A rendszerváltás legnagyobb vesztesei
2021. február 20. írta: fofilozofus

A rendszerváltás legnagyobb vesztesei

sosem gondolnád

Bár a rendszerváltás felemelő lépés volt a közép-európai országok számára, nagy megrázkódtatással is járt. Nem egyszerű dolog, ha a körülöttünk lévő világ percek alatt a feje tetejére áll, és nekünk közben kell helytállnunk. (Sajnos errefelé túl sokszor történt ez már meg.) Azonban ma egy olyan csoportról szeretnék írni, aki nagyon súlyos veszteségeket szenvedett el hosszabb távon, mégsem gondol erre az összefüggésre szinte senki. Akkor vegyük sorba, hogy kik lehetnek a jelöltek erre a pozícióra!

Ha nemzedéki szinten vizsgáljuk a kérdést, akkor nagyjából 3 nemzedéket különböztethetünk meg. Az egyik a nagyszüleim nemzedéke (szül: 1920), a szüleink nemzedéke (1945) és mi (hetvenes évek eleje). Ez a három nemzedék gyökeresen máshogy élte meg a kommunizmus éveit (most hagyjuk a Pető, Dobrev, Bauer, Rajk stb.  családokat, akik a kommunizmus működtetői voltak, a normális embereket vegyük). Állításom az, hogy ezeket az éveket az idő fordított sorrendjében érte a legnagyobb csapás.

Nagyszüleink nemzedéke ugyanis egy NORMÁLIS országba született bele, ahol megtanulta, hogy mi az a munka, mi a tisztesség, a becsület. Egy jó sztori: egy rokonom az egyik minisztériumban volt a karbantartók vezetője, és megkapott beosztottként egy volt csendőrt. (Nem tudom az időt, biztos a 60-as évek eleje lehetett.) Mesélte, hogy elképedt, mikor látta hogy a feladat kiadása után az ember leült, és a munkaidő végéig szorgalmasan végrehajtotta a megkapott feladatot. Ez akkoriban nagy meglepetést okozott. :-) Ennyit a munka tiszteletéről. Szóval ők, akik ismerték, hogy milyen egy jó országban élni (ami nem mellesleg az egyik legjobban emelkedő gazdaság is volt), a szovjet megszállás után elképedve látták, hogy a cipészek és lakatosinasok által irányított gazdaságban nem lehet értelmes munkát végezni. Minden pusztul, az értelem akadályokba ütközik. ha pl. valaki felújította a házát, akkor számíthatott rá, hogy hamarosan megtetszik valakinek, és akkor mehet onnan. A múltkori cikkemben leírtam, hogy miért baj az, ha nem kapcsolódik össze a teljesítmény és a jutalom. Most nem fejtem ki az összes fájdalmat, mert erről filmek és könyvek szólnak. De a legnagyobb fájdalmat említem meg: az államosítást. És persze benne a legnagyobb darabszámban érdekeltek a parasztok voltak. Sokan kutatják, hogy mi az oka az öngyilkosságok magas számának, de abban biztos vagyok, hogy ez a kilátásnélküliség vastagon hozzájárult a jelenséghez.

A bohó egyetemista évek alatt nem foglalkoztam politikával, ezért azt hittem, hogy a nagymamám biztosan MSZP-szavazó, ahogy az öregek többsége. Mikor ezt megemlítettem neki, akkor a szemembe nézett és csak ennyit mondott:

-A komenyisták elvették a földeket.

Hoppá! Ennyi. És ezt egy életen át nem lehetett megbocsátani, még 1994-ben sem. Mert az volt a minden, azért küszködtek a jobbágyfelszabadítás óta, azért nyomorították meg magukat, hajtották el a nem kívánt magzatokat (nem tudom, volt-e ilyen nálunk, de lehetett volna akár), azért tartóztatták meg magukat szex közben, mert a FÖLD volt a minden, a vagyon. És akkor egy mozdulattal elvették tőlük az évszázados küzdelem eredményét. Ezért mondom, hogy nekik nehezebb volt a váltás az életükben, mint a rendszerváltás a többieknek.

(Ismét egy jó történet a munkáról: édesanyám mesélte, amit dédnagyanyámtól hallott.

Fiatal házasként kapáltak a földön. Ekkor odaszólt dédnagyanyám a férjének:

-Te, András, nagyon fáj a derekam, pihenjünk egy kicsit!

-Na jó, Bözsi, ezt a sort még végigkapáljuk..., és akkor majd megfordulunk, oszt beállunk a következő sorba.

:-) Azt mondta a dédi, hogy a házassága után ekkor sírt először. És ezektől az emberektől vettél el a földet!

 ) 

A következő nemzedéknek elég rossz volt az élete az előzőekhez képest. Azonban volt egy fontos tény: nem tudtak róla. Persze az ősök biztos mondogatták, hogy régebben minden jobb volt (már ha merték), de az nem olyan. Mikor mondogatod most a gyerekeidnek, hogy bezzeg nekünk mennyit kellett küzdeni, akkor elengedik a fülük mellett, mert megélni kell, a szavak nem sokat jelentenek. A szüleink is esetleg hallottak ezt-azt, de az nem olyan, mint a tapasztalat. Közben meg persze ment a rádióban, iskolában, hogy ez a világok legjobbika, nyugaton imperializmus van, és hasonló okosságok. Akkor nyílt ki egyszer-egyszer a szemük, ha esetleg eljutottak nyugatra (nem jutottak el), vagy ha egy megbízható ismerősük mesélt róla. Egy állítólag megtörtént történet: az orosz nő, mivel megbízható és magas rangú pártmunkás felesége lehetett, eljutott Nyugat-Berlinbe. És akkor ott elsírta magát: ezek vesztettek a háborúban? Hát igen, mikor a brobaganda (ahogy falun mondták) meg a valóság találkozik.

Szóval nekik rossz volt, de sokáig nem tudtak róla. Aztán eljött a rendszerváltás, és egyszerre zúdult rájuk a világ addigi fejlődése, amitől védettek voltak addig. Nem az volt, hogy minden évben 1,5%-kal jobban kellett termelni, minden évben az eddigieknél jobb gépet kellett tervezni, jobb gyártósort kellett üzemeltetni, hanem 40 évig ugyanazt a terméket (jó példa: Trabant), és a 40-szer 1,5%-ot kellett volna ugrani egy év alatt. Persze ez lehetetlen, úgyhogy jött a zuhanás. Voltak jobb cégek is, akik esetleg nem voltak lemaradva ennyire a világpiactól, de ezek a végén gazemberek kezébe kerültek, és a jól működő üzemet is eladták az idegennek PÉNZÉRT. Ilyet nem tett volna egy igazi tulajdonos, de azok 47 körül elvesztek, most kell kitermelni egy ilyen réteget újra. Mert a tulajdonos is ugyanolyan volt, mint a paraszt: keserves családi tragédiákon keresztül megtanulta, hogy hogy kell vigyázni a vagyonra, hogy kell megtartani. Ezt a tudást egy szaros kinevezett csinovnyik nem birtokolhatja, mert ahhoz nem egyetem kell, hanem száz év családi háttér.

Úgy gondolom, hogy nagyon nagy sebet szenvedtek el ők is, de a nagyszülők nemzedéke annyiban volt rosszabb helyzetben, hogy nekik reményük sem volt egy jobb életre. Ők úgy haltak meg, hogy örökre marad a kommunizmus meg a Szovjetunió, és lehet, hogy ők tudják rosszul, mégis ez a jövő?? :-)

És jött a mi nemzedékünk, akik hallották ugyan, hogy mennyivel jobb volt a Kádár-rendszerben :-), de vesztesnek semmiképpen sem nevezném magunkat. A reálbér jelenleg már jóval a 78-as csúcs felett van, legalább 60%-kal jobb a jövedelmünk, mint akkor, és ez rohamosan nő továbbra is. Magunkat semmiképpen sem nevezném veszteseknek.

És akkor most jön, amiért leírtam az egész eszmefuttatást: ki akkor a legnagyobb vesztes?

Vegyünk egy kis levegőt és ízlelgessük: a rendszerváltás legnagyobb vesztese a nyugati kisember!

WTF??????????????????????????????

Először nyugodjunk meg, és folytatom, hogy miről is van szó.

Ez az állítás így hirtelen nagyon meglepőnek tűnik, de megpróbálom megvilágítani, hogy mire gondolok.

Nem tudom, ki emlékszik arra, hogy mekkora szám volt gyerekkorunkban egy távirányítós kisautó. Vagy mondjuk egy Black&Decker fúrógép. Vagyonokat kellett érte adnunk. És eljött az idő, mikor az egyik jó ismerősöm vett egy ilyen kocsit, csak úgy szórakozásból. És megkérdeztem, hogy mennyibe került? És leesett az állam, valami nevetséges összeget mondott. Hát igen, a gyártás Kínába (és egyéb ottani országokba) telepítésével töredékére estek a gyártási költségek. A 70-es években Németországban rendkívül erős kollektív szerződések szabályozták, hogy minden évben mekkora kell, hogy legyen a béremelkedés. És nem fenyegethette meg a tőkés a melóst, hogy akkor a Távol-Keletre viszi  a gyártást, mert akkor még nem volt ilyen lehetőség. Ráadásul vámmal akkor is megvédték volna a hazai piacot. De a WTO nagyon hatékonyan elkezdte lebontani a vámokat, erőltették a szabad kereskedelmet, a szabad tőkemozgást stb. Hirtelen kihúzták a talajt a nyugati (beleértve: USA) kisember alól.

És ez a folyamat gyanúsan egybeesett a rendszerváltással.

A képlet tulajdonképpen az volt, hogy a nyugati ember kellett (katonának, gazdasági támasznak stb.) a gonosz birodalma ellen (idézet Reagentől). Azonban a fenyegetés megszűnésével már nagy ívben tesznek az emberre: ember embernek farkasa, küzdj meg a béredért, de többet már nem fogunk megvédeni szociális hálóval, nem dédelgetünk. Ha sokat pofázol, akkor importálunk pár millió embert ide. Az egyszerű gyári munkások ne sztrájkoljanak, mert elvisszük máshova a termelést. Gyerekkorunk álma, a nyugati piacgazdaság, ami annyira tetszett akkoriban, már nem létezik. Nem, ez nem igaz. Létezik, de erősen leépülőben van. Elég ha az amerikai rozsdaövezetre (lásd Trump győzelme) vagy a francia sárgamellényesekre gondolunk. Ez utóbbi hihetetlenül jól szemléltei a 70-es évek nyugati gondolkodását. Csak a melósok lemaradtak egy körrel: ők még akkor élnek, de a tőkések már a mában (vagy még inkább a jövőben). A tőkés-munkás vagy inkább tulajdonos-munkavállalók közt a hidegháború alatt szövődött kötelék meglazult, szertefoszlott. És ennek a fő oka, hogy nincs egy külső ellenség, ami fenyegetne. (Azt most hagyjuk, hogy ebben a tőkések ÓRIÁSIT tévednek, ez most nem ide tartozik.)

Ha kegyetlen akarok lenni, akkor úgy is fogalmazhatnék, hogy a nyugati ember 70-es évekbeli jólétének a záloga a mi rabságunk volt. :-( Elég szomorú, de egyre jobban ez rajzolódik ki. A mi zsírunkon éltek jól.)

Nem szeretem az amerikai filmeket, de ajánlom megtekintésre az Amerikai gyáregység című netflixes :-) dokumentumfilmet. Nagyon érzékletesen mutatja be, hogy hogyan engedték el a nyugati kisember kezét a tőkések. És meglepő módon nem próbálja a szánkba adni, hogy mit gondoljunk. Úgyis mindenki ugyanarra gondol közben. :-)

Tehát a nyugati ember nagy vesztese a rendszerváltásnak, de ki a legnagyobb vesztese? Hiszen a címben ennek a megválaszolását ígértem. Hát kérem szépen, a nyertes:

a Dél-afrikai Köztársaságban lakó fehérek.

 

(Istenem, miért kis betű az afrikai????? Ezt a részét még az állhatatos nyelvtantanárom sem tudta a fejembe verni, pedig a "közép-afrikai köztársasági" típusú feladványokkal kínzott minket. :-) )

Szóval hogy, hogy nem, PONT a rendszerváltás után lett vége a csúnya apartheid rendszernek. Ugye előtte az ország a kommunizmus elleni összefogás védőbástyája volt. Addig nem érdekelt senkit, hogy rasszisták. De 90 után hirtelen fontos lett. Ugye ez is eléggé alátámasztja a mondanivalómat: már nem kellenek szövetségesnek a harcban, tehát le vannak ... ejtve. Azóta az egyik atomtengeralattjárójukat hozzávágták a tengerfenékhez, a másikkal meg már ki sem mernek futni.:-) De ez már nem érdekli az USÁ-t.

Nem szedem most össze az elképesztő gyilkossági adatokat, a közállapotokat, hogy Fokvárosban már nincs víz nyaranként. Hogy a fehérek csak magas falak mögött élhetnek. Az egyik farmer ismerősöm eddig még kint mert a tanyán aludni géppisztollyal, de most már azzal sem. A turistakalauzban megmondják, hogy mindig legyen nálad az összes rendőrörs listája, ha a piros lámpánál neked mennek, azonnal hajts el, mert úgyis csak ki akartak rabolni.

Ha nagyon sajnálja magát egy magyar volt szénbányász, aki a rendszerváltás után azt érezte, hogy nagyot bukott, mert elvesztette a fizetését, akkor gondoljon az ottani farmerekre, mert ők nem csak a fizetésüket vesztették el, hanem akár az életüket is.

 

 

A fenti  gondolatmenet jó bizonyítéka annak, hogy sosem szabad automatikusan elfogadni a ránk erőltetett gondolatokat: szabad, sőt kötelező gondolkodni, feszegetni  a határokat, kérdéseket feltenni. Ha a kommunista pártnak, a BLM mozgalomak, a pápának (Gallilei) nem tetszik, akkor is. És lehet, hogy olyan megállapításokra fogunk jutni, amiről addig nem is hallottunk. Ha a tegnap este látott, agymosós David Attenborough-filmre gondolok, akkor már tudom is, hogy milyen határfeszegetésről fogok legközelebb írni. :-)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://megmondomhogymihulyeseg.blog.hu/api/trackback/id/tr7816433434

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

p.a · http://miigyelunk.blog.hu/ 2021.02.20. 13:42:37

Engem az alábbi érdekelne, szabad röviden?:
Azt most hagyjuk, hogy ebben a tőkések ÓRIÁSIT tévednek, ez most nem ide tartozik.

p.a · http://miigyelunk.blog.hu/ 2021.02.20. 15:23:43

@fofilozofus: Mert hülyén tettem fel. A következőre akartam rákérdezni:

"A tőkés-munkás vagy inkább tulajdonos-munkavállalók közt a hidegháború alatt szövődött kötelék meglazult, szertefoszlott. És ennek a fő oka, hogy nincs egy külső ellenség, ami fenyegetne. (Azt most hagyjuk, hogy ebben a tőkések ÓRIÁSIT tévednek, ez most nem ide tartozik.)"

Azaz a tőkések óriásit tévednek, mert azt hiszik, nincs egy külső ellenség, ami fenyegetne. Értem, hogy nem tartozik ide, de engem érdekelne, ha szabad kérdezni, hogy szerinted ki-mi ez a külső ellenség?

fofilozofus · http://megmondomhogymihulyeseg.blog.hu/ 2021.02.20. 15:54:43

@p.a: Ja, értem. Nem ezt akartam mondani. Nem abban tévednek, hogy nincs külső ellenség, hanem abban, hogy szerintük nincs szükségük az emberekre. Magas lóról azt gondolják, hogy lecserélhetik a melósokat olcsóbbra. Mert szerintük csavar-csavar, csak olcsóbb. Azt nem látják át, hogy az egyik ember nem egyenlő a másikkal.

Itt összefoglaltam:

megmondomhogymihulyeseg.blog.hu/2015/09/07/a_nyugati_nepesedesi_helyzet_audis_hasonlattal

Keservesen megisszuk és ők is megisszák a levét ennek az önteltségnek.

Azt szoktam mondogatni, hogy két emberre nem szabad bízni az ország jövőjét: a gazdagra meg a szegényre. A különbség kettejük között mindössze annyi, hogy a szegény két sörért, a gazdag meg kétmilliárdért adja el az ország jövőjét. A középosztályra kell alapozni, mert ők a gyerekeik jövőjét is féltik, és nincsenek rászorulva két sörre.

Szóval azért tévednek, mert a saját gazdagságukat ássák alá, csak olyan hülyék, hogy meg sem értik.

a nagy hohohorgász 2021.02.20. 17:00:51

@fofilozofus: és kiket nem engednek oda? A középosztályt.... egyetértek

Ubul80 2021.02.20. 19:27:03

Rendszerváltásnak az itthoni eseményeket szokták hívni, ez a cikk inkább az utóbbi 30 év globális változásait elemzi, ami a szovjett blokk bukásával kezdődött. Teljesen egyetértek abban, hogy a nyugati középosztály az utóbbi 30 évben gyengül, visszaszorul. A morbid ebben hogy ezt nem erőszakkal hajtják végre, hanem a középosztály maga szavazza meg, segíti elő évtizedek óta... Ha kicsit visszatekintünk a történelemben, a nyugati fehér ember, az átlag ember néhány száz évig élt jobban, mint a világ többi része. De leginkább csak az 1800-as évektől, kivétel korábban néhány gazdag kereskedőváros. A középkorban az európai nemesek többsége rosszabb körülmények között élt mint egy római polgár 1000-1500 évvel korábban. Az igazan nagy jólét pedig a 2. vh. utáni időktől napjainkig tart (már jócskán hanyatlóban). A múlt századfordulóig (kb 300 éven át) NY Európa meghatározó szerepet töltött be a világban. A múlt századra ezt elvesztette, de megmaradt a relatív nagy jólét. Mára már azt is kezdik elveszíteni. Ismerve a történelmet, nagy nem tudom őket sajnálni...

fofilozofus · http://megmondomhogymihulyeseg.blog.hu/ 2021.02.20. 20:33:29

@Ubul80: ", az átlag ember néhány száz évig élt jobban, mint a világ többi része. De leginkább csak az 1800-as évektől"

Példákat kellene megnéznii, de vélhetően igazad van. A legjobb, ha a viktoriánus Angliára gondolunk. Dickens tud segíteni benne... :-)

p.a · http://miigyelunk.blog.hu/ 2021.02.20. 20:58:37

@fofilozofus: Értem, igazából egyet is értek, bár szerintem nem hülyék, hanem a rövid távú érdek felülír mindent.
Amúgy ez elég baloldali gondolat, hiszen a melós érdekeit hiányoljuk. Nem gond, csak mondom.

p.a · http://miigyelunk.blog.hu/ 2021.02.20. 21:33:03

@Ubul80:
Kérdés azért, hogy milyen nemesről volt szó. Az 1600-as években Mo-on volt kb 50ezer nemes, nagy vagyoni és lehetőségbeli szórással, pl ezek közül 15 család volt kiemelkedő.

Meg persze az is kérdés, hogy mit értünk az alatt, hogy "jól él". Manapság annyi helyen hallom, hogy "fiam legyél informatikus, azok sokat keresnek, jól élnek", miközben a legrosszabb rabszolgadolog, ha számítógép előtt kell töltened az életed (oké, van rosszabb, de felteszem érthető, mire gondolok).

Félre ne értsd: Nem ellentmondok, csak kiegészítettem azt, amit mondtál.

Ubul80 2021.02.20. 22:33:12

@p.a: Észak / NY Európában fűtetlen kőépületekben laktak a nemesek. Közegészségügy botrányos volt, járványok stb. Folyamatosan háborúztak egymás ellen, elég pl Angliát vagy a német területet megnézni. Ha összehasonlítjuk az eszközöket, amiket egy középkori Ny-európai vagy egy római polgár használt. Épületek, fürdők, szórakozás, kulturális élet, közlekedés, stb. A Medilerránum évezredeken és a Közel-Kelet keresztül sokkal kedvezőbb életteret biztosított, mint Európa északi része.

p.a · http://miigyelunk.blog.hu/ 2021.02.20. 22:37:11

@Ubul80: Én azt hiszem, hogy még most is így van. :)

Ubul80 2021.02.21. 08:26:34

@p.a: igen. Viszont az utóbbi időben mégsem ott volt a nagyobb jólét, gazdagság. At átlagember életszínvonala Nyugat-Európában a 20. sz. második felében a világelitbe tartozott. Meg most is van pénz, de már érezni a (relatív) hanyatlást. Csak egy példa: ma az indiaiak, vagy a szibériai ruszkik hamarabb kapnak covid oltást mint egy német polgár. A nagy német ipar, az egészségügy, amitől hasra kell esni...

Ubul80 2021.02.21. 10:09:18

@fofilozofus: Néhány példa: Az ókorból fennmaradt építészeti emlékek: Közel-Kelet, Hellász, Róma, stb. A történelemből ismert birodalmak: Róma, Babilon, Egyiptom, asszírok, de akár kisebbek mint Karthágó, föníciaiak, stb. Mit tud ezekből az évezredekből NY-Európa felmutatni? Nem olyan régen még folyt a szar a nyugati nagyvárosok utcáin, a Római Birodalom jelentősebb városai alá voltak csatornázva! De akár később is, pl a Mediciek Firenzéje.
A minap olvastam Árpád-házi Szent Erzsébetről egy cikket, az alábbi részlet se a nagy bőségről tanúskodik:
"A hercegnő éhínség idején kinyittatta az uralkodói éléskamrákat, télire pedig mindazokat befogadta palotájába, akik fedél nélkül maradtak; ezt a határtalan adakozást természetesen a türingiai őrgróf fivérei – Konrád és Raspe Henrik – és a család tagjai nem tűrték szó nélkül, amiről Erzsébet leghíresebb legendája is híven tanúskodik. Eszerint ugyanis a hercegnő egy napon élelmiszert csempészett ki a rászorulóknak, rokonai pedig megállították, és megkérdezték, mit visz magával. Mivel a fiatalasszony el akarta titkolni szándékát, azt mondta, rózsák vannak a kötényében, az Úr pedig egyszeriben virágokká változtatta a kenyeret, hogy Erzsébetnek ne kelljen hazudnia.

A hercegnő sorsa ugyanakkor hamarosan szomorúra fordult, mivel a hazafelé tartó Lajos 1227 szeptemberében életét vesztette a keresztesek között kitört járványban. "

Amit történelemből a kereskedelemről tanultunk: Nem a dúsgazdag Ny-Európából vitték a luxuscikkeket keletre, hanem fordítva. Mesés kelet. Keleti kényelem, stb.

midnight coder 2021.02.21. 10:11:03

És még egy adalék: nyugaton nincs igazából baloldal. Ami van, az az úgynevezett balliberális oldal, ami a baloltaltól csak az antiliberalizmusát vette át. Cenzúrázni például nagyon szeretnek az elvtársak, de az európai átlagpolgárt aki nem tõkés, top menedzser, esetleg bankár, mélyen megvetik. A közép illetve alattuk lévõ osztályok helyett mindenféle deviáns kisebbségeket, bevándorlókat, bûnözõket védenek. Az amcsiknál pedig a tõke ezerrel beáll mögéjük: elvégre a világon õk a legjobb baloldal egy tõkésnek.

MEDVE1978 2021.02.21. 13:49:07

Történelmileg van olyan elmélet - szerintem helyes -, amely szerint a jóléti államot maga a kapitalizmus XX. század eleji válsága hozta létre. A három alternatív modell a fasizmus (a nemzeti szinű és a nemzet érdekeivel összhangban működő tőke csak a jó tőke, minden mást üldözni kell), a kommunizmus és a "szabadpiaci" kapitalizmus volt. Ezek közül 89-re a szabadpiaci, globális kapitalizmus nyert.
A tőke ugye érdekképviseleti szervezetekbe tömörül és igyekszik befolyásolni a politika irányát, a jobb megtérülés érdekében. Nem meglepő, hogy a nulla megtérülésnél bármi jobb, ezért amíg a "kommunista veszély" fennállt, addig a tőke partnere volt a nyugati társadalmak kormányainak. Ez egy interakció része: ennek keretében az adózási és egyéb terheket "elfogadta" a tőkések döntő része, nem feszegette annyira a határokat, nem optimalizált annyira, mint ma.
Ebben az értelemben egy ellenség valóban féken tartja a tőkét, hiszen a társadalmak elsőrendű funkciója a létfenntartás marad és ennek alárendelik a tőke logikát.

kunzoo 2021.02.21. 15:00:01

@Ubul80:
Azt ne feledd hogy 1 római polgárra több rabszolga is jutott. Ha úgy tetszik, az "átlagember" a rabszolga volt. A római polgár stázusz kiváltság volt.

midnight coder 2021.02.21. 15:11:24

@MEDVE1978: Érdekes módon azért globalizáció korábban is volt, szerintem az igazi jóléti állam már a gengszterváltás elõtt elkezdett leépülni. Annak hogy Kína a világ mûhelye, azért voltak elõzményei. Japán, majd a kistigrisek kicsiben egyszer már eljátszották ugyanazt mint Kína, csak az akkor az országok mérete miatt nem volt annyira látványos. Ugyanakkor Pl. Detroitnak illetve az amcsi elektronikai iparnak már a japánok sem jöttek annyira nagyon jól.

Ubul80 2021.02.21. 15:32:58

@kunzoo: Igen, azért hasonlítom a középkori nemesi réteghez. Akkor is voltak jobbágyok, rabszolgák, stb. Tartósabb, erősebb birodalmat voltak képesek létrehozni mint a nyugati / északi népek bármelyike a következő több mint ezer évben. A polgáraiknak is nagyobb jólétet teremtettek. nem csak Róma, hanem később egész Itáliára kiterjedt ez, valamint számos provincia jelentős területeire.

MEDVE1978 2021.02.21. 22:46:09

@midnight coder: Persze, az egész nem függetleníthető a technológiai fejlődéstől sem. Teatcher, Regan alatt már "visszatért" a tőke a fejlett országokban is a 80-as években. De ha megnézed mondjuk Dél-Európa EU tag országait, a mai relatív fejlettségük oka elsősorban az, hogy a nyugat rettegett attól, hogy csatlakoznak a keleti blokkhoz. Görögország például ugyanaz a Balkán lenne, mint mondjuk Szerbia vagy Törökország, ha anno nem kínálják meg EU tagsággal, hogy ne a szovjetekhez csapódjon.

midnight coder 2021.02.22. 07:04:01

@MEDVE1978: És mintha Nyugat-Európa az elmúlt 30 év fejlõdésébõl nem annyira profitált volna. Annyival nem lett több a fogyasztás, és fõleg nem lett kevesebb a munkaidõ. Az utolsó nagy vívmány ezen a téren a 8 óra munka és az 5 napos munkahét volt, azóta viszont hiába fejlõdött a technológia óriásit, a munkaidõ nem lett rövidebb.

Untermensch4 2021.07.16. 00:50:31

"(Istenem, miért kis betű az afrikai????? Ezt a részét még az állhatatos nyelvtantanárom sem tudta a fejembe verni, pedig a "közép-afrikai köztársasági" típusú feladványokkal kínzott minket. :-) )"

Melléknév, jelzős szerkezet, ilyesmi. De mivel a nyelvtannácizmus nem önkonzisztens ideológia, nem érdemes görcsölni rajt'. Ha Dél-Afrikait ír vki, akkor sem viszi el a nyelvtan-rendőrség. Mindjárt folytatom, csak itt dörömböl vki...
süti beállítások módosítása