyatkozom, de az nagyon pozitív képet fest.

Nézzük meg először is, hogy mire nem jó manapság a vasút!

Biztos mindenki ismeri azokat a megállókat, mikor két település között középen helyezkedik el az állomás. A vasút kiépülésekor óriási innováció volt, hogy egy kunsági tanyáról pl., ahonnan addig egy nap volt áruval eljutni a nagyvárosi piacra, könnyen be lehetett oda utazni, és csak egy óra volt gyalog a vasútállomás. Ezért volt ilyen a vonalvezetés, hogy lehetőség szerint minél több emberhez eljusson a vonat, és akkoriban nem volt nagy áldozat ezért pár órát gyalogolni.
De akkor még nem volt autó, busz, és ilyen mértékű közúti lefedettség. Ez a házadhoz közvetlenül elvezet (autó) vagy a település főbb pontjaihoz (busz). Mikor nézegettem az 1899-es költségvetést, meglepődve tapasztaltam, hogy a magyar állam bevételeinek egy jelentős része a MÁV nyeresége! Hát igen, mindig a csúcstechnikával kell foglalkozni, és akkor a vasút volt az, most meg más. Az igazság az, hogy a mellékvonalak szerepe nagyjából nullára csökkent. Megszüntetni azért nem fogják őket, mert politikailag vállalhatatlan, de nagy fejlesztések nem fognak ott történni. Elvileg lehetne még teherszállítási szerepük, azonban a vidéki vállalatok is megszűntek, ahol nagy tömegű és alacsony értékű árukat mozgattak.

Azaz kijelenthetjük, hogy nem sok gazdasági és szállítási jelentősége van ezeknek a vonalaknak, úgyhogy számíthatunk rá, hogy itt legfeljebb szinten tartás fog történni a jövőben, és nagy beruházások nem várhatóak. Ez nagyon helyes döntés, ugyanis a vasútra a világ pénze sem lenne elég, és a meglévő korlátos eszközeinket nem pazarolhatjuk el. Haladni kell a korral, nem dogmákban kell gondolkodni, és mindig újra kell értékelni a helyzetet és alkalmazkodni hozzá.

Az az igazság, hogy valójában ez az egyetlen rossz hír a vasútért aggódók számára, mert a többi része stratégiailag fejlesztésre fog kerülni. De akkor melyek azok területek, amin hangsúly lesz a jövőben? Én a következőket látom:

-elővárosi közlekedés,

-nagyvárosok közötti kapcsolatok,

-teherszállítás.

Ezek azok a szolgáltatások, ahol a vasútnak ténylegesen előnye van, és akkor nyilván ezeket kell kihasználni.

A sajtóbeli információk alapján ezt az irányvonalat szűrtem le. És még egy fontos dolgot: a reálisan megvalósítható keretek között megpróbálnak saját fejlesztéseket végrehajtani.

Ha jól látom, és nem tévedek a nagy célokat illetően, akkor megmondom őszintén, hogy nagyon tudom támogatni, és úgy érzem, hogy jó irányba megy a vasút.

 

Akkor nézzük, hogy mi történik ezeken a területeken konkrétan, a fenti stratégiai célokat hogyan fordítják apró fejlesztési lépésekké!

 

Először vegyük az elővárosi közlekedést! Aki figyelemmel követi a híreket, láthatja, hogy ezen a téren óriási az előrelépés. Ugye általános iskolai matek a kör területe: r négyzet szer pi.  Azaz a sugárral négyzetesen nő a terület: ha megnövelem a sugarat a kétszeresére, akkor a kör területe négyszeresére nő. Magyarul, ha az emberek kétszer akkora távolságról be tudnak utazni a munkahelyükre értelmes időn belül, akkor négyszer annyi embert lehet elérni munkaerőként, fordítva pedig a lakosok hozzáférése is négyszeresére ugrik a szolgáltatásokhoz. Ezért nem iszonyat drága felhőkarcolókat kell építeni, hanem király elővárosi közlekedést. Felsorolni is nehéz, hogy ezen a téren milyen fejlesztések történtek: a hatvani vonal felújítása, az esztergomi vonal, a székesfehérvári, és nem áll meg, hanem megy tovább, pörög a felújítás. Ezeken a helyeken általában az utasszám megtöbbszöröződik. Pl. emiatt vettek Kiss emeletes vonatokat is, mert pályát már nem tudtak növelni, de ezzel lehetett kapacitást emelni. És a közeljövő pedig még fényesebb: épül a 3. Duna-híd a Müpa mellett, amivel meg lehet majd valósítani a Komárom-Kelenföld-Ferencváros stb. átkötést. lesz 2 új megálló, és a Közvágóhídnál nemzetközi vonatok is megállhatnak majd. A csepeli és a ráckevei HÉV pedig bemegy majd a föld alá a Nemzeti Színháznál, és a Kálvin térig folytatódik. Akit érdekel, itt egy nagyon jó összefoglalót kaphat belőle: 

Vitézy Dávid, Déli körvasút sor

A Déli és a Nyugati föld alatti összekötése is napirenden van, bár arról most megy a megvalósíthatósági felmérés.

Azt persze mondanom sem kell, hogy a vasúti beruházások filléres tételek :-), úgyhogy minimum évtizedes időtávon kell gondolkodni. Ilyenkor vagyok nagyon szomorú, az első EU-s ciklusban elpazarolt pénzek miatt, mikor az évtizedes infrastrukturális lemaradásunkat kellett volna behoznunk.

A magyar vasút sok lemaradása között a vontatójárművek (mozdony) elavult állapota is szerepel. Jelenleg van kiírva egy óriástender (talán 120 darab körüli)  új, korszerű mozdonyra. Azt hiszem, augusztusban lesz a pályázati határidő vége, úgyhogy nemsokára megtudjuk, hogy a nem túl nagy számú jelöltből melyik lesz a befutó. (A magukat bennfentesnek láttatók :-) szerint a Vectron lesz a győztes, de majd meglátjuk.) Láttam egy költségösszehasonlítási számítást, és a legdrágább üzemanyagköltség nyilván a dízelvontatásnál volt, utána következtek a régi V43-asok, de ugye ezek már villannyal, és még ahhoz képest is töredék költsége van a modern motorvonatoknak. A magyar fejlesztésű mozdonyok ugyanis nem tudják a fékezési energiát visszatáplálni a felsővezetékbe, így azt jó nagy ellenállásokon elfűtik. Azt pedig hamar belátták a vezetők, hogy nem érdemes, és talán nem sikerülne saját fejlesztésű mozdonyokat gyártani úgy, mint a régi ganzos időkben. Azonban biztató, hogy amit lehet, azt viszont megpróbálnak. A szolnoki járműjavító komoly gyártási képességekkel is rendelkezik mostanára, és saját gyártású IC kocsikat fejlesztett. Érdemes megnézni őket:

MÁV IC+

Ami jó fejlemény, hogy ezekhez vezérlőkocsikat is fognak fejleszteni (folyamatban). Ezt sokan bírálják, mert nyugaton az irány inkább az, hogy motorvonatokat vesznek az elővárosi közlekedésre, és ehhez képest a vezérlőkocsi (a vonat másik felén egy fülke, ahonnan lehet a vonatot úgy irányítani, hogy a mozdony meg a másik felén van. Így végállomáson nem kell a mozdonyt átlökdösni a vonat másik oldalára, hanem csak átül a vezető, és onnan is tud irányítani) régimódi megoldás. Azonban érteni vélem, hogy miért így döntöttek: miután belátták, hogy mozdonyt, és motorvonatot még sokáig nem tudunk gyártani, de közben meg szerették volna a magyar, saját gyártást megszervezni,  ez jó kompromisszumnak tűnik. Ugyanis veszünk mozdonyt, de a vezérlőkocsit már mi is ki tudjuk fejleszteni. És akkor ha nem is motorvonatot, de két végéről vezethető vonatot tudunk csinálni saját magunk is.

Persze ne gondolja,senki, hogy ezek a döntések a MÁV-nál dőltek el. Amennyire látom a kormányzat működését, a szakemberek nem sok mindenben dönthetnek, szinte minden a legfelsőbb szinten dől el. A szakmabeliek csak a megvalósításban vesznek részt, de természetesen kikérik a véleményüket.

A személyszállításban azonban megjelent egy új elem: a Budapest--Pozsony--Prága--Varsó szupervonat, ami akár 350 km/h sebességgel is haladhat. Ennek nemrég lett nyilvános a nyomvonala (legalábbis magyar szakaszon), és ebből még nagy viták lesznek, ahogy az szokott lenni. Azaz nem a régi síneken, hanem vadonatúj pályán fog majd száguldani. Ez nagyon jól hangzik, de nem tudom felmérni a gazdasági jelentőségét. Ugyanis a kiépítése felfoghatatlan összegbe kerül majd, abban biztos vagyok. Ez valahogy mégis inkább politikai irányú, ideologikus döntésnek tűnik. Nyilván a visegrádi gondolatot akarják erősíteni vele, de hogy megtérülési számítások vannak-e mögötte, és azok mit mutatnak, azt inkább hagyjuk. Nem vagyok benne biztos, hogy ezzel foglalkozni kéne, de ugye nyilván nem lehet érvelni ellene, hogy most is milyen kicsi a forgalom, mert persze hogy az, mert most vacak. Mintha építenék egy hidat a Dunán, és azzal érvelnék ellene, hogy milyen hülyeség, lám, most sem megy ott senki keresztül, utána sem fog. Ennél egy Olimpia is olcsóbb lenne vagy még egy atomerőmű. Persze lehet, hogy évtizedes lesz az építés időtartama, és akkor nem lesz olyan óriási az éves kiadás, nem tudom. De ezt még figyelemmel fogom kísérni, az biztos. Ez az az elem, ami a mai napon, háttérinformációk nélkül nem tűnik helyes iránynak.

Amint korábban említettem, a mellékvonalakra nem sok erőforrás fog jutni. Ilyen apróság a Bz-k (mindenki ismeri a piroska vonatokat) ráncfelvarrása. Itt egy rövid videó az egyik felújított példányról:

Felújított Bzmot.

Jó, az oldalán látszódnak a horpadások :-), de azért új ülések vannak bennük, és légkondi. Egyelőre ennyire futja, de tényleg nem lehet mindent akarni. Nekem a Monarchia egy nagy döntése jut eszembe, mikor elhatározták, hogy az erőforrásokat nem pazarolják a flottára, hanem a szárazföldi hadseregre. Akkor sokak részéről felháborodás kísérte, de utóbb helyesnek bizonyult: aki sokat markol, keveset fog.

 

Összefoglalva azt tudom mondani, hogy bár hosszútávon megváltoztatható folyamatokról van szó, az irány nagyjából helyesnek tűnik. Várom, hogy mit hoz a jövő, és még azt is elképzelhetőnek tartom, hogy egy nap majd vonattal megyek munkába. :-)

 

A bejegyzés trackback címe:

https://megmondomhogymihulyeseg.blog.hu/api/trackback/id/tr7215653010

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

a nagy hohohorgász 2021.08.02. 16:44:53

Az első érdemi bekezdésben megbuktal. Te sem tudod hogy az eu nem aranyhal. Nem kivanhatsz tőle bármit. Lehet hogy én tudom rosszul de az eu 2010ig nem adott vasutfejlesztesi pályázatra lehetőséget!! Terkovezesre meg igen. Ezt nem fogja fel az agyatlan paraszt hogy az uniós pénzt célra adja és ők döntik el mire. A sok hülye meg miért nem költik oktatásra???? Bmeg mert nem lehet!!!! Szóval marad a diszmagyar, a disznót meg eszik Németországban....

fofilozofus · http://megmondomhogymihulyeseg.blog.hu/ 2021.08.02. 21:40:50

@a nagy hohohorgász: Az EU valóban nem adja bármire, de rajtad is múlik, hogy mire kéred. Érdekes módon 2010 után adtak vasútra, autópályára is. Most megint nem adnak majd autópályára (de szerintem a vasút marad). Ez az EU-s pénz dolog nem fekete-fehér: lehet játszani, és ha nem vasútra, akkor más fontos dologra kell kérni. és szerintem te mikor azt írod, hogy térkövezésre adta az EU a pénzt, akkor összekevered azzal, hogy MÁR LETÁRGYALTUK, és utána már tényleg csak arra adja. De a tárgyalásoknál, ha ügyes vagy, akkor fontos dolgokra is kérheted.

Untermensch4 2021.08.03. 10:09:27

"Szóval az átlagnál egy picivel jobban érdekel, ami ott történik, és természetesen az ország szempontjából is fontos."

Mennyibe kerül most egy utaskilométer?

"Azaz kijelenthetjük, hogy nem sok gazdasági és szállítási jelentősége van ezeknek a vonalaknak, úgyhogy számíthatunk rá, hogy itt legfeljebb szinten tartás fog történni a jövőben, és nagy beruházások nem várhatóak."

Ugyanilyen felállásra máshol már csináltak olcsó megoldást:

bolyongo.hu/doku.php?id=passport:bambuszvonatok_kambodzsaban

"Jó, az oldalán látszódnak a horpadások :-), de azért új ülések vannak bennük, és légkondi."
Inkább így mint fordítva. A vonatban ülve a külső horpadás nem látszik, a belső hőmérséklet viszont érezhető.

"Nyilván a visegrádi gondolatot akarják erősíteni vele, de hogy megtérülési számítások vannak-e mögötte, és azok mit mutatnak, azt inkább hagyjuk. "

A felcsúti vonalnál sem volt jelentősége a megtérülési számításoknak. A nagy sebességű vasútnak van viszont egy olyan funkciója hogy kiváltja a légi közlekedés egy részét. Korábban már kezdett túlzsúfolt lenni az európai légtér és a repülők zaja is sokakat zavar, az elektromosak meg vszeg drágák lesznek.

Untermensch4 2021.08.03. 10:11:37

@fofilozofus: "MÁR LETÁRGYALTUK"
Mint a földalapú agrártámogatást. A magyar paraszt az eu-s földalapú támogatás 25%-át kapja, a magyar kormány ezt kiegészítheti 33%-ra...

MEDVE1978 2021.08.04. 09:07:40

@fofilozofus: Bizony tévedés. Az átlag magyar állampolgár nem ismeri az EU-s prioritásokat. Az EU-nak például alapelve a versenysemlegesség. Ez kb. azt jelenti, hogy innovációra mehet pénz, de közvetlenül úgy kell igénybe venni a pénzeket, hogy azok ne nagyon sértsék a többi EU-s tagország vállalatainak érdekeit. Tehát az nem fér bele, hogy a magyar gyógyszeripart támogasd óriási pénzekkel közvetlenül, viszont általánosan iparági innovációkat, új gépparkokat támogathatsz.
Az EU az úgy nevezett OP-ket (operatív programokat) fogadja el Brüsszelben, csak utána kezdődhet a pályázati kiírás. Namármost ezekben hiába akarja Magyarország, hogy mondjuk 70% menjen útépítésre, valamint gazdaságfejlesztésre és 1% képzésre, meg roma integrációra, mert előbbiek sokkal fontosabbak. Az EU elő fogja írni, hogy mindenképpen kell X%-ot költened képzésre és Y%-ot roma integrációra (vagy valahogy a többi projektednek a roma integrációt, meg a lakosság képzettségének emelkedését is kell szolgálnia). Így az EU "szétforgácsolja" a forrásokat, ezzel azt is elérve, hogy ne tudj versenyelőnyre szert tenni a többiekkel szemben, akiknél ugyanúgy %-os korlátokat állapít meg.

Az első ciklusban messze nem csak városrehabilitációs meg hasonló projektek voltak, az pedig végképpen nem igaz, hogy erre kérték volna a polgármesterek a pénzt. Erre volt pénz, ezért ezt vették igénybe. Ez persze egy szuper sajtóhír, mert minek épít Kiskunröcsöge új főteret, mikor a fél városban nincs aszfaltozott út. Annak idején sokat foglalkoztam uniós projektekkel: rengeteg kevés sajtófigyelmet kapott projekt volt, ami viszont valós társadalmi igényt elégített ki, mondjuk volt óvoda, iskola, bölcsőde felújítás és hiányszakma képzés és kisvállalkozás fejlesztés is, amit sokszorosan túligényeltek, de a kiíró magyar szervezet nem tudott mit csinálni, az unió keveset adott csak rá.

Részben most is azon megy a vita, hogy mire akarnak pénzt adni az új EU időszakot érintően.

fofilozofus · http://megmondomhogymihulyeseg.blog.hu/ 2021.08.04. 20:58:13

@MEDVE1978: Ha te ebben részt vettél, akkor biztosan jobban látod a helyzetet, mint én, csak azt nem értem, hogy a 2. időszakban miért nem volt főtérkövezés? Ezek szerint mégiscsak ki lehetett váltani azt valamivel. Persze nem tudom, hogy mivel, lehet hogy ott is sok baromságra ment el a pénz. De akkor is gyanús. Majd egyszer lehet, hogy jobban utánajárok, de sajnos ez nem most lesz.

Untermensch4 2021.08.05. 09:45:10

@MEDVE1978: Én is eu-s finanszírozásban tanultam hiányszakmát. Érdekes volt több dolog miatt is. A jogharmonizációs balf@szkodás miatt magyar szemmel simán elkaszálható lett volna a finanszírozás. Nem volt olyan elnevezés a magyar jogszabályokban amilyen jogcímen a képzés alatt "ösztöndíjat" kaptunk, ez vhogy meg is nyírbálódott a projekt kezdetéhez képest (de fiatalon jó buli év elején munkanélküliként egy marék szaloncukor napi menünek mert arra volt pénz akciósan). A munkaügyi központban meglepődtek hogy a m.kir.hiatalok körein kívül mások is pályáztak h.e.f.o.p. versenyszámban.
Egyik barátom még a bajnai-féle eu-s pénzszerző izénél dolgozott, szerinte az volt a fő szempont hogy kalapálják össze annyira a pályaműveket hogy az elérhető lehető legtöbb eu-s pénzt be lehessen lapátolni az országba, kis túlzással bármi legálisat csinálnak vele az bekerül a gazdaságba (és a dokumentációs szabályok miatt nem is nagyon lehetett "okosba" eltüntetni, ha vki megnézné a félméteres kilátó papírhegyét, sztem az sem tartalmaz nettó hazugságot, csak kreatív megfogalmazást).
Ja, kreativitás... egy folyóparti sétánynál árvízvédelemre lehetett írni a pályázatban, kerékpárútra nem, bár a helyieknek az kellett volna. Így lett a sétány mellett egy szerviz-út amin elfér egy bobcat. Vagy két kerékpáros... :)

MEDVE1978 2021.08.09. 12:53:37

@fofilozofus: Nem lehet mindig ugyanazt nyomni, ezzel az unió is tisztában van. A második ciklusra más célokat állítottak be, de abban is közös volt, hogy direkten nem támogatnak célzott gazdaságfejlesztést. Az unió például imádja a képzéseket és a mindenféle együttműködési projekteket. Különösen szeretik mondjuk a roma integrációs programokat. A területi operatív programban most is volt a helyi közösségek és az együttműködés erősítése, városrehabilitáció is (amiben lehetett akár főtér is, de volt ipari területeset is láttam).

MEDVE1978 2021.08.09. 13:17:03

@Untermensch4: A félméteres kilátóra emlékszem, ismertem az elbíráló szervezet egy pár emberét. Amit nagyon szeretnek elfelejteni az emberek ilyenkor, hogy nem csak a fél méteres kilátó épült abból, hanem körülötte egy viszonylag nagy területet területrendeztek, park lett. Asszem a falu mellett egy dombon volt. A másik az, hogy elmegy valaki a Gellért-hegyre és a pesti oldalra még a Citadella erőd előtt, egy kb. 30 cm-re megemelt kilátó pont néz ki.

Untermensch4 2021.08.09. 19:31:12

@MEDVE1978: Gondoltam hogy a kilátó bonyolultabb mint egy mém-fénykép... főleg a dokumentáció-mánia miatt. Én egy nagyon alap, pár hónapos szakmai tanfolyamon voltam. Másfél év múlva a projekt részeként posta helyett személyesen vittem be a nyomonkövetéses papirost. Aki elkezdte anno a papírmunkát, nyugdíjasként még visszajárt dolgozni ezen mert más nem láthatta át a papírköteget. Egy sarokban építettek belőle egy fél maja piramist, ha jól mértem akkor az összes dosszié 3,5 folyóméter lett volna könyvtáros módra polcon tárolva, 23 ember néhány hónapos képzése. Az a csoda hogy egyáltalán vannak még esőerdők...

Billy Hill 2021.09.26. 17:40:16

(Az a helyzet, hogy ha EU-s pénzből haszontalan f@szságot építesz, akkor is 27% rögtön megy a magyar költségvetésbe, illetve a vállalkozók, melósok vesznek a kapott bérükért kaját-ruhát-szolgáltatást-autót, és ezeken is mind van (többnyire) 25% áfa vagy illeték vagy akármi, ami bemegy az államháztartásba... Ebből a szempontból az előcsatlakozási támogatások voltak szigorúbbak, ott volt, ahol az adók nem voltak elszámolhatók, hogy ne pénzelje az EU feleslegesen az államok büdzséit is...)
süti beállítások módosítása